ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 شهريور 1389     |     کد : 9578

لوازم‌التحرير بهداشتي

  اين روزها، بازار خريد لوازم‌التحرير بچه‌مدرسه‌اي‌ها بسيار داغ است. برخي والدين براساس قيمت و دوام و برخي براساس رنگ و لعاب اين لوازم را خريداري مي‌كنند، اما سوال اينجاست ملاك پدر و مادرها براي خريد لوازم‌التحرير چه بايد باشد؟ آيا لوازم‌التحرير هم مي‌توانند براي سلامت دانش‌آموزان مخاطره‌آميز باشند؟

مداد و مداد رنگي
مداد و مداد رنگي پركاربردترين عضو لوازم‌التحرير است. اكثر مدادها به صورت چندوجهي و استوانه‌اي هستند. مدادهاي استوانه‌‌اي به علت لغزنده بودن براي نوشتن طولاني‌مدت مناسب نيستند، ولي مدادهاي چندوجهي به دليل شكل هندسي خاص، راحت‌تر در دست نگه داشته مي‌شوند. نكته ديگر قطر مداد است كه نبايد خيلي كم يا زياد باشد. در هر كدام از اين حالات فشار روي نقاطي از انگشتان و دست كاربر بيشتر و منجر به التهاب تاندون‌هاي دست و دردناك شدن آن مي‌شود. نوك مداد هم نبايد نه آنقدر سفت و زبر باشد كه به دست فشار و به كاغذ صدمه بزند و نه آنقدر نرم كه در هنگام نوشتن با كمترين فشار خرد و احتمال ورود آن به چشم بالا رود. نوك‌ تيز مداد در حواس‌پرتي يا شيطنت‌هاي كودكانه براي چشم بسيار خطرناك است. بنابراين به دانش‌آموز خود آموزش دهيد كه از تيز كردن، دو سر تراش كردن، فرو كردن مداد در داخل دهان خودداري كند و ضمنا مدادهاي بلند فانتزي براي او نخريد.جنس چوب مداد در بعضي موارد براي كاربر حساسيت ايجاد مي‌كند، همين رنگ روي چوب مداد هم مي‌تواند آلرژي‌زا باشد. بنابراين در صورت بروز خارش و تغيير رنگ پوست دست حتما جنس مداد را تغيير دهيد.

ماژيك
رنگ ماژيك سمي است و مي‌تواند براي چشم خطرناك و آزاردهنده باشد. هنگام خريد اين وسيله، رنگ آن را روي كاغذ امتحان كرده و به جنس نمد نوك آن توجه كنيد. مرغوب‌ بودن نمد نوك ماژيك شرط اول دوام و كيفيت آن است. سعي كنيد براي كودكان دبستاني از ماژيك‌هايي با رنگ غيرسمي استفاده كنيد. رنگ اين نوع ماژيك‌ها در صورتي كه توسط كودك خورده شود مشكلي ايجاد نكرده و اكثرا قابل شستشو هستند. اصولا قطر ماژيك‌ها زياد و چاق‌تر هستند، اما با توجه به اين كه فشار زيادي براي كار كردن با آن لازم نيست قطر زياد آن مشكلي پديد نمي‌آورد.

مداد شمعي
هنگام خريد اين وسيله انواعي را كه داراي بدنه محافظ بوده و با پيچاندن بدنه نوك آن بيرون مي‌آيد انتخاب كنيد. تجربه ثابت كرده است، مداد شمعي‌هايي كه روكش كاغذي يا مقوايي دارند بي‌دوام بوده و در بدو استفاده باعث آلوده شدن دست كودك مي‌شوند.مداد شمعي‌ها هم مي‌توانند براي كودكان آلرژي‌زا باشند، بنابراين مراقب باشيد كودك شما بعد از استفاده از آن دستش را به چشمش نزند. اگر ديديد هر دو چشم كودك پس از استفاده از مداد شمعي متورم و قرمز شده و سوزش و خاش دارد، پس از شستشوي چشم با آب فراوان به پزشك مراجعه كنيد.

خط‌كش
گوشه‌هاي تيز اين وسيله از خطرناك‌ترين عوامل براي چشم دانش‌آموز محسوب مي‌شود، انواع فلزي آن دوام بيشتري دارد، ولي براي كودك مخاطره‌آميز است، بنابراين از خط‌كش‌هاي سبك با اندازه 20 تا 25 سانتي‌متري و از نوع پلاستيكي ارتجاعي كه خطر كمتري دارند يا از انواع تاشو آنها استفاده كنيد. خط‌كش‌هاي پلاستيكي اگر يك گوشه شكسته داشته باشند چشم يا پوست دست ظريف كودك شما را تهديد كرده و ناهمواري ناشي از آن از كيفيت ايجاد كشيدن يك خط صاف مي‌كاهد.

مداد پاك‌كن
اگر قصد خريد پاك‌كن داريد از انواع بنددار آن كه دور گردن آويخته مي‌شود، انتخاب كنيد. پاك‌كن‌هاي بدون بند دائما به زمين افتاده و به دنبال آن دست و چشم دانش‌آموز را آلوده خواهد كرد.
پاك‌كن‌هايي كه در انتهاي مداد قرار دارند يكي ديگر از خطراتي هستند كه مي‌توانند با در دهان بردن و جدا شدن آن از انتهاي مداد موجب ورود آن به مجاري تنفسي و خفگي در دانش‌آموز شود. معمولا پاك‌كن‌ها از جنس لاستيك بوده ولي جنس پلاستيك آنها مرغوب‌تر است. خوب است بدانيد پاك‌كن‌هاي فانتزي كه داراي اشكال مختلفي هستند معمولا كارايي مناسبي ندارند و روي كاغذ لكه‌هاي رنگي يا سياهي بر جاي مي‌گذارند. توجه داشته باشيد بعضي از انواع اين پاك‌كن‌ها عطري هستند و احتمال آلرژي‌زايي آنها وجود دارد.

مدادتراش
مدادتراشي خريداري كنيد كه اطراف آن نرم و در دست ليز نخورد. به اندازه آن نيز دقت كنيد كه بين دو انگشت‌ اشاره و شست قرار گيرد و خيلي كوچك يا بزرگ نباشد. هر كدام از اين حالات مي‌تواند باعث فشار زياد روي مچ دست دانش‌آموز شود. نمي‌خواهيم شما را بترسانيم، اما بايد بدانيد حوادث دانش‌آموزي در مدارس همواره كودك دلبند شما را تهديد مي‌كند. به منظور سلامت دانش‌آموز آموزش‌هاي لازم را به او بدهيد تا مدرسه هرگز برايش با خاطره‌هاي تلخ همراه نشود.

فاخره بهبهاني
جام‌جم


نوشته شده در   دوشنبه 29 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode