ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 29 ارديبهشت 1390     |     کد : 121252

ثبت ملي كاروانسراي تاريخي ايري عليا ورزقان

 فرماندار ورزقان گفت: كاروانسراي تاريخي ايري عليا در شهرستان ورزقان به ثبت ملي رسيد.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از فرمانداري ورزقان، اثر فرهنگي تاريخي كاروانسراي ايري عليا در شهرستان ورزقان بخش خاروانا كه متعلق به عصر تيموري ـ صفوي است در فهرست آثار ملي ثبت شد.
محمد فروغي‌شجاعي فرماندار ورزقان اظهار داشت: در اجراي ماده يك قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري و بند 6 ماده 3 اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي كشور و با توجه به قوانين مربوط به حفظ آثار ملي كاروانسراي ايري عليا پس از طي مراحل اداري و قانوني لازم به شماره 29521 در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
از تاريخ ثبت اين اثر با رعايت حقوق مالكانه تحت نظارت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور و انجمن ميراث فرهنگي شهرستان است.
وي همچنين با اشاره به لزوم تلاش براي حفظ و نگهداري آثار و ابينه‌هاي تاريخي در اين شهرستان گفت: هر گونه اقدام و عملياتي كه منجر به تخريب يا تغيير هويت اثر شود ممنوع بوده و مرمت و بازسازي اثر صرفا با موافقت و نظارت سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري ممكن ميشود و تخلفاز اين امر جرم محسوب شده و مرتكبان آن تحت پيگرد قانوني قرار ميگيرد.
فروغي شجاعي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين مطلب كه شهرستان ورزقان از قدمت تاريخي طولاني برخوردار است كه وجود كتيبه‌ها و سنگ نوشته‌ها و ساير آثار تاريخي مويد اين مطلب است و تعداد آثار ثبت شده در شهرستان در فهرست آثار ملي را 230 عنوان ذكر كرد و افزود: اين شهرستان بعد از شهرستان‌هاي ميانه، تبريز در استان بيشترين آثار ثبت شده را در استان به‌خود اختصاص داده و اين امر يكي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري شهرستان محسوب مي‌شود.
وي همچنين در خصوص حفظ و نگهداري از آثار تاريخي شهرستان و اطلاع رساني لازم براي مردم در اين خصوص همكاري نهادها و سازمان هاي ذيربط خصوصا مسئولان استاني را خواستار شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 29 ارديبهشت 1390  توسط   ورزقان ورزقان   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode