ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 مرداد 1397     |     کد : 184470

مسوول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آذربایجان‌شرقی

برگزاری نماز جمعه در 35 شهر آذربایجان‌شرقی/ نماز جمعه در 900 نقطه کشور برگزار می‌شود

مسوول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان آذربایجان‌شرقی از برگزاری نماز جمعه در 35 شهر استان خبر داد.

مسوول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان آذربایجان‌شرقی از برگزاری نماز جمعه در 35 شهر استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول مشهوری امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در مصلای اعظم امام خمینی(ره) اظهار کرد: نماز جمعه در شرع مقدس اسلامی یکی از فریضه‌های بزرگ بوده که به برکت انقلاب در پنجم مردادماه سال ۱۳۵۸ به فرمان امام راحل(ره) اولین نماز جمعه در دانشگاه تهران توسط آیت‌الله طالقانی برگزار شد؛ از این‌رو پنجم مردادماه در تقویم به عنوان اولین روز اقامه نماز جمعه ثبت شده است.

وی با اشاره به آیه شریفه‌ای مبنی بر اینکه نمازی که در جمعه برپا شده و مردم به نماز جمعه دعوت می‌شوند، باید نسبت به آن عجله کرد و با شتاب برای اقامه نماز جمعه رفت، گفت: خطاب این آیه شریفه مومنان هستند و البته باید مومنان برای شرکت در این نماز تلاش و شتاب کنند.

مسوول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان با بیان اینکه شاید در برخی نمازهای یومیه با آرامش به مساجد می‌رویم اما خداوند برای شتاب در اقامه نماز جمعه تاکید موکد داشته است، گفت: خداوند دستور داده تا در زمان نماز جمعه از کارهایی که با نماز جمعه منافات دارد، دوری  کنیم که مصداق آن داد و ستد یا خرید و فروش هنگام برپایی نماز جمعه است.

وی ادامه داد: از برخی هیات‌های استان می‌خواهیم نیم ساعت مانده به اذان ظهر در روز جمعه، عزاداری را تعطیل کرده و برای شرکت در نماز حاضر شوند.

مشهوری خاطرنشان کرد: در زمان برپایی نماز جمعه از خرید و فروش، برگزاری جلسه و عزاداری یا محافل دیگر دوری کنید و به سمت نماز جمعه بیایید.

وی با تاکید به اینکه هر دستوری که از جانب خداوند به ما داده شده قطعاً به نفع انسان بوده و شاید برخی را در دنیا و مابقی را در آخرت درک کنیم، افزود: شرکت در نماز جمعه و پرهیز از کارهای جانبی به نفع انسان بوده به طوریکه دو خطبه اول در ابتدای نماز جمعه مصداق همان بصیرت و ذکرالله است.

مسوول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان ابراز کرد: خداوند فرموده وقتی مومنان در نماز جمعه خطبه‌ها را استماع کرده و خطیب جمعه نیز برای مردم در دو بخش عبادی و سیاسی روشنگری کرده و نماز جمعه اقامه شد، باید مومنان به سمت خانه و کاشانه همچنین کارهای خود رفته و برای افزایش روزی از خداوند کمک بخواهند.

وی با تاکید به ذکر خداوند به صورت لفظی و عملی تصریح کرد: اگر یقین داشته باشیم که خداوند از نیت درونی ما آگاه است، دیگر به سمت گناه نخواهیم رفت.

مشهوری اذعان داشت: نماز جمعه از جمله کارهایی است که نیاز به خطیب جمعه بوده و بدون اذن ولی‌فقیه زمان این نماز برگزار نمی‌شود.

مسوول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان با بیان اینکه شیعیان معتقدند که باید بین دو محل برگزاری نماز جمعه حداقل ۶ کیلومتر فاصله باشد، افزود: البته برادران اهل سنت چنین اعتقادی نداشته و هر جا مسجدی باشد، نماز برگزار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اولین نماز جمعه تبریز در مردادماه سال ۱۳۵۸ توسط آیت‌الله شهید قاضی طباطبایی برگزار شد و بعد از شهادت ایشان آیت‌الله شهید مدنی، سپس آیت‌الله مشکینی و به ترتیب آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله شبستری و در حال حاضر امام جمعه محبوب و مردمی حجت‌الاسلام آل‌هاشم این وظیفه را در تبریز بر عهده دارند.

مشهوری بیان کرد: در حال حاضر غیر از تبریز در ۳۴ شهر دیگر استان نماز جمعه برپا می‌شود در حالیکه همه این ائمه جمعه یا با حکم مستقیم رهبری تعیین شده و یا با پیشنهاد شورای سیاستگذاری و تائید رهبری انتخاب شده‌اند.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در سایر شهرها که نماز جمعه برپا نمی‌شود نیز مقدمات برپایی را فراهم سازیم و امیدواریم در روزهای آتی در شهرهای دیگر نیز شاهد برگزاری نماز جمعه باشیم.

مشهوری با تاکید به اینکه برگزاری نماز جمعه در شهرها به هیچ‌وجه با ملاک شهر، شهرستان و روستا نیست بلکه ملاک مطالبه مردمی است، توضیح داد: نهاد نماز جمعه یک نهاد مردمی بوده و تحت امر رهبری تلاش می‌کند به طوریکه از طرف ایشان ۹۰۰ نماز جمعه در کل کشور برپا می‌شود.

وی اضافه کرد: نهاد نماز جمعه یک نهاد مردمی بوده و وابستگی به هیچ‌یک از قوه‌ها را ندارد و مفتخر است که تحت امر ولی‌امر مسلمین جهان فعالیت می‌کند.


نوشته شده در   شنبه 6 مرداد 1397  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode