ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 آذر 1389     |     کد : 12081

ذرت مكزيكي يا كبابي؟

چندي پيش مصرف ذرت به شكل بلال كبابي بسيار متداول بود؛ ولي اين روزها كمتر از آن بلال‌ها خبري است و مد شده كنار هر مغازه يا فروشگاهي كسي ايستاده و ذرت مكزيكي مي‌فروشد.

 چندي پيش مصرف ذرت به شكل بلال كبابي بسيار متداول بود؛ ولي اين روزها كمتر از آن بلال‌ها خبري است و مد شده كنار هر مغازه يا فروشگاهي كسي ايستاده و ذرت مكزيكي مي‌فروشد. ذرت مكزيكي يكي از تنقلاتي است كه چند سالي در سبد غذايي مردم جاي گرفته و اغلب خانواده‌ها به دليل طعم و مزه مطلوب از آن به عنوان يك ميان وعده غذايي استفاده مي‌كنند.
اين روند استقبال به‌گونه‌اي است كه طبع نسل جوان نيز ديگر به كمتر از ذرت مكزيكي رضايت نمي‌دهد. حال سوال اينجاست ذرت، مكزيكي‌اش خوب است يا كبابي؟

ذرت از خانواده گندميان و در كشور مكزيك تكامل يافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشكيل مي‌دهد. اين غله سرشار از ويتامين‌هاي گروه C، B، A و املاح معدني كلسيم، پتاسيم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته‌اي تشكيل مي‌دهد. رنگ زرد ذرت به دليل وجود زئين و آنتي‌اكسيدان بوده و آنزيم‌ها و فيبر نامحلول آن براي محافظت از روده و پيشگيري از يبوست و بواسير مفيد است.

اين خوراكي معمولا به اشكال متنوعي مثل كنسروي، بخارپز، كبابي واخيرا مكزيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه بهترين نوع‌آن بخار پز خانگي است. پختن ذرت نه تنها باعث كاهش مواد مغذي آن نمي‌شود بلكه خاصيت آنتي اكسيداني آن را نيز افزايش مي‌دهد. در ذرت خام مواد آنتي‌اكسيداني به فيبرهاي غيرمحلول متصل شده و غيرفعال هستند، ولي عمل پخت موجب شكستن اين اتصال و آزادسازي اين تركيبات مفيد مي‌شود. به همين دليل نوع بخار پز ذرت را انتخاب كنيد و كمتر سراغ نوع مكزيكي آن برويد.

البته خوردن ذرت كبابي يا همان بلال نيز توصيه مي‌شود، ولي بايد توجه داشت كه بلال‌ها هنگام كباب شدن نسوزند؛ چرا كه با سوختن هر ماده غذايي احتمال سرطان‌زايي آن افزايش مي‌يابد. بد نيست بدانيد كه بلال پس از
كباب شدن اگر در آب نمك قرار داده شود مقداري از خاصيت خود را از دست خواهد داد.حال شايد اين سوال مطرح شود، ذرت مكزيكي هم كه پخته مي‌شود پس چرا مضر است؟ در اين رابطه بايد گفت: اضافه كردن كره، نمك و برخي افزودني‌هاي ديگر سبب افزايش كالري ذرت مكزيكي مي‌شود. اين تركيب غذايي بسيار پركالري، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن براي بيماران قلبي ـ عروقي و مبتلايان به فشار و چربي خون و افراد داراي اضافه وزن بسيار مضر و خطرناك است. البته اگر اين غذا با كمترين ميزان نمك تهيه و به جاي كره و روغن جامد درصد اندكي به آن روغن مايع اضافه شود مي‌تواند خصوصا در فصول سرد سال كه استقبال، افراد به مصرف غذاها و خوراكي‌هاي گرم بيشتر مي‌شود يك تنقل خوب محسوب ‌شود.

توصيه‌ها
ذرت از نظر ويتامين PP كه ويتامين جلوگيري‌كننده از بيماري «پلاگر» است، فقير است. مشخصه اصلي بيماري پلاگر مشكلات پوستي است. مصرف شير، گوشت، ماهي و حبوبات به همراه ذرت از بروز اين بيماري پيشگيري مي‌كند.تا حد امكان سعي كنيد ذرت مكزيكي را به صورت خانگي تهيه كنيد. كنار خيابان و مراكز پر رفت و آمد مكان مناسبي براي طبخ ذرت مكزيكي نيست. اين مكان‌ها مملو از آلودگي‌ها و ميكروب‌هاي بيماري‌زايي هستند كه در صورت نفوذ به ماده غذايي مي‌توانند براي مصرف‌كنندگان خصوصا كودكان بسيار مخاطره‌آميز باشند.

فاخره بهبهاني
جام‌جم



نوشته شده در   دوشنبه 8 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode