ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 28 خرداد 1388     |     کد : 3247

طلاق

 1 – طلاق و جدايي را از ديد قانون مدني توضيح دهيد ؟

قانون مدني ايران از فقه اسلام پيروي کرده است . جدايي زن و شوهر از راه طلاق در قانون مدني همراه با تشريفات خاصي است . در دهه هاي اخير توسعه زندگي شهري ، مهاجرت ، تزلزل ارزشهاي اخلاقي و فقر و بيکاري ، تاثيرات نامطلوبي بر نهاد خانواده گذاشته و ميران طلاق و مشکلات اجتماعي ناشي از آن را به صورت معني داري افزايش داده است . لذا قانونگذار براي جلوگيري از سوء استفاده و رفتار غير انساني گروهي از مردان که براي ارضاي هوسهاي خود و بدون علت موجه و بر خلاف دستورات مذهبي ، زن خود را طلاق داده و موجبات سيه روزي فرزندان را فراهم مي آورند ، موارد طلاق را محدود کرده  در نتيجه اين محدوديت ها ، مرد بايد به دادگاه مدني مراجعه کند و مستقيما نمي تواند زن خود را طلاق دهد . دادگاه نيز بايد موضوع را به داوري ارجاع کند و بالاخره در صورتيکه کوشش داوران به نتيجه نرسد ، دادگاه به شوهر اجازه طلاق مي دهد .

2 – طلاق را تعريف کنيد ؟

طلاق در لغت ، به معني گشودن گره و رها کردن است . در فقه اسلامي در تعريف طلاق گفته اند طلاق عبارت است از زايل کردن قيد ازدواج بالفظ مخصوص . طلاق مخصوص عقد دائم است . طلاق يک عمل حقوقي يک جانبه است و ناشي از اراده طرفين نيست .

3 – شرايط طلاق را نام ببريد ؟

الف ) شرايط لازم در مورد شوهر :

1 – اهليت                 2 – سلامت عقل                     3 – اختيار و قصد

ب ) شرايط لازم در مورد زن

4 – شرايط لازم در مورد شوهر شامل چه مواردي است ؟ توضيح دهيد ؟

1 – اهليت : مردي که مي خواهد زن خود را طلاق دهد بايد اهليت داشته باشد پس شوهري که به سن 15 سال تمام نرسيده باشد نمي تواند زن خود را طلاق دهد .

2 -  سلامت عقل : شوهر بايد هنگام طلاق از سلامت عقل برخوردار باشد . زيرا طلاق دادن نياز به تصميم و اراده دارد .

3 – اختيار و قصد : شوهري که مي خواهد زن خود را طلاق دهد بايد تصميم جدي و قطعي داشته باشد  . بنابراين اگر مردي به شوخي و يا در خواب و بيهوشي کلماتي در اين مورد بگويد طلاق واقع نمي شود .

5 – شرايطي را که يک زن هنگام طلاق بايد داشته باشد توضيح دهيد ؟

با توجه به اينکه طلاق به يک عمل حقوقي يک جانبه است . اراده زن دخالتي در وقوع طلاق ندارد بنابراين لازم نيست که زن اهليت داشته باشد و مرد مي تواند از دادگاه اجازه بگيرد زن صغير يا مجنون خود را طلاق دهد قانون مدني براي زن و مرد دو شرط معين کرده است : 1 – پاکيزگي زن               2 – جدايي جنسي زن و مرد .

6 – موجبا ت طلاق را نام ببريد ؟

1 – طلاق به درخواست مرد

2 – طلاق به درخواست زن

3 – طلاق به توافق زوجين 

7 – طلاق به درخواست مرد را توضيح دهيد ؟

طبق قانون مرد مي تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد بنابراين شوهر بايد ابتدا به دادگاه مراجعه کند . دادگاه اختلاف را با داوري ارجاع مي دهد و در صورتيکه با کوشش داوران سازش بين زن و شوهر برقرار نشود « گواهي عدم سازش » به شوهر داده مي شود .

8 – طلاق به درخواست زن را توضيح دهيد ؟

طبق قانون مدني ، زن در موارد زير مي تواند از دادگاه تقاضاي طلاق کند :

1 – هرگاه شخصي چهار سال تمام غايب مفقود الاثر باشد زن او مي تواند تقاضاي طلاق کند در اينصورت حاکم با رعايت تشريفاتي او را طلاق مي دهد .

2 – خودداري و ناتواني شوهر از پرداخت نفقه .

3 – در موردي که زن در دادگاه ثابت کند که ادامه زوجيت موجب عسر و حرج است مي تواند براي جلوگيري از ضرر شوهر را مجبور به طلاق کند و در صورت ميسر نشدن اين امر با اجازه حاکم شرع طلاق صورت مي گيرد .

9 – طلاق به توافق زوجين را توضيح دهيد ؟

اگر مقصود از طلاق به توافق زوجين اين باشد که اراده زن و مرد به يک اندازه در طلاق موثر باشد و به منزله يک قرارداد بين زوجين تلقي شود در فقه اماميه و قانون مدني پذيرفته نيست زيرا طلاق را حق و اختيار مرد دانسته اند . در فقه اماميه و قانون مدني از طلاق خلع و مبارات بحث شده که نوعي طلاق به توافق طرفين است . در طلاق خلع و مبارات زن مالي به شوهر مي دهد و موافقت او را براي طلاق جلب مي کند . در مواردي که زن و  شوهر خواهان طلاق مي شوند قانونگذار به دادگاه اجازه مي دهد که پس از نااميد شدن از اصلاح بين آن دو حکم به طلاق دهد .

10 – اقسام طلاق را نام ببريد ؟

طلاق رجعي           

طلاق بائن

طلاق خلع و مبارات

11 – طلاق رجعي را تعريف کنيد ؟

طلاقي است که پيوند ازدواج به طور کامل از بين نمي رود و تا زمانيکه عده زن سپري نشده باشد مرد مي تواند رجوع کند و زندگي زناشويي را بدون ازدواج مجدد ادامه دهد .

12 – طلاق بائن را تعريف کنيد ؟

طلاقي است که مرد بعد از طلاق حق رجوع به زن را ندارد . يعني اينکه طلاق باعث جدايي قطعي زن و شوهر از يکديگر مي شود و مرد حق رجوع ندارد .

13 – طلاق خلع و مبارات را تعريف کنيد ؟

مربوط به مواردي است که زن از شوهر يا شوهر از زن و يا هر دو از يکديگر کراهت دارند و شوهر نخواهد زن را طلاق دهد . در اين مورد زن مي تواند با دادن مالي به شوهر او را راضي کند . اگر کراهت از جانب زن باشد آن را طلاق خلع و اگر از طرفين باشد طلاق مبارات مي گويند . در اين نوع طلاق مالي که زن به شوهر مي دهد نبايد از مقدار مهر زيادتر باشد .

14 – آثار طلاق رجعي را نام ببريد ؟

در طلاق رجعي تا زمانيکه عده زن سپري نشده باشد رابطه ازدواج قطع نشده و در اين حالت :

1 -  نفقه زن در دوران عده به عهده شوهر است و شوهر مي تواند به آساني به زن رجوع کند .

2 – در صورتي که در دوران عده يکي از زن و يا شوهر فوت کند ، طرف ديگر از او ارث مي برند .

3 – در دوران عده ، زن حق ازدواج نداشته و هيچ مردي حق ندارد با او ازدواج کند .

4 – در دوران عده مرد نمي تواند با خواهر زن خود ازدواج کند .

5 – ازدواج مرد قبل از به پايان رسيدن عده احتياج به اجازه دادگاه دارد .

15 – آثار طلاق بائن را نام ببريد ؟

با وقوع طلاق بائن حقوق و تکاليفي که زن و شوهر نسبت به يکديگر داشتند به کلي از بين مي رود و زن و شوهر از قيد زناشويي آزاد مي شوند شوهر مي تواند پس از وقوع طلاق ازدواج کند .اما زن بايد عده طلاق نگه داشته و نمي تواند در ايام عده با ديگري ازدواج کند . مگر اينکه از دسته زناني باشد که عده اي ندارند . در طلاق بائن اقامتگاه زن تابع شوهر نيست و زن در صورتي مي تواند نام خانوادگي همسر را نگه دارد که از شوهر اجازه بگيرد زن در طلاق بائن مستحق نفقه در ايام عده نيست مگر اينکه باردار باشد . مهريه در موارديکه ازدواج به طلاق مي انجامد تکليف پرداخت مهريه در سند طلاق مشخص مي شود . در صورتيکه مرد قادر به پرداخت مهريه به طور کامل باشد تمامي مهر به زن پرداخت مي شود و اگر نه با توجه به توانايي مالي مرد پرداخت مهر به صورت اقساط صورت مي گيرد.

16 – حضانت را تعريف کنيد ؟

حضانت در لغت به معني حمايت ، تربيت و مراقبت و زير بال کسي را  گرفتن است . در اصطلاح فقه اسلامي حضانت عبارت از نگاهداري و تربيت اطفال است .

17 – موارد سقوط حق حضانت را توضيح دهيد ؟

1 – جنون : حق حضانت براي هر يک از مادر و پدر در صورتي است که قدرت اعمال آن را داشته باشد بنابراين هرگاه در مدتي که مادر حق حضانت طفل را دارد ، ديوانه شود چون قادر به نگاهداري و تربيت طفل نيست حق حضانت مادر ساقط مي شود و پدر حق خواهد داشت طفل را نگاهداري کند .

2 – ازدواج مجدد : در صورتي که پس از طلاق مادر عهده دار حضانت طفل باشد و در اين دوران مجددا ازدواج کند حق حضانت از او سلب مي شود .

3 – انحطاط اخلاقي : قانون مدني مقرر داشته است هرگاه در اثر عدم مواظبت يا انحطاط اخلاقي پدر يا مادري که مدعي العموم هر تصميمي را که براي حضانت طفل مقتضي بداند اتخاذ کند .

18 – چهار مورد از مصاديق عدم مواظبت و يا انحطاط هر يک از والدين را نام ببريد ؟

1 – اعتياد زيان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار

2 – اشتهار به فساد اخلاقي و فحشاء

3 – ابتلا به بيماريهاي رواني با تشخيص پزشکي قانوني

4 – سوء استفاده از طفل يا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقي مانند فساد .

19 – ولايت را تعريف کنيد ؟

در اصطلاح حقوق مدني ، ولايت ، قدرت و اختياري است که قانون به يک تشخيص صلاحيت دار مي دهد تا امور شخصي را که صلاحيت ندارد اداره کند .

20 – اقسام ولايت را توضيح دهيد ؟

1 – ولايتي که به حکم مستقيم قانون به شخص داده مي شود .

2 – ولايتي که به حکم وصيت واگذار شده است .

3 – ولايتي  که به حکم دادگاه به شخص داده شده است .

21- ولايت قهري را تعريف کنيد ؟

ولايتي که به حکم مستقيم قانون واگذار شده باشد ، در اصطلاح ولايت قهري ناميده مي شود . اين ولايت ، ولايتي است که به عنوان وظيفه خانوادگي و اجتماعي به عهده شخص بوده و اجباري است . به همين جهت ، قهري نام گرفته است . ولايت قهري در تمام اجتماعات وجود دارد و طبيعي است شخص يا اشخاصي که به طفل نزديکترند و به او و آينده و سرنوشت او دلبسته اند ، قانوعا براي سرپرستي و اداره امور وي بر ديگران مرجح خواهند بود .

22- تفاوت حضانت و ولايت را شرح دهيد ؟

حضانت در لغت به معناي زير پر گرفتن است . مادر طفل را زير پر مي گيرد و نگهداري مي کند و وظايفي را که نسبت به بچه دارد ، انجام مي دهد . ولي ولايت پدر به اين معني است که اگر طفل مال و ثروتي داشته باشد ، حفظ آن با پدر است کما اينکه نفقه اش نيز برعهده پدر است . حضانت در حقيقت امر مشترکي است بين زن و مرد و حکم خاص دارد و غير از ولايت است . چون هزينه زندگي را شارع مقدس بر عهده مادر نگذاشته ، از اين جهت ولايت به پدر تعلق گرفته است .

 

 

 

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 28 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode