ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395     |     کد : 102585

ثبت گلشن راز توسط یونسكو در همایش ملی شیخ محمود شبستری گرامی داشته می شود

معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت : ثبت هفتصدمین سالگرد تالیف گلشن راز در سال 2016 و 2017 توسط یونسكو در همایش ملی شیخ محمود شبستری گرامی داشته می شود .

معاون فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت : ثبت هفتصدمین سالگرد تالیف گلشن راز در سال 2016 و 2017 توسط یونسكو در همایش ملی شیخ محمود شبستری گرامی داشته می شود .

محمد حسن چمیده فر روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد : در این همایش از تندیس و كتاب 'چراغ جان'، آخرین اثر تحقیقی در خصوص شخصیت و اندیشه و زندگی شیخ محمود شبستری، رو نمایی می شود.
وی افزود: كتاب 'چراغ جان' اثر تحقیقی محمد طاهری خسرو شاهی توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به چاپ رسیده است.
وی با بیان اینكه همایش بزرگداشت یاد و نام 'شیخ محمود شبستری' شاعر و عارف شهیر آذربایجان در شهر شبستر، زادگاه وی، برگزار می شود، ادامه داد: در روز دوم همایش، مدرسه گلشن راز افتتاح و از 18 تابلو خط اساتید بنام خوشنویسی كشور با موضوع گلشن راز رونمایی می شود .
چمیده فر بیان داشت :شیخ محمود شبستری صاحب منظومه كم نظیر و پرمحتوای گلشن راز است كه نقشی مهم در توسعه عرفان اصیل اسلامی در جهان بر عهده داشته است.
وی گفت : كتاب گرانسنگ 'گلشن راز' در عین كم حجم بودن یكی از پر مغزترین كتب عرفانی محسوب و امروزه در رشته های فلسفه و عرفان و ادبیات عرفانی در مقاطع دكتری تدریس می شود.
چمیده فر اظهار كرد : كتاب گلشن راز، سرچشمه و مرجعی معتبر برای تدریس عرفان و فلسفه در صد ها سال اخیر تا به امروز انتخاب شده و حتی در دیگر كشورها نیز مورد مطالعه اندیشمندان قرار گرفته است.
وی گفت: این عارف و شاعر پرآوازه ‌ی ایران كه به حق مصداق بارزی از تركان پارسی گوی است، در كتاب خود با زبان شعر، راه تكامل انسان را به زیباترین شیوه بیان كرده و مفاهیم عمیق عرفانی و انسانی را در پاسخ به سئوالاتی چند به تصویر كشیده است.
وی، شناساندن بزرگان و مفاخر علمی،ادبی و فرهنگی را بهترین راهكار برای پیوند دادن اندیشه نسل نو و گذشتگان و بهترین شیوه برای مبارزه با جنگ نرم و شبیخون فرهنگی عنوان و اظهار كرد: آذربایجان و شبستر محل ظهور نخبگان علم و ادب و فرهنگ است و شیخ محمود شبستری نمونه ی بارز بر این ادعاست.
چمیده فر گفت: به دلیل ثبت جهانی بزرگداشت هفتصدمین سالگرد تالیف گلشن راز از سوی یونسكو و با توجه به اهمیت بی بدیل این ادیب فرهیخته و توانای آذربایجان در گسترش عرفان اصیل، پیشنهاد برگزاری همایش ملی بزرگداشت شیخ محمود شبستری همزمان با سفر هیات دولت در سال گذشته به آذربایجان شرقی و حضور دكتر علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان شبستر ارائه شد و مورد موافقت وی قرار گرفت.
وی افزود: این همایش به عنوان مقدمه برگزاری همایش بین المللی بزرگداشت شیخ محمود شبستری است كه سال آینده برگزار خواهد شد.
وی همچنین از حضور مقام های عالی رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه، آیت الله مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه همدان در این همایش دو روزه خبر داد.
وی یادآور شد: در این همایش همچنین اساتید پیشكسوت و پژوهشگران 'گلشن راز' همچون دكتر صمد موحد – كه شناخت امروز ما از شیخ محمود شبستری بی گمان مدیون تحقیقات وی است - ، دكتر مهدی محقق – رئیس انجمن مفاخر كشور - ، دكتر ابراهیمی دینانی – فیلسوف و شارح گلشن راز - ، دكتر علی اشرف مجتهد شبستری و دیگر اساتید بنام این حوزه در آیین بزرگداشت شیخ محمود شبستری خبر داد.
چمیده فر گفت: این همایش در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با برنامه های متنوع و متعددی در پانزدهم اردیبهشت ماه جاری در كنار مقبره شیخ محمود شبستری برگزار می شود و سایر برنامه ها نیز در شانزدهم اردیبهشت ماه با افتتاح مدرسه گلشن راز ادامه می یابد.
همایش دو روزه بزرگداشت یاد و نام 'شیخ محمود شبستری' شاعر و عارف شهیر آذربایجان در شبستر روز های 15 و 16 اردیبهشت برگزار می شود.
سعدالدّین محمودبن امین‌الدّین عبدالكریم‌بن یحیی شبستری معروف به شیخ محمود شبستری یكی از عارفان و شاعران سدهٔ هشتم هجری‌ست. با توجه به مطالب مندرج در كتاب روضات الجنان جلد 2، وی معاصر شیخ بابا ابی شبستری (متوفی به سال ۷۴۰) بوده و در همان سال فوت كرد، لذا سن شیخ محود شبستری در زمان فوت باید ۵۲ یا ۵۳ بوده باشد.
وی از مشاهیر عرفای ایران است و بیشتر شهرت او به خاطر اثر معروفش گلشن راز است.


نوشته شده در   سه شنبه 14 ارديبهشت 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode