پژوهشگران آمريکايي در بررسيهاي خود نشان دادند که در هنگام خريد، خريدار هر چه بيشتر به يک کالا نگاه کند و يا آن را لمس کند بيشتر علاقهمند مي شود آن را خريداري کند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در عصر رايانه ممکن است فکر کنيد که تجارت الکترونيک در حال نابود کردن تجارت سنتي است و خريد آنلاين به زودي به تنها راه براي خريد مردم تبديل خواهد شد اين در حالي است که دانشمندان موسسه تکنولوژي کاليفرنيا در تحقيقات جديدي به نتايج متفاوتي رسيده اند.
به گفته اين محققان، زماني که انسان در مقابل دو کالاي به يک اندازه جذاب قرار مي گيرد اگر به طور مداوم و يکي پس از ديگري به آنها نگاه کند سرانجام کالايي را که بيشتر نگاه کرده است خريداري خواهد کرد.
اين تيم تحقيقاتي، تصاوير 70 غذاي مختلف را به 39 دانشجو نشان دادند و از آنها خواستند که از طريق دادن امتياز از 10- تا 10 ارزيابي خود را از هر يک از اين غذاها بيان کنند. اين امتيازات نشان مي داد که اين دانشجويان آرزو دارند کداميک از اين غذاها را زودتر بخورند.
سپس از اين دانشجويان خواسته شد که پس از نگاه کردن يکي پس از ديگري از ميان 100 ظرف غذاي اشتها برانگيز يکي را انتخاب کنند.
در طول اين آزمايش، فعاليت حرکات چشم هريک از شرکت کنندگان از طريق متد "رديابي چشم" ثبت شد. اين متد، ثبت فضاهاي فيزيکي که نگاه به روي آنها معطوف مي شود را به همراه مدت زمان هر نگاه امکانپذير مي کند.
براساس گزارش نيچر، نتايج اين تحقيقات نشان داد که 70 درصد از شرکت کنندگان غذايي را انتخاب کردند که به طور متوسط نيم ثانيه بيشتر به آن نگاه کرده بودند.
همچنين نتايج آزمايش ديگري که با دست زدن به غذا انجام شده بود نشان داد 50 درصد شرکت کنندگان خوراکي را انتخاب کردند که مدت بيشتري آن را لمس کرده بودند.
اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "اين مدل مي تواند شاخصهاي مهمي را براي مطالعه بر روي فرايندهاي تصميم گيري ارائه کند و براي مثال به ما در درک اينکه چرا افراد متاثر از اوتيسم که به طور کلي قادر به برقراري يک تماس بصري پايدار و مداوم نيستند در فرايندهاي تصميم گيري اجتماعي با سختي مواجهند."