ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 مرداد 1387     |     کد : 1062

رهبر حكیم انقلاب در دیدار كارگزاران دستگاه دیپلماسی خارجی 19 مرداد 1387

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار مسئولین وزارت امور خارجه، سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور و خانواده‌های آنان، ضمن تبیین جایگاه كنونی نظام اسلامی و حركت رو به پیشرفت آن، به بایدها و نبایدها و همچنین الزامات حركت هوشمندانه، شجاعانه و متعهدانه دستگاه سیاست خارجی اشاره و تأكید كردند: وزارت امور خارجه كشور باید ضمن انعكاس صحیح عزت و اقتدار روزافزون نظام اسلامی، از آن برای منافع كشور نیز بهره‌برداری كند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود فرصت‌ها و چالش‌ها در عرصه سیاست خارجی، خاطرنشان كردند: این تفكر كه نبود چالش به معنای آرامش و بهره‌مندی از منافع تصور شود، تفكر صحیحی نیست زیرا در یك عرصه هماوردی عظیم جهانی مبتنی بر منطق زور، وجود چالش برای نظام اسلامی و ملت ایران كه خواهان استقلال رأی و حركت براساس اصول است، طبیعی و نشان دهنده پیشروی نظام اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: نظام اسلامی در 30 سال گذشته، با وجود چالش‌های سنگین و فراوان، پیشرفت‌های بسیار و حتی تصور ناپذیری داشته است.

ایشان وحدت ملی، پایبندی به اصول و پیشرفت در علم و فناوری را سه عنصر اصلی تأثیرگذار بر اقتدار ملی دانستند و با اشاره به پیشرفت ملت ایران در هر سه عرصه، خاطرنشان كردند: در داخل كشور وحدت ملی به معنای حقیقی كلمه وجود دارد و این وحدت، هم میان ملت و هم در رابطه ملت و مسئولین متجلی است و چنین وحدت ملی در دنیا كم نظیر است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پایبندی روزافزون نظام اسلامی به اصول انقلاب، آن را بسیار مهم و موجب عزت ملی و تقویت روحی ملت برشمردند و افزودند: در عرصه علم و فناوری نیز در كشور نهضتی علمی به وجود آمده و برخی پیشرفت‌های علمی كشور، محدود به یك یا چند كشور خاص در جهان است، ضمن آنكه فاصله زمانی برخی از این پیشرفت‌های علمی با موارد مشابه جهانی آن بسیار كم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گسترش تفكر اسلامی در دنیا و غلبه تفكر مقاومت در مقابل نظام سلطه، در لبنان و فلسطین را نمونه‌های بارزی از پیشرفت نظام اسلامی در افكار عمومی و افزایش عظمت و اقتدار ملت ایران برشمردند و خاطرنشان كردند: امروز درباره ایران، تعابیری همچون قدرت منطقه‌ای و یا ابرقدرت منطقه‌ای به كار می‌رود كه همه این موارد نشان می‌دهد نظام اسلامی به بركت پایبندی به اصول، حركت رو به جلو داشته است.
ایشان با تأكید بر اینكه وزارت امور خارجه باید این پیشرفت و عزت را منعكس كند و از آن بهره‌برداری لازم را انجام دهد، افزودند: عمل به این مسئولیت مهم نیازمند حركت هوشمندانه، شجاعانه و متعهدانه وزارت امور خارجه است و سفرا به عنوان نیروهای خط مقدم صحنه دیپلماسی، وظیفه بسیار سنگینی برعهده دارند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه عناصر عرصه سیاست خارجی باید به مبانی و اصول نظام اسلامی و حركت رو به جلو آن اعتقاد كامل و راسخ داشته باشند، خاطرنشان كردند: یكی از موارد مهم در سیاست خارجی نظام اسلامی، اولویت قائل شدن برای جهان اسلام و منافع آن و نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در جهان اسلام است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر اینكه ملت ایران با تكیه بر اصول خود و استقلال و عزت ملی، در مسیری رو به جلو حركت كرده است كه همواره سعی می‌شد حركت در این مسیر، امكان ناپذیر جلوه داده شود، افزودند: در این مسیر نباید از هیاهوها و خطرها ترسید، زیرا برآیند این حركت، سود مطلق است.

ایشان یكی از وظایف مهم سفرای نظام اسلامی را برقراری ارتباط با افراد تأثیرگذار و نخبه به منظور تبیین صریح تفكر و مواضع نظام اسلامی دانستند و تأكید كردند: برای مثال‌، ایده جمهوری اسلامی ایران در قضیه فلسطین یكی از قوی‌ترین ایده‌هاست زیرا ایران معتقد است باید سرنوشت فلسطین در معرض آرای ساكنان اصلی این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی قرار گیرد و كشوری مبتنی بر انتخاب و رأی مردم فلسطین تشكیل شود.
رهبر انقلاب اسلامی، سفرا را نمایندگان ملت ایران دانستند و خطاب به آنان خاطرنشان كردند: شما نمایندگان ملتی هستید كه هشت سال در مقابل همه قدرت‌ها ایستادگی بی نظیری كرد و پیروز شد ضمن آنكه شما نماینده آینده روشن ملت ایران یعنی چشم انداز 20 ساله هستید و باید در مسیر جایگاه تعریف شده در چشم انداز تلاش كنید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان با اشاره به اینكه نیروهای انقلابی، متعهد و با تجربه در وزارت خارجه در اكثریتند، بر لزوم دقت بیش از پیش در ارزشیابی و انتخاب افراد برای مأموریت‌ها و پرهیز از انتخاب‌های سلیقه‌ای و رابطه‌ای تأكید كردند و افزودند:‌ سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران باید بدون هیچ ملاحظه‌ای، بیانگر عظمت و شكوه امام خمینی (ره)، نماینده نظام اسلامی و پایبند به اصول ملت ایران باشد.

در آغاز این دیدار منوچهر متكی وزیر امور خارجه ضمن بیان گزارشی از عملكرد یكسال گذشته دستگاه دیپلماسی كشور گفت: ایستادگی مشروع و همراه با منطق در دفاع از حقوق ملت ایران، عبور قدرتمندانه از بحران‌های منطقه‌ای طراحی شده، حضور مؤثر در اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تقویت جایگاه تفكر دینی، تلاش برای تقویت جایگاه نهادهای چندجانبه بین‌المللی، به شكست كشاندن تهدیدات تحریمی بر ضد ملت ایران، روابط مردمی محور و اهتمام به مسائل فرهنگی و حوزه ایرانیان خارج از كشور از جمله اقدامات دستگاه دیپلماسی بوده است.


نوشته شده در   يکشنبه 20 مرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode