ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 آبان 1389     |     کد : 10610

هشدار در مورد خطر داروهاي پوکي استخوان

مقام هاي نظارتي در آمريکا به بيماران هشدار داده اند که استفاده از داروهاي مقابله با پوکي استخوان ممکن است در موارد نادر خطر شکستگي استخوان را افزايش دهد.


 مقام هاي نظارتي در آمريکا به بيماران هشدار داده اند که استفاده از داروهاي مقابله با پوکي استخوان ممکن است در موارد نادر خطر شکستگي استخوان را افزايش دهد.
سازمان مواد غذايي و دارويي آمريکا (اف دي اِي) مي گويد همه داروهاي طبقه "بيسفوسفونات" بايد حامل برچسبي با هشدار درباره اين خطر باشند.
با اين حال اين سازمان مي گويد که بيماران بايد به مصرف اين قرص ها ادامه دهند مگر آنکه پزشک توصيه کند مصرف آن متوقف شود.
در بريتانيا تنها داروي حاوي بيسفوسفونات - موسوم به "آلندرونات" - حاوي اخطاري در اين زمينه است اما مقام هاي بريتانيا درحال بررسي لزوم حفظ يا حذف اين هشدار هستند.
تقريبا سه ميليون نفر در بريتانيا به بيماري پوکي استخوان (اوستيوپروسيس) مبتلا هستند که باعث شکنندگي استخوان مي شود و به 230 هزار مورد شکستگي در سال منجر مي شود.
بيسفوسفونات ها براي بيش از نيم ميليون نفر از اين بيماران تجويز مي شود که هدف آن تقويت استخوان و کاهش خطر شکستگي است.
اما با يافتن ارتباطي ميان استفاده از اين داروها و نوعي شکستگي غيرعادي پا، کارشناسان بيش از پيش نگرانند که اين داروها ممکن است اثر معکوس داشته باشند.
"اف دي اِي" مي گويد که معلوم نيست آيا بيسفوسفونات ها عامل اين شکستگي ها در استخوان ران هستند يا نه، اما مي افزايد که آنقدر نگران هست که از داروسازان بخواهد هشداري به برچسب اين داروها بيافزايند.
ترزا کيهو يک مقام اف دي اِي گفت که اين سازمان همچنان بي خطر بودن اين داروها را تحت نظر خواهد داشت و افزود: "همزمان مهم است که بيماران و خدمه پزشکي همه اطلاعات ايمني موجود هنگام تعيين بهترين شيوه درمان پوکي استخوان را در اختيار داشته باشند."
يک سخنگوي انجمن ملي پوکي استخوان بريتانيا گفت: "در حال حاضر کاملا معلوم نيست که آيا اين شکستگي ها مستقيما به معالجات ارتباط دارند يا نه اما احتمال آن مردود دانسته نشده است."
او گفت: "بيسفوسفونات ها روند (طبيعي) نابودي و جايگزيني استخوان را کند مي کنند که از طريق کاهش فعاليت سلول هاي اوستيوکلاست که استخوان را تجزيه مي کند انجام مي شود."
هرچند اين يک فرآيند مفيد براي جلوگيري از نابودي استخوان و شکستگي است، نگراني هايي هست داير بر اينکه در يک دوره زماني طولاني، اين ممکن است به 'پير' شدن استخوان و شکنندگي آن منجر شود."
او گفت بايد توجه کرد که شکستگي هاي غيرعادي ذکر شده توسط اف دي اِي به ندرت اتفاق مي افتد و براي اکثريت گسترده بيماران فوايد معالجه بسيار بيش از خطرات آن است.
يک مطالعه که ماه گذشته در "نشريه پزشکي بريتانيا" چاپ شده بود استفاده از بيسفوسفونات ها را به سرطان مري ربط مي دهد.

بي بي سي


نوشته شده در   شنبه 1 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode