ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 آبان 1389     |     کد : 11332

ژني که شما را انساني خيّر مي‌کند

گروهي از پژوهشگران آلماني ژني را کشف کردند که با نوع دوستي ارتباط دارد و مي تواند موجب شود افراد براي مقاصد خيرخواهانه به ديگران پول اهدا کنند.

 گروهي از پژوهشگران آلماني ژني را کشف کردند که با نوع دوستي ارتباط دارد و مي تواند موجب شود افراد براي مقاصد خيرخواهانه به ديگران پول اهدا کنند.
به گزارش مهر، آيا شما از آن دسته آدم هايي هستيد که 5 يورو پول در مي آورند و بلافاصله آن را به کسي که نياز دارد اهدا مي کنند.
به اعتقاد محققان دانشگاه بن اين عملي نيست همه توان انجام آن را داشته باشند بلکه وابسته به يک تغيير بر روي ژن COMT است. اين ژن با تاثير گذاشتن بر روي افراد آنها را آماده مي کنند که با راحتي بيشتري به ديگران کمک نقدي کنند.
اين محققان در اين خصوص تاکيد کردند ژني که به تنهايي مسئول نوع دوستي يا وابستگي به سيگار يا چاقي مفرط باشد وجود ندارد بلکه ترکيبي ميان ميراث ژنتيکي و محيطي که انسان در آن زندگي مي کند ديناميک هاي يک رفتار جاري را تنظيم و کنترل مي کنند.
در اين راستا اين تيم تحقيقاتي به سرپرستي مارتين روترارتباط ميان دو گونه از ژن COMT و تمايل براي دادن يک هديه متواضعانه را رديابي کردند.
در اين تحقيقات از 101 دانشجوي دانشگاه بن دعوت شد که در يک تست حافظه شرکت کنند. اين دانشجويان بايد يکسري پيام عددي را حفظ کرده و به خاطر مي آوردند و بعد آنها را براي مصاحبه کنندگان تکرار مي کردند. کسي که از اين آزمايش موفق بيرون مي آمد 5 يورو جايزه مي گرفت.
دريافت کنندگان اين جايزه فرصت داشتند که تمام اين پول و يا بخشي از آن را در جهت خيريه صرف کنند. انتخاب آنها مخفي بود اما محققان مي توانستند شرکت کنندگان را به صورت نامحسوس کنترل کنند.
سپس با انجام يک تست DNA مرتبط کردن دو تغيير بر روي ژن COMT به نامهاي COMT-Val و COMT-Met با انتخابهاي افرادي که جايزه را دريافت کرده بودند امکانپذير شد.
نتايج اين تحقيقات نشان داد کسي که حامل تغيير COMT-Val بود آنزيم هايي را مي ساخت که اين آنزيمها بعضي از مواد مغز مثل دوپامين را چهار برابر بيشتر از کسي که داراي تغيير COMT-Met بود غيرفعال مي کردند.
اين دانشمندان کشف کردند که دارندگان گونه Val (حدود نيمي از جمعيت آزمايش شده) آنهايي بودند که رفتارهاي نوع دوستي را دو برابر بيشتر از افراد داراي ژن COMT-Met نشان مي دادند.


نوشته شده در   شنبه 22 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode