ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 آبان 1389     |     کد : 10691

داروهاى كم كننده اشتهاء، ميزان خودكشى را افزايش مى دهند

تحقيقات در زمينه بهداشت تن و روان توسط روانپزشكان دانشگاه پادواى ايتاليا نشان می دهد كه تلاش براى خودكشى و خود آزارى در افرادى كه داروهاى كم كننده اشتهاء مصرف مى كنند و بر اثر آن ميزان كلسترول آنها كاهش مىيابد، افزايش پيدا مى كند.

تحقيقات در زمينه بهداشت تن و روان توسط روانپزشكان دانشگاه پادواى ايتاليا نشان می دهد كه تلاش براى خودكشى و خود آزارى در افرادى كه داروهاى كم كننده اشتهاء مصرف مى كنند و بر اثر آن ميزان كلسترول آنها كاهش مىيابد، افزايش پيدا مى كند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزارى رويترز، دكتر "پائلو سانتوناستو" روانپزشك ايتاليايى، سالها مطالعه و تحقيق ثابت كرده كه رابطه مستقيمى بين كاهش ميزان كلسترول و اقدام به خودكشى بين افراد وجود دارد.
به گفته اين محقق ، پژوهش درباره تاثير روانى كاهش كلسترول بر روى انسان ، تا رسيدن به يك نتيجه نهايى ادامه دارد اما آنچه كه تاكنون ثابت شده ، آن است كه پايين آمدن ميزان كلسترول باعث كاهش بخش خاصى از مواد شيميايى در مغز مىشود كه به طور مستقيم بر روى رفتارهاى عصبى و حوصله شخص اثر گذار است ، و باعث خارج شدن كنترل رفتارى از فرد مىشود.
در اين حالت يك بى نظمى به اصطلاح روانپزشكى از نوع سوم در شخص ايجاد مىشود كه هورمون هاى كنترل كننده رفتار و حوصله را كاهش مى دهد و اين امر خطر اقدام به خودكشى و يا خود آزارى راباعث مى گردد.
اين پژوهشگر، در بخشى از تحقيق خود ميزان كلسترول را در وضعيت غذايى ۷۴ بيمار كه از داروهاى كم كننده اشتها استفاده مى كردند و يا مبتلا به بىاشتهايى عصبى بودند قبل از انكه مجددا با روان درمانى به يك رژيم درست غذايى رو بياورند مورد مطالعه و ارزيابى قراردادند.
تمامى اين افراد در مصاحبه هاى خود گفته بودند كه در وضعيت قبلى چندين بار خيال خودكشى داشته ، و يا اقدام به خودكشى كرده بودند.
اين تعداد از افراد در مقايسه با بيماران ديگر ،بخاطر پايين بودن كلسترول و كم اشتهايى عصبى همگى فكر خودكشى داشته و يا مبادرت به خودكشى و يا خودآزارى كرده بودند.
برپايه اين تحقيق رابطه مستقيمى بين اقدام به خودكشى بخاطر افت ناهنجار كلسترول و داروهاى كم كننده اشتها، و نيز بى اشتهايى عصبى كه باعث محدود شدن مقدار غذا مى شود، و يا آن دسته افرادى كه از مواد غذايى بدون كلسترول مصرف مى كنند وجود دارد. همچنين ميزان غذا و فاكتورهاى متابوليك نيز در اين دگرگونى روانى سهم بسزايى دارند.
اين محقق دريافته است كه اثر افت كلسترول در ناهنجاريهاى روانى در بيماران ، كمتر از علائم افسردگى و كم خورى نيست و حتى احتمال اثر گذارى آن دراقدام به خودكشى بيشتر است .
وى مى گويد : اكنون محور مطالعاتى ما حول ارتباط بين ليپيدهاى خوراكى و آسيب شناسى روانى متمركز شده است تا بتوانيم راه حل مناسب و عملى را براى تامين امنيت افرادى كه داراى رژيم كنترل غذا و كلسترول هستند بيابيم .

منبع:پارسی طب


نوشته شده در   دوشنبه 3 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode