ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 7 ارديبهشت 1403
جمعه 7 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 6 آبان 1397     |     کد : 185538

خوب و بد شانزدهمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تبریز

شانزدهمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب همزمان با سراسر کشور در تبریز نیز برگزار شد، این نمایشگاه پس از نمایشگاه کتاب تهران، دومین نمایشگاه بزرگ کشور بوده و از آن به عنوان بزرگ‎ترین رویداد فرهنگی در آذربایجان شرقی یاد می‎شود.


شانزدهمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب همزمان با سراسر کشور در تبریز نیز برگزار شد، این نمایشگاه پس از نمایشگاه کتاب تهران، دومین نمایشگاه بزرگ کشور بوده و از آن به عنوان بزرگ‎ترین رویداد فرهنگی در آذربایجان شرقی یاد می‎شود.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، این نمایشگاه در حالی برگزار شد که بیش از یک ماه از آغاز مدارس سپری شده بود و اکثر دانش آموزان تعدا زیادی از کتب کمک درسی را تهیه کرده و نمایشگاه تعداد زیادی از مخاطبانش را از دست داده بود، اما برپایی این نمایشگاه برای دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی فرصت خوبی را فراهم کرد تا با استفاده از بن‎های تخفیف، بخشی از کتب مورد نیازشان را تهیه کنند.
 
حضور ناشران متعدد و بومی از دیگر ویژگی‎های نمایشگاه کتاب بود، ناشران غیر بومی حاضر در غرفه‎ها معتقد بودند که «تبریزی‎ها خوب کتاب می‎خرند». برخی غرفه‎دارها در انتخاب کتاب به مخاطبان کمک می‎کردند.
 
جای خالی ادبیات کلاسیک ایرانی و آثار نویسندگانی همچون «جلال آل احمد»، «غلامحسین ساعدی» و «صادق هدایت» در نمایشگاه امسال پر شده بود و ادبیات ملل و کتب ترجمه شده نیز حضور پررنگی داشتند و بیش از کتب ایرانی خودنمایی می‎کردند، اما هنوز هم برخی کتب با موضوعاتی روتین مثل «رازهای لاغری» در میان کتب دیده می‎شد، برخی غرفه‎ها علاوه بر نداشتن راهنما، طبقه‌بندی درستی نداشت و کتب داستانی و تخصصی بی هیچ نظمی کنار هم چیده شده‎ بودند.
 
ضعف محتوای کتب کودک و نوجوان از دیگر معایب این نمایشگاه بود و به نظر می‎رسید در این زمینه تنها به ارائه کتب رنگ آمیزی و آموزش حروف الفبا و اشعار کودکانه اکتفا شده و خبری از کتاب‎هایی برای دانش افزایی نبود.
 
بازار خرید کتاب‎هایی که بیشترین اشتراک گذاری را در شبکه‎های اجتماعی داشتند، داغ بود و برخی ناشران ادعا می‎کردند که مخاطبان نمایشگاه در خرید کتاب هم به دنبال نویسندگان ترک هستند و کتب «ملت عشق»، «سه دختر حوا» و کتب «اورهان پاموک» به دلیل این که در شبکه‎های اجتماعی زیاد منتشر شده‎ و لایک خورده‎اند، عمده‎ترین دلیل مخاطبان برای خرید این کتاب‎ها بودند.
 
مخاطبان نیز معتقد بودند که هیچ تابلوی راهنمایی در ورودی نمایشگاه و سالن‎ها وجود ندارد و حراست نمایشگاه و تاکسی‎های «از من بپرس» نیز در قبال پرسش‎ها اظهار بی‎اطلاعی می‎کنند.
 
غرفه‎دارها هم دل خوشی نداشتند و از کمبود تجهیزات و امکانات، گله‎مند بودند، یکی از غرفه‎دارها می‎گوید با وجود صرف هزینه‎ی چند میلیونی تا آخرین روز از نمایشگاه کتاب، مشکل برق داشتیم و مشکل بن کارت‎ها هم سه روز بعد از شروع نمایشگاه برطرف شد.
 
برخورد نامناسب عوامل نمایشگاه به ویژه در ورودی، اخذ ورودیه سه هزار تومانی به ازای هر خودرو، کمبود روشنایی درمحوطه نمایشگاه، نبود تابلوهای مناسب ترافیکی و هدایت کننده به سالن‎های نمایشگاه وعدم همکاری خوب عوامل انتظامات در راهنمایی مراجعه کنندگان به غرفه‎ها از جمله مشکلاتی بودند که اغلب غرفه‎داران از آن گله‎مند بودند.
 
دایر بودن غرفه‎های نشر دیجیتال و ارائه محصولاتی همچون تشک لالایی و سجاده دیجیتال از جذابیت‎های و ویژگی‎های خاص شانزدهمین دوره از نمایشگاه بین‎المللی کتاب تبریز بود.

گزارش از: نسرین سوار خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی

 


نوشته شده در   يکشنبه 6 آبان 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode