ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 آبان 1389     |     کد : 11222

فقه امام علی(ع)

فقه امام علی(ع) میراث مشترك مذاهب اسلامی است و می توانند فضای به حاشیه رانده شده تعامل شیعه و سنی را با محوریت احادیث علوی زنده و پویا نماید.

 فقه امام علی(ع) میراث مشترك مذاهب اسلامی است و می توانند فضای به حاشیه رانده شده تعامل شیعه و سنی را با محوریت احادیث علوی زنده و پویا نماید.
به گزارش شبكه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم رونمایی از كتاب فقه امام علی(ع) كه صبح امروز در مركز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قم برگزار شد، اظهارداشت: میراث عظیم احادیث علوی منحصر در احادیث منسوب به اهل بیت(ع) و شیعیان نیست، بلكه می توان زوایای پنهان و ناگشوده این میراث را در احادیث اهل سنت جست وجو كرد.
* فقه امام علی‌(ع) ناشناخته است!
وی با اشاره به ویژگی های فقه امام علی(ع) ادامه داد: فقه امام علی بن ابی طالب(ع) برای جامعه اسلامی ناشناخته مانده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: مركز خلافت حضرت، كشور عراق، مهد شكل گیری و انتشار مذاهب و افكار مختلف قرار داشته است؛ بنابراین موقعیت ها و فرصت‌هایی برای امام علی(ع) بوجود آمد كه تاثیرگذاری عمیق و حركت عظیمی در تاریخ اسلام ایجاد نمود.
وی افزود: فعالیتی كه در قالب كتاب فقه امام علی(ع) انجام شده در راستای اهداف مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای گرد آوری احادیث و میراث علوی است؛ به گونه ای كه فضای نامكشوف میان احادیث علوی، ثروت عظیم نهفته در این میراث و زوایای گمشده در لابه لای تاریخ را تا حد امكان روشن و باز كرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی تاكید كرد: تقریب نباید متمركز بر مشتركات مذاهب اسلامی درباره پیامبر اكرم باشد، علی بن ابی طالب(ع) یك محور جدی، پر بار، پر نكته و پر ظرفیت استفاده نشده تقریبی است، آن حضرت یك نقطه مشترك میان مذاهب اسلامی است كه باید با تبیین فقه امام علی(ع) این نقطه گسترش یابد.
وی تصریح كرد: حوزه باید به این ندای تقریب و نگاه گشوده شده تقریبی توجه و حمایت جدی داشته باشد حوزه باید بیاید و این راه جدید و عنصر منهجی را به عناصر منهجی خود بیفزاید.
مدیر مركز تحقیقات مجمع جهانی تقریب بیان داشت: این مجمع تلاش می كند، فرصت ها، تاثیرگذاری ها و ابعاد مختلف این حركت عظیم را شناسایی و بخش هایی نامكشوف و منتقل نشده به امت اسلامی را معرفی نماید.
*فعالیتی كه برای شیعه و سنی بهت‌آور بود!
وی ادامه داد: زمانی كه مجمع اسلامی شكل گرفت و بر فعالیت های كمی و كیفی علمی افزود به نتایجی غیر قابل تصور و پیش بینی دست یافت؛ حقایق بسیاری در این مسیر مطالعاتی كشف شد كه حقیقتاً برای امت اسلامی، شیعه یا سنی بهت آور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: مجمع تقریب اسراری از اسلام و اهل بیت(ع) را با خود همراه دارد كه اگر كوشش خوبی برای عرضه این حقایق كمتر شناخته شده صورت گیرد، قطعاً مخاطبان در سراسر دنیا به این نتیجه می رسند كه بخشی از اندیشه ها را باید در این نوع فعالیت های تقریبی و مقارن دنبال كنند.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) اظهارداشت: همان طور كه پیامبر اكرم(ص) در زمان حیاتشان لحظه به لحظه افاضه می نمودند و اصحاب با عطش عجیبی به ضبط احادیث و استفاده از هر فرصتی می پرداختند، دوران حیات امام علی(ع) نیز به همین شكل بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاكید كرد: در فقه اسلامی بسیاری از احادیث نبوی از سوی اهل سنت نقل شده و اتفاقاً قواعد عامه فقهی نیز از همین احادیث نبوی تاثیرگذار بر فقه شیعه و سنی است كه می توان از آن به نقاط مشترك شیعه و سنی یاد كرد، همچنین تلقی علمای شیعه از احادیث نبوی این بوده كه نه تنها باید به احادیث ماثوره اهل بیت(ع) كه از پیامبر(ص) نقل شده، استفاده نمود، بلكه می توان به احادیث نبوی اهل سنت نیز در فقه شیعی توجه كرد.
*اهل‌سنت به مكتب فقهی امام علی‌(ع) افتخار می‌كنند
وی افزود: این پیش فرض كه احادیث صحیح پیامبر فقط در دستان شیعه است، طبق روایات اهل بیت(ع) و حركت تاریخی فقه شیعه نادرست است و همین پیش فرض نیز درباره امام علی(ع) نیز مطرح است، چون حضرت در جایگاهی بودند كه فقها ولو غیر شیعه از ایشان بهره مند می شدند و اهل سنت امروز به مكتب امام علی(ع)، معروف به مكتب فقهی عراق افتخار می كنند.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: در دوران حیات امام علی(ع) همه نگاه ها و ذهن ها برای بهره مندی بیشتر، به ایشان معطوف بود و از آنجایی كه جامعه آن دوران، جامعه ای حدیثی بود همه نگاه ها به امام علی(ع) به عنوان یك محور و مبنای اصلی در اسلام می‌نگریست.
*ویژگی احادیث شیعی
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاكید كرد: البته بر اساس مبانی شیعه، فقه الرأی نادرست است، ولی نباید تصور كرد همه چیز اهل سنت بر اساس رأی است، زیرا برخی از مبانی و پایه های آنها بر اساس احادیث نبوی و علوی است كه سینه به سینه در میان مردم گشته است، بنابراین اگر در احادیث فقط به سراغ اهل بیت(ع) و شیعیان برویم، پیش فرض نادرستی است؛ البته بیشتر روایات، صحیح ترین، پرحجم‌ترین، متنوع ترین و منضبط ترین روایات امام علی(ع) از احادیث اهل بیت‌(ع) و شیعیان است.
وی خاطرنشان كرد: سه شاخه اصلی حدیثی به امام علی(ع) منتهی می شود كه هر یك دارای میراث عظیم و ارزشمندی از ایشان هستند؛ مهمترین شاخه حدیثی، شاخه شیعی است كه منتهی به اهل بیت(ع) می شود و ثروتمندترین، پربارترین و گسترده ترین احادیث علوی در این شاخه است كه متاسفانه به دلیل عدم تعامل با اهل سنت از این میراث غنی علوی بی بهره ویا كم بهره هستند.
وی در پایان گفت: شاخه دیگر، شاخه احادیث زیدیه است كه برخی از این احادیث علوی به عنوان میراث ارزشمند هنوز در اختیار فقه شیعه قرار نگرفته كه تقریب در این زمینه ضروری است، همچنین آخرین شاخه احادیث ایشان، مكتب عراق است كه آن نیز دارای احادیث علوی ارزشمندی است.

منبع: حوزه نيوز


نوشته شده در   چهارشنبه 19 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode