ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 27 آبان 1389     |     کد : 11559

نشست بین المللی«اجتهاد و پویایی درشریعت اسلامی و محدودیت های معاصر»

نشست بین المللی«اجتهاد و پویایی درشریعت اسلامی و محدودیت های معاصر»...

نشست بین المللی«اجتهاد و پویایی درشریعت اسلامی و محدودیت های معاصر»
مركز مطالعات و تحقیقات انسانی و اجتماعی در شهر وجده (از شهرهای مراكش) نشستی بین المللی با عنوان «اجتهاد و پویایی در شریعت اسلامی و محدودیت های معاصر» برگزار كرد.
به گزارش شبكه اجتهاد، این نشست كه با مشاركت گروهی از علما و اساتید دانشگاه، از مغرب و سایر كشورها، شروع به كار كرد، دو روز ادامه داشت كه از طرف مركز مطالعات و تحقیقات انسانی و اجتماعی وجده با مشاركت دانشگاه 'محم الاول' در وجده با مجلس علمی محلی و دانشكدۀ آداب و علوم انسانی و اجتماعی، برگزار شد؛ و بنا به خواست برگزاركنندگان، این نشست با هدف بررسی برخی مسائل مربوط به اجتهاد و پویایی و مشكلات مربوط به آنچه در سطح نظری و چه از نظر تطبیقی، مورد بررسی قرار گرفت.
در افتتاح این دیدار علمی، گفته شد كه بحث درباره اجتهاد، به عنوان یك تكلیف مهم برای ایجاد راه حل مناسب مشكلات جدید مسلمانان، در جهانی كه پیوسته در حال تغییر است، می باشد. این كار از طریق توجه عقلانی فراگیر و با الهام گرفتن از روح شریعت، امكان پذیر است.
شركت كنندگان در این نشست، به بحث و بررسی درباره شروط مورد نیاز برای اجتهاد و روش مناسب به كارگیری آن در دوران معاصر، پرداختند.
جلسۀ افتتاحیه این نشست، به بیانات اساتید مصطفی بن حمزة رئیس مجلس علمی محلی وجده و عضو مجلس علمی اعلا، و وهبه زحیلی رئیس دانشكدۀ الشریعة و رئیس سابق فقه اسلامی و مذاهب آن در دانشگاه دمشق و عضو مجامع فقهی، اختصاص داشت كه این دو در بیانات خود، تأكید كردند كه اسلام در تمام دوره های تاریخی با مشكلات ناشی از تغییر و انقلاب و تجدید، سازگار بوده و در این دوران، ابواب اجتهاد بسته و قفل نبوده است. آن ها مشاركت علمای مغرب را در این مجال و در سطح جهانی، برجسته دانستند و ذكر كردند كه تعلیم اسلامی، در بر گیرندۀ شرایط مختلف زندگی انسان، می باشد.
همچنین اشاره كردند كه در مسأله یا مشكلی كه در آن نصّ قرآنی صریح یا حدیث نبوی شریف داریم، نمی توان به اجتهاد، پناه برد.
ایشان در ادامه، اضافه كردند كه اجتهاد از آن جا كه یك تلاش فكری است كه به قصد استنباط قواعد شرعی از مصادر دین اسلام، صورت می گیرد، نیاز دارد به شناخت مقتضیات دین كه به آن مسأله، و همچنین مراعات دقیق نصوص قرآن و سنت، مربوط می شود. آن ها تأكید كردند كه علما در مرحلۀ اجتهاد برای صلاحیت افراد، اهمیت زیادی قائل هستند و این صلاحیت، به معنای مجرد میل و رغبت نیست؛ چرا كه اجتهاد نباید منجر به تعارض با احكام دین بشود.
 
منبع: پایگاه دیپنا


نوشته شده در   پنجشنبه 27 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode