ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 بهمن 1394     |     کد : 99185

والدین با قانون و مهارت مصون‌سازی در تربیت فرزندان آشنایی ندارند

دکترای روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مصون سازی و خودکنترلی را در تربیت فرزندان مهم خواند و گفت: در قرآن و روایات بر اهمیت مسأله تقوا تأکید شده است و فرزندان باید در خانواده و مدرسه به‌گونه‌ای تربیت شوند که با خودکنترلی، خطر سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای را درک کرده و از آنها دوری کنند.

دکترای روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مصون سازی و خودکنترلی را در تربیت فرزندان مهم خواند و گفت: در قرآن و روایات بر اهمیت مسأله تقوا تأکید شده است و فرزندان باید در خانواده و مدرسه به‌گونه‌ای تربیت شوند که با خودکنترلی، خطر سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای را درک کرده و از آنها دوری کنند.

حجت الاسلام محمد صادق شجاعی، عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش والدین در تربیت فرزندان اظهار داشت: شخصیت افراد از لحاظ روان‌شناختی در دوره کودکی تا نوجوانی شکل می‌گیرد و بیشترین تأثیر را از طرف والدین و اطرافیان می‌پذیرند و اعتقادات، ارزش‌ها و اصول رفتاری والدین، تأثیر مستقیمی در شخصیت فرزندان دارد.

 

وی به تهاجم فرهنگی دشمن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در اثر جنگ نرم دشمن، ناهنجاری‌هایی به عنوان ارزش و الگوهای تربیتی از طریق فیلم و رسانه وارد جامعه اسلامی شده و سبب تغییر در سبک زندگی افراد شده است.

 

دکترای روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: ترویج سبک زندگی غربی اختصاص به جامعه ایران ندارد، بلکه اغلب کشورهای شرقی و اسلامی، قربانی تهاجم فرهنگی هستند و غرب با سیطره فرهنگی و در اختیار داشتن رسانه‌های مختلف، تلاش دارد که ارزش‌های اجتماعی جوامع اسلامی را تغییر دهد و فرهنگ خودش را در این جوامع رواج دهد.

 

وی به اهمیت مدیریت فرهنگی در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: مدیریت در امر پرورش و تربیت نسل جوان باید در چند سطح انجام شود؛ نخستین سطح مدیریت بر عهده دولت و نهادهای اجتماعی است که از جمله آن کنترل و مسدود کردن برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی است.

 

حجت الاسلام شجاعی افزود: بخش دیگر کنترل باید از سوی والدین صورت بگیرد؛ اما اغلب پدر و مادرها از روش‌های کنترل، آگاهی ندارند و چه بسا ممکن است رفتار‌های دلسوزانه والدین سبب ایجاد تنش و درگیری خانوادگی ‌شود.

 

وی با اشاره به مسؤولیت رسانه‌ها در آگاهی‌‌بخشی به والدین خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه‌ها و مشاوران برای آگاهی‌بخشی و مهارت‌افزایی والدین در چگونگی برخورد با فرزندانشان این است که به خانواده‌ها استفاده از راهکار مناسب برای جلب اعتماد فرزندان را آموزش دهند.

 

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص)، مصون‌سازی را هدف اصلی تربیت از دیدگاه اسلام خواند و تصریح کرد: مهم‌ترین مسأله در تربیت، مصون‌سازی نوجوانان و جوانان است و فرزندان باید در خانواده و مدرسه به‌گونه‌ای تربیت شوند که بتوانند با خودکنترلی، خطر سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای مبتذل و نابهنجار را درک کرده و از آنها دوری کنند.

 

وی مصون‌سازی را پرورش روحیه تقوا در فرزندان خواند و افزود: به همین دلیل در قرآن و روایات بر اهمیت مسأله تقوا تأکید شده است؛ بنابراین والدین باید تلاش کنند که از دوران کودکی متناسب با سن فرزندانشان، مصونیت سازی کنند.

 

حجت الاسلام شجاعی، خودکنترلی فرزندان را مانع مهمی در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی خواند و تأکید کرد: کنترل بیرونی بدون مصون‌سازی و ایجاد توانایی خودکنترلی در فرزندان، تأثیرات موقت و کوتاه‌مدتی دارد و از دوام و ماندگاری برخوردار نخواهد بود


نوشته شده در   يکشنبه 11 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode