ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 آبان 1389     |     کد : 11406

آغاز خوب ورزشكاران ايران در گوانگجو

ووشو و تيراندازي جزو رشته‌هاي مدال‌آور ايران نيستند، اما در نخستين روزي كه شانزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي به طور رسمي آغاز شد 2 مدال از 3 مدال كشورمان را ورزشكاران اين دو رشته به گردن آويختند تا با اين شروع خوب، اميدواري به كل كاروان ايران تزريق شود. اولين مدال كاروان ورزشي كشورمان را احسان پيغمبري گرفت؛ ورزشكاري كه2 روز پيش و در جريان آخرين تمرين قبل از مسابقه‌اش، به دليل اسپاسم كمر، يك ساعت و نيم روي برانكارد خوابيده بود. خودش در اين باره گفت: «نمي‌دانم چرا، اما يكباره كمرم از ناحيه ستون

ووشو و تيراندازي جزو رشته‌هاي مدال‌آور ايران نيستند، اما در نخستين روزي كه شانزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي به طور رسمي آغاز شد 2 مدال از 3 مدال كشورمان را ورزشكاران اين دو رشته به گردن آويختند تا با اين شروع خوب، اميدواري به كل كاروان ايران تزريق شود.
اولين مدال كاروان ورزشي كشورمان را احسان پيغمبري گرفت؛ ورزشكاري كه2 روز پيش و در جريان آخرين تمرين قبل از مسابقه‌اش، به دليل اسپاسم كمر، يك ساعت و نيم روي برانكارد خوابيده بود.

خودش در اين باره گفت: «نمي‌دانم چرا، اما يكباره كمرم از ناحيه ستون فقرات قفل كرد. اين مصدوميت به حدي بود كه هم خودم و هم كادر فني، فكر كرديم نمي‌توانم در مسابقه روز شنبه شركت كنم، اما دكتر نوروزي واقعا برايم سنگ تمام گذاشت».

اين جوان 22 ساله، در چنين شرايطي، نخستين مدال كاروان ايران را كه از جنس برنز بود به گردن آويخت: «براي من تجربه متفاوتي بود. من در المپيك پكن كه ووشو به صورت نمايشي حضور داشت، مدال برنز گرفتم. سال گذشته در تورنتو قهرمان جهان شدم و امسال نيز در جشنواره هنرهاي رزمي طلا گرفتم. با وجود اين استرس زيادي براي رقابت در بازي‌هاي آسيايي داشتم. يكي به خاطر اين‌كه اولين نفر بودم و دوم اين‌كه اين مصدوميت به لحاظ روحي در من تاثير منفي گذاشته بود. با اين حال زماني كه روي تشك رفتم همه اينها را فراموش كردم و فقط 7 ماه تمريني را به ياد آوردم كه مرا از درس و خانواده‌ام دور كرده بود. اين به من كمك كرد تا مزد زحماتم را با كسب مدال برنز بگيرم. واقعا از اين مدال خوشحالم هرچند خودم از عملكردم راضي نيستم و احساس مي‌كنم مي‌توانستم مدال خوشرنگ‌تري بگيرم». احسان پيغمبري كه در فرم چانگ چوان تالو رقابت مي‌كرد، با اشاره به رقابت نابرابر ووشوكاران ايراني و چيني، افزود: «ووشو ورزش ملي چين است و آنها تاكيد زيادي دارند كه در اين رشته اكثر مدال‌هاي طلا را به دست آورند. در همين رقابتي كه من داشتم، ووشوكار چيني با عدم تعادل روبه‌رو شد و قانونا بايد از گردونه رقابت‌ها كنار مي‌رفت، اما داوران اين عدم تعادل را منظور كردند و او به مدال طلا رسيد. اين موضوع كار ديگر ووشوكاران كشورمان را هم سخت مي‌كند، هرچند تيم ما براي ثبت بهترين نتايج چند دوره اخير بازي‌هاي آسيايي آمده است».

اما دومين مدال كاروان ورزش ايران را 3 دختر تيرانداز در رقابتي نفسگير و شانه به شانه با چيني‌ها گرفتند. نقره‌اي با ارزش كه هر چند اولين مدال دختران تيرانداز در بازي‌هاي آسيايي نبود، اما خوشرنگ‌ترين و البته باارزش‌ترين آنها بود. 8 سال پيش و در بازي‌هاي آسيايي بوسان، راحله خيرالله‌زاده اولين دختري بود كه در تيراندازي براي ايران برنز گرفت، مدالي كه در بين 3 نفر به دست آمد. اما اين بار اين مدال را در حضور 42 تيم گرفتيم، آن هم در شرايطي كه تنها 2 امتياز از چيني‌ها كه داعيه قهرماني در جهان دارند، كم آورديم.

مه لقا جام‌بزرگ، الهه احمدي و نرگس امام قلي‌نژاد نفراتي بودند كه در تفنگ بادي تيمي 10 متر، با امتياز 101‌/‌1182، پايين‌تر از چيني قرار گرفتند كه 108‌/‌1194 امتياز جمع كرده بود. اين عملكرد خوب باعث شد هر 3 تيرانداز كشورمان در كنار 3 نماينده از چين و2 نفر از مالزي و ازبكستان به فينال انفرادي تفنگ بادي 10 متر هم صعود كنند، اما آنجا پنجمي بهترين عنواني بود كه توسط جام بزرگ به دست آمد. اين تيرانداز 19 ساله كه چند ماه پيش و در مسابقات جهاني همين ماده در مونيخ، نفر چهارم شد، با اشك‌هايي كه مي‌ريخت ناراحتي‌اش را از عدم كسب مدال در انفرادي نشان داد و گفت: «واقعا خوشحالم از اين‌كه در تيمي مدال نقره گرفتيم. با اطمينان مي‌گويم اگر اين رقابت در كشوري غير از چين برگزار مي‌شد، حتي مي‌توانستيم طلا بگيريم. اين مدال مزد تمرينات بي‌وقفه‌اي بود كه در ماه‌هاي گذشته انجام داديم. اما با وجود اين نمي‌توانم اين ناراحتي‌ام را پنهان كنم از مدالي كه مي‌توانستم در انفرادي به دست آورم و از دست رفت. من تمركزم را روي تيرهاي 7 و 8 از دست دادم و از كورس رقابت جا ماندم. با اين حال نااميد نيستم و قول مي‌دهم در ماده‌هاي ديگر با كسب مدال، به آنچه استحقاقش را داريم برسيم». ديروز كاروان ورزشي كشورمان سومين مدالش را توسط محمدرضا رودكي در جودو گرفت. رودكي براي اين مدال 4 بار روي تاتامي رفت و تنها يك بار بازنده شد كه آن هم مقابل كيم سووان از كره جنوبي بود. اين كره‌اي مدال طلاي وزن 100+ كيلوگرم را به گردن آويخت و رودكي كه «سوگار جارگال بولدپورف» از مغولستان، «يوري آراكوتسكي از قزاقستان و «يرزان شِني كوف» از قرقيزستان را شكست داده بود، پس از جودوكار ازبك در مكان سوم ايستاد.


نوشته شده در   يکشنبه 23 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode