ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 شهريور 1388     |     کد : 4815

پيشگيري از بيماريهاي پاييزه

بيماری- آنفلوآنزاي نوع A يا خوكي نامهاي مختلفي دارد به قدري از اين بيماري صحبت شده است كه هر كداممان كه عطسه ميكنيم ميترسيم نكند به اين بيماري مبتلا شده باشيم...

بيماری- آنفلوآنزاي نوع A يا خوكي نامهاي مختلفي دارد به قدري از اين بيماري صحبت شده است كه هر كداممان كه عطسه ميكنيم ميترسيم نكند به اين بيماري مبتلا شده باشيم.

اما با نزديك شدن پاييز و بازگشايي مدارس، اين نگراني وجود دارد كه فصل جديدي از اين بيماري آغاز شود.

اداره سلامت منطقه 17 از نيمه دوم شهريور به استقبال فصل پاييز و بازگشايي مدارس رفته است تا پيش از آنكه بيماريهاي اين ماه درگيرمان كنند، دست پيش بگيريم و با شيوع آنها مقابله كنيم.

«مرتضي ساعدي» مدير اداره سلامت معاونت اجتماعي و فرهنگي منطقه 17 از راهكارها و برنامههاي اين اداره همزمان با آغاز فصل مدارس ميگويد.

اداره سلامت براي مهرماه امسال چه برنامههايي دارد؟

با توجه به شيوع آنفلوآنزاي نوع A و آغاز فصل تحصيل و مدارس، اداره سلامت براي پيشگيري از شيوع اين بيماري برنامههايي در نظر گرفته است. از جمله ميتوان به نصب بنرهاي آموزشي در مدارس منطقه اشاره كرد.

چند مدرسه در منطقه 17 داريم؟

150 مدرسه در مقاطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان داريم كه تمامي اين مدارس بنرهاي آموزش پيشگيري از بيماري آنفلوآنزا را تا مهرماه دريافت خواهند كرد.

نصب بنر براي جلوگيري از اين بيماري كافي است؟

مسلماً اين كار كفايت نميكند. با تعاملي كه با آموزش و پرورش منطقه داشتيم قرار است مربياني براي آموزشهاي پيشگيري به مدارس اعزام كنيم. از پزشكان بيمارستاني درخواست شده است بطور دورهاي به مدارس مراجعه كنند و آموزشهاي لازم را در اختيار دانشآموزان قرار دهند.

آموزش پيشگيري به چه گروهي ارائه ميشود؟

در همه مقاطع تحصيلي اين آموزشها ارائه خواهد شد. در اين كار هم توجه خواهيم داشت زباني كه براي دانشآموزان دبستاني به كار ميبريم قابل فهم براي اين گروه سني باشد. ضمن اينكه دانشآموزان ميتوانند حكم رابط خانواده با ما را داشته باشند. اما با توجه به اينكه فصل پاييز، فصل سرماخوردگي و بيماريهايي از اين دست است لازم ميدانيم كه كادر آموزشي مدرسه و خانوادهها هم تحت آموزش قرار گيرند.

اين آموزشها چطور صورت خواهد گرفت؟

ايده آل اين است كه در مدارس براي هر كلاس كارگاه آموزشي برپا شود تا بتوان اطلاعات را دقيق و مناسب در اختيار دانشآموزان قرار داد. بعد از آموزش، پيشگيري براي ما مهم است تا از وضعيت سلامت هر دانشآموز باخبر شويم. در اين خصوص پيشنهاد اداره سلامت وجود يك رابط از هر كلاس است. به آموزش و پرورش و مدارس اعلام كردهايم كه نماينده كلاس يا شهرداران مدارس براي اين منظور مناسب هستند. اما اگر اين اتفاق نيفتاد همين كه براي هر مقطع يك رابط در نظر بگيرند باز هم ميتوان پيشگيري و درمان اين بيماري را در فصل مدارس كنترل كرد.

در اولويت دوم اداره سلامت براي پاييز، چه برنامهاي قرار دارد؟

هر ساله با نزديك شدن به آغاز مدارس ما به كلاس اوليها و پيشدبستانيها نگاه ويژهاي داريم. لازم است اين گروه از بهداشت فردي باخبر شوند. به همين منظور سالهاي گذشته بستههاي بهداشتي كه شامل مسواك، خميردندان و دستمال بود در اختيار كودكان 6 تا 7 ساله قرار ميگرفت. حتي در چند روز شروع مدارس آموزشهايي در خصوص رعايت مسائل بهداشتي به آنها داده ميشد. اما امسال با توجه به بيماري آنفلوآنزا بيشتر روي پيشگيري اين بيماري مانور ميدهيم. اميدواريم كه آموزش در مدارس پيشگيري از آنفلوآنزا را به ارمغان بياورد.

اين روزها تزريق واكسن آنفلوآنزا مطرح است، اين واكسن تا چه اندازه ميتواند مانع از ابتلا شود؟

اين واكسن نميتواند مانع از ابتلا به آنفلوآنزاي نوع A شود. اين طور هم نيست كه اگر افراد اين واكسن را دريافت كنند به انواع عادي آن مبتلا نشوند. اما دريافت اين واكسن ميتواند بيماري را تخفيف دهد.

براي چه گروههايي توصيه ميكنيد كه از اين واكسن استفاده كنند؟

سياست دولت بر اين است كه افراد پرخطر اين واكسن را دريافت كنند. كودكان و بانوان باردار در اولويت قرار دارند. اما ممكن است با شروع پاييز اين سياست تغيير كند و گروههاي ديگري براي دريافت اين واكسن اعلام شوند.

چطور ميتوان اين آنفلوآنزا را از سرماخوردگي يا آنفلوآنزاهاي ديگر تشخيص داد؟

آنفلوآنزاي نوع A به طور ناگهاني خودش را نشان ميدهد. فرد مبتلا دچار آبريزش بيني شديد ميشود. درد عضلاني از ديگر تفاوتهاي اين نوع آنفلوآنزا با بيماريهاي ديگر از اين دست است. توصيه ميشود افرادي كه سرماخوردگيهاي خفيف ميگيرند در منزل بمانند و تا بهبودي كامل به اندازه كافي استراحت كنند.

پيشگيري از ابتلا به از آنفلوآنزا

آنفلوآنزاي نوع A يك اختلال تنفسي حاد است. نشانهها و علائم آنفلوآنزاي نوع A مانند نشانههاي سرماخوردگيهاي فصلي انسان است كه اين نشانهها عبارتند از تب، سردرد، بي حالي و سرفه. در ضمن افراد آلوده با اين ويروس دچار كوفتگي و درد مفاصل و آبريزش بيني ميشوند.

راههاي انتقال و شيوع آنفلوآنزاي نوع A از طريق اشك، دهان، بيني و بزاق است. به همين علت از ماليدن چشمها با دست آلوده و تماس دستها با ترشحات چشم و بيني خودداري كنيد. از تماس نزديك با افراد مبتلا خودداري كنيد. از فرد مبتلا حداقل يك متر فاصله بگيريد. تا جايي كه امكان دارد هنگام احوالپرسي يكديگر را در آغوش نگيريد.

روبوسي نكردن و دست ندادن براي جلوگيري از شيوع اين بيماري توصيه ميشود. از همه مهمتر شستن دست هاست. دستها را به طور مكرر و كامل و به مدت 20 دقيقه با آب و صابون مايع بشوييد. احتمال آنكه صابون جامد آلوده شده باشد بسيار است. هنگام سرفه و عطسه، بيني و دهان خود را با دستمال بپوشانيد.

يادتان باشد دستمال مصرف شده را پس از استفاده و بطور مناسب دفع كنيد. از ماسك استفاده كنيد. به ويژه هنگام حضور در اجتماعات و مراسم جمعي. اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه ماسك خود را دست كم دو بار در روز تعويض كنيد. اگر علائم آنفلوآنزا را در خود ديديد سريع به پزشك مراجعه كنيد و بعد از آن در منزل بمانيد و استراحت كنيد. افراد مبتلا از روشهاي استانداردي همچون خواب كافي، خوردن موادغذايي و حفظ فعاليت جسماني بهره ببرند و سعي كنند براي مراقبت از اعضاي خانواده بخش مجزايي در خانه براي خود مهياكرده و از ماسك استفاده كنند.

همشهري محله - 17

 

 


نوشته شده در   سه شنبه 31 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode