ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 آبان 1389     |     کد : 11221

فقه امام علی باید برای جوامع تبیین شود

رییس مركز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب(ع) تاكید كرد: در فقه امام علی(ع) ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد كه باید با برنامه ریزی مناسب و كارهای تحقیقاتی و پژوهشی این فقه برای جوامع مختلف تبیین شود.

 
رییس مركز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب(ع) تاكید كرد: در فقه امام علی(ع) ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد كه باید با برنامه ریزی مناسب و كارهای تحقیقاتی و پژوهشی این فقه برای جوامع مختلف تبیین شود.
به گزارش شبكه اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رییس مركز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب(ع) در مراسم رونمایی از كتاب فقه الامام علی(ع)، كه روز سه شنبه هجدهم آبان ماه در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد، با قدردانی از زحمات مؤلف كتاب فقه الامام علی(ع) تصریح كرد: حجت الاسلام خالد الغفور بینش بسیار خوبی در تالیف این اثر داشته و در این كتاب سعی كرده است فضاهای نامكشوف و پنهان در فقه مربوط به حضرت علی(ع) را باز و تبیین كند.
وی تاكید كرد: مؤلف این كتاب باید در مجلدات بعدی نگاه توسعه یافته تر داشته باشد و برای نشر و فقه امام علی و آشنا كردن دیگر فرق با آن تلاش كند.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه تصریح كرد: از زمانی كه مجمع جهانی تقریب مذاهب شكل گرفته است، ما در عرصه های علمی به نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی دست یافته ایم.
وی با بیان اینكه فقه امام علی(ع) بیش از آن كه در جامعه اسلامی شناخته شده باشد، ناشناخته مانده است افزود: این امام همام در منزلت و جایگاهی قرار داشتند كه همه نگاه ها متوجه ایشان بود.
رییس مركز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب(ع) تاكید كرد: مجمع تقریب مذاهب سعی دارد با برنامه ریزی مناسب و كار علمی و تحقیقاتی لازم این فرصت ها و اضلاع تاثیرگذار را شناسایی و بخش های منتقل نشده آن را به جامعه هدف انتقال دهد.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بسیاری از قواعد فقهی ما احادیث نبوی است و باید توجه داشت كه احادیث پیامبر(ص) تنها دست شیعه نیست، حركت تاریخی فقه شیعه هم مؤید این نكته است.
وی تصریح كرد: هرچند صحیح ترین روایات مربوط به امام علی(ع)، از طریق شیعه است، اما این مهم تنها منحصر به شیعه نیست و شاخه های دیگری هم به حضرت علی(ع) منتهی می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاكید كرد: متاسفانه به دلیل عدم تعامل مناسب، اهل تسنن از این میراث ارزشمند بی بهره هستند و ارتباط و تقویت تقریب مذاهب می تواند زمینه های استفاده بهتر از این میراث گرانسنگ را فراهم كند.
وی با بیان اینكه حضرت علی(ع) محور پربار و پر ظرفیت تقریب است گفت: نقاط مشترك دست نخورده بسیاری وجود دارد كه ما هنوز به سراغ آن نرفته ایم و باید با برنامه ریزی مناسب و انجام كارهای علمی و تحقیقاتی لازم فقه حضرت علی (ع) را برای جوامع تبیین كنیم.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح كرد: كتاب فقه الامام علی(ع) كه اثری فاخر و ارزشمند است تا حدودی این مسیر را باز كرده است و امیدواریم با برنامه ریزی بهتر شاهد تبیین شایسته فقه امام علی باشیم.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه حوزه باید به ندای تقریب توجه بیشتری بكند تاكید كرد: توجه به مساله تقریب آثار و تبعات بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.
 
منبع: خبرگزاری رسا


نوشته شده در   چهارشنبه 19 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode