ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 17 آبان 1389     |     کد : 11128

امام جواد (ع) مظلوم‌ترين ائمه در حوزه معرفت‌شناسي شيعيان است

مسئول كانون مطالعات شيعه‌شناسي تبريز گفت:‌ امام جواد (ع) از مظلوم‌ترين ائمه در حوزه معرفت‌شناسي شيعيان است و آگاهي برخي محبان اهل بيت(ع) از زندگاني و سيره ايشان بسيار محدود است.‌

مسئول كانون مطالعات شيعه‌شناسي تبريز گفت:‌ امام جواد (ع) از مظلوم‌ترين ائمه در حوزه معرفت‌شناسي شيعيان است و آگاهي برخي محبان اهل بيت(ع) از زندگاني و سيره ايشان بسيار محدود است.‌
حجت‌اسلام محمدرضا سعادت امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز عدم معرفت نسبت به مقام ائمه اطهار (ع) را توطئه‌اي پيچيده از سوي دشمنان اسلام و تشيع خواند.

* مبناي عملكرد ائمه اطهار بر اساس رويكرد واحد قرآني بوده است
وي با بيان اينكه ائمه اطهار (ع) بنا بر روايات اسلامي و تفاسير قرآني همگي از نوري واحد هستند، تصريح كرد: اين بزرگواران در مقاطع مختلف تاريخ همانند شخصي واحد عمل كرده‌اند كه در شرايط مختلف قرار گرفته است.
مسئول كانون مطالعات شيعه‌شناسي تبريز تاكيد كرد: متاسفانه عده‌اي از عوام و برخي خطباي كم سواد ويژگي‌هايي چون شجاعت و يا سخاوت و دانش را براي برخي از ائمه برجسته‌تر بيان كرده‌اند و اين در حالي است كه ويژگي‌هاي اخلاق حسنه در تمام اين بزرگان در نحو احسن وجود داشته است.
محقق حوزه امام‌شناسي افزود: متاسفانه برخي از مورخان و محدثان شيعه در انعكاس تاريخ زندگاني معصومين از حدود اعتدال خارج شده‌اند به گونه‌اي كه در تاريخ زندگي برخي معصومين نكات غلو آميز و دروغ‌هاي بسياري وجود دارد و در مورد ديگر معصومين حداقل‌هاي تاريخي نيز رعايت نشده است.
سعادت تصريح كرد:‌ در نگاهي به تاريخ متوجه اين نكته تلخ مي‌شويم كه برخي ائمه اطهار در ميان برخي از گروه‌هاي شيعي به اندازه يك امامزاده مجعول نيز معروفيت ندارند و اين حكايت از توطئه‌اي پيچيده از سوي دشمنان اسلام و تشيع براي عدم معرفت نسبت به معصومين در ميان شيعيان دارد.

* امام جواد (ع) از مظلوم‌ترين ائمه در حوزه معرفت شناسي شيعيان است
مسئول كانون مطالعات شيعه شناسي تبريز گفت: امام جواد (ع) از مظلوم‌ترين ائمه در حوزه معرفت شناسي شيعيان است به گونه‌اي كه تاريخ زندگاني ايشان به صورتي بسيار محدود در ميان عوام جامعه منعكس شده است.
سعادت تاكيد كرد: بسياري از شيعيان در مورد آن حضرت همين قدر اطلاع دارند كه آن حضرت با وجود طفوليت و بعد مكان بر جنازه پدر بزرگوار خود حاضر و اقامه نماز كردند و كمتر كسي حديثي از ايشان به ياد دارد.
وي گفت: ترويج اين نكته كه امام جواد (ع) نسبت به حاجات دنيوي نيازمندان توجه ويژه دارند در حقيقت تنزل دادن رتبه امامت شيعه است كه متاسفانه در مجالس ديني مورد اشاره قرار مي‌گيرد.
وي شهادت امام جواد (ع) را يكي از غريبانه‌ترين و مظلومانه‌ترين شهادت‌ها در ميان حضرات معصومين دانست و گفت: آن حضرت در عنفوان جواني و به دست همسر خود به شهادت رسيدند كه اوج مظلوميت ايشان را مي‌رساند.
مسئول كانون مطالعات شيعه‌شناسي تبريز اظهار داشت: ايشان از سوي ام‌الفضل، ‌دختر مامون كه قاتل آن حضرت بوده است هيچگاه داراي فرزند نشدند و امام هادي (ع) از همسر ديگر امام به دنيا آمده و هيچ نسبتي با خاندان منحوس عباسي ندارند.

* امام جواد (ع) برابر تمام معاندان اسلام و تشيع ايستاده و آنان را محكوم كردند
مسئول كانون مطالعات شيعه‌شناسي تبريز با اشاره به تاريخ مبارزات سياسي امام نهم شيعيان گفت: ‌ايشان در دو مرحله مبارزاتي با مامون و جانشين وي ظاهر شدند و توانستند در هر دو مرحله با سربلندي حاضر شوند.
وي تصريح كرد: خردسالي امام مامون را تشويق كرد تا نسبت به مقام امامت ايشان شبه‌افكني كند و امام جواد (ع) در حالي كه بسيار خردسال بودن آماج حملات عقيدتي و شبهات فراوان از سوي معاندان قرار گرفتند.
سعادت گفت:‌ با وجود برنامه‌ريزي‌هاي وسيع مامون و بنا به نص صريح تاريخ آن حضرت در برابر تمام اين جريان‌ها با شجاعت تمام ايستادند و آنان را محكوم كردند.
مسئول كانون مطالعات شيعه‌شناسي تبريز تاكيد كرد: بنا به اسناد تاريخي وارده از اهل سنت مامون از تمام ظرفيت دانشمندان اسلامي ديگر اديان استفاده كرد با گردآوردن علمأ و اهل كلام خصوصاً از معتزله، كه اهل محاجه و جدل و موشكافى مسائل بودند تلاش داشت تا آنان امام را محاصره و شكست دهند.
وي گفت: اصلي‌ترين موضوع مبحثات فرق مختلف با امام جواد(ع) در مورد مقام امامت و علم لدني ائمه اطهار و نسبت با علوم خاصه اسلامي بود كه مختص نبي مكرم اسلام و ائمه اطهار است.

* معرفت امام شرط قبولي زيارت است
مسئول كانون مطالعات شيعه‌شناسي تبريز با اشاره به رسالت مهم تشيع در برابر مقام امامت تاكيد كرد: يكي از نكات مهمي كه در باب زيارات بدان پرداخته شده است لزوم همراه بودن معرفت در هنگام زيارت نسبت به مقام امامت است.
وي گفت: ‌در حقيقت معرفت امام شرط قبولي زيارت است و اگر كسي بدون معرفت در محضر امام حاضر شود بهره چنداني از اين زيارت خود نبرده است.
سعادت تاكيد كرد: رسالت عموم جامعه شيعي در مرحله اول و وظيفه متوليان فرهنگي در مرحله بعدي ارتقاء سطح شناخت و معرفت نسبت به مقام امام است و در اين راستا باتوجه به فقر معرفتي در مورد برخي ائمه اطهار از جمله امام جواد (ع) لزوم تمركز و توجه بيشتر به اين حضرات براي پر كردن خلاء معرفتي در جامعه لازم و ضروري است.


نوشته شده در   دوشنبه 17 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode