ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 24 مهر 1389     |     کد : 10349

حقيقت عرفان اسلامي عبوديت است

استاد حوزه و دانشگاه تهران گفت: تفاوت عرفان اسلامي با عرفان ساير اديان در عبوديت و معرفت حقيقي است چرا كه عرفان اسلامي با عبوديت گره خورده است.

 
استاد حوزه و دانشگاه تهران گفت: تفاوت عرفان اسلامي با عرفان ساير اديان در عبوديت و معرفت حقيقي است چرا كه عرفان اسلامي با عبوديت گره خورده است.
به گزارش خبرگزاري اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ «احمد وكيلي» در نشست تخصصي عرفان اسلامي كه با حضور روحانيون، مبلغين، مبلغات و اقشار تاثيرگذار فرهنگي اردبيل در خانه معلم برگزار شد، اظهار داشت: اوج مقام يك عارف واصل به خدا عبوديت و عبد بودن است چرا كه دل انسان بايد كانون پر كشش مهر و محبت الهي و ربوبي شود.
وي با برشمردن ويژگي عرفان سكولار و برخي عرفان‌هاي كاذب نظير حركات‌هاي مرتاض‌هاي هندي و اهل تصوف و زاهدان گوشه‌نشين گفت: اگر امروز در چنين عرفان‌هايي با برخي از اعمال رياضتي تلاش مي‌كنند به اوج مقام عرفان دست يابند؛ اما عارف مسلمان اوج رسيدن به اين مقام را در عبوديت الهي مي‌داند.
«وکیلی» اصالت عرفان را به شناخت و بجا آوردن معارف الهي برشمرد و افزود: در سايه مجاهدت نفساني بشر مي‌تواند به اوج معنويت و شناخت معرفت دست پيدا كند.
وی افزود: در جنبش‌هاي نوپديد شاهد ترويج عرفان‌ها و نحله‌هاي كاذبي هستيم كه بيشتر شبيه هيجان است تا عرفان.
اين استاد دانشگاه معارف را شامل سه بخش اساسي دانست و اظهار داشت: دسته اول اين معارف حسي هستند كه با حواس انسان، مشاهده آزمون و بررسي حاصل مي‌شوند.
وي قسم دوم معارف را عقلي دانست و گفت: معارف عقلي با تفكر، انديشه و مفهوم‌سازي از طريق انتزاع به دست مي‌آيد كه علوم فلسفي، كلامي و رياضي از اين دسته است.
استاد دانشگاه تهران نوع سوم معرفت را قلبي شهودي و مكاشفه عنوان كرد و افزود: اين معرفت متعلق به جنس ظاهري قلب نيست بلكه نيرويي است كه انسان با تطهير جان و روح خود مي‌‌تواند حتي با حواس ظاهري حس شهودي پيدا كند.
وي گفت: در اين عرفان دل همچون آيينه بايد صيقل پيدا كند تا تصاوير عالم غيب در آن نمايان شده و عارف خدا مسلك به شهود و مكاشفه حقيقي دست يابد.
«وكيلي» به پيدايش سه بخش معرفتي و آموزه‌هاي ديني در صدر اسلام اشاره كرد و افزود: بعد از اسلام گروهي از مسلمانان به دنبال يافتن عقايد رفتند به طوريكه فلاسفه و متكلفين جزو اين گروه بودند تا بتوانند عقايد ظاهري مسلمانان نظير عدل، امامت، توحيد و نبوت را بيشتر تشريح و تبيين كنند.
اين استاد دانشگاه گفت: گروهي نيز در اين ميان سراغ احكام تكليفي رفتند كه از بين اين افراد فقها پديد آمدند.
وي دسته سوم را رهيافتگان به معرفت الهي برشمرد و افزود: اين دسته با تلاش و مجاهدت خود به مقام عرفان و عبوديت پروردگار رسيدند.
استاد دانشگاه تهران با رد اين ادعا كه عده‌اي تلاش مي‌كنند چهره اسلام را با انزوا و گوشه‌نشيني تخريب كنند، گفت: در اسلام رهبانيت معنا ندارد و اين دين مسيح است كه انسان را به انزوا و گوشه‌نشيني تشويق كرده در حالي كه در اسلام در عين توجه به دنيا آخرت نيز مد‌نظر است.
وي زندگي يك مسلمان را در ترازوي دنيا و عقبي دانست و افزود: مسلمان در عين وحدت نگاه به كثرت نيز دارد به گونه‌اي كه در عين برخورداري و متنعم شدن از نعمت دنيوي از توشه اخروي نيز غفلت نمي‌كند.
«وكيلي» پايه‌گذار عرفان اسلامي را عالم وارسته جهان اسلام ابن عربي ياد كرد و اظهار داشت: اگر امروز شاهد برخي اعمال خارق‌العاده در بين مرتاضان هندي و برخي صوفي‌مسلكان هستيم، نشان از كرامتي است كه در عين رياضت حاصل مي‌شود.


نوشته شده در   شنبه 24 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode