ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1389     |     کد : 9366

تغذيه ،مهمتر از كيف و كتاب

اگر ما بگوييم تنظيم برنامه‌اي براي تغذيه دانش‌آموزان ، از خريد لوازم تحرير و لباس مناسب براي آنها مهم‌تر است، باور مي‌كنيد؟ ما حاضريم استدلال‌مان را ثابت كنيم...

 اگر ما بگوييم تنظيم برنامه‌اي براي تغذيه دانش‌آموزان ، از خريد لوازم تحرير و لباس مناسب براي آنها مهم‌تر است، باور مي‌كنيد؟ ما حاضريم استدلال‌مان را ثابت كنيم.
فرزند شما مي‌تواند با يك مداد نه‌چندان مناسب و در دفترچه‌اي نه چندان مرغوب، مساله‌هاي رياضي‌اش را حل كند، حتي اگر لباس‌هايش كهنه باشند هم در توانايي او براي حل مساله رياضي‌اش دخيل نيستند اما اگر مواد غذايي لازم به مغز او نرسد، كشش كافي براي درك دروس را ندارد و مدرسه رفتنش بي‌فايده است!
حالا حتما مي‌گوييد اصلا نيازي به استدلال نبود، اين مقوله كاملا روشن است اما باور كنيد همين موضوع ساده براي خيلي‌ها روشن نيست. آنها وقت زيادي را صرف سر و وضع فرزندان‌شان مي‌كنند اما نوبت به تغذيه كه مي‌رسد يا بي‌اهميت از كنارش مي‌گذرند يا براي اين كه قضيه را از سر باز كنند كيف مدرسه فرزندان‌شان را با خوراكي‌هاي بي‌ارزش و حتي مضر پر مي‌كنند و حتي برنامه غذايي مشخصي را براي فرزندان‌شان در نظر نمي‌گيرند تا جايي كه وعده‌هاي غذايي مهم را به انتخاب فرزاندان‌شان حذف مي‌كنند!

صبحانه دانش‌آموزان، راز تمركز و يادگيري
صبحانه مهم‌ترين وعده غذايي براي كودكان محسوب مي‌شود تا جايي كه برخي كارشناسان تغذيه آغاز آموزش كودكان را از زمان صبحانه خوردن مي‌‌دانند، نه از زماني كه زنگ مدرسه به صدا در‌مي‌آيد. با اين حال، خيلي از كودكاني كه به مدرسه مي‌روند، علاقه‌اي به خوردن اين وعده غذايي ندارند و والدين هم آن را به آساني حذف مي‌كنند، شايد چون خيال مي‌كنند اين وعده منبع قابل قبول انرژي در طول روز محسوب نمي‌شود.
اما به گفته دكتر محمدجواد حسين‌زاده متخصص تغذيه، پژوهش‌هاي علمي ثابت كرده‌اند نخوردن صبحانه قدرت تمركز را از كودكان مي‌گيرد و امكان يادگيري آنها را كاهش مي‌دهد.
اين متخصص به دانش‌آموزان و دانشجويان توصيه مي‌كند: اين گروه بايد در دوران تحصيل وضعيت صرف صبحانه را به حالت ايده‌آل نزديك كننداگر آنان را به خوردن صبحانه حاوي مواد غذايي مقوي عادت دهيم، به وضعيت تغذيه جامعه كمك بزرگي كرده‌ايم چرا كه اين كار موجب جلوگيري از ابتلاي آنان به برخي از بيماري‌ها در سنين بزرگسالي مي‌شود.

صبحانه سنتي سالم
«‌نان، پنير، مغز گردو، يكي از سبزيجات و شير» اين توصيف دكتر حسين زاده از يك صبحانه سنتي سالم است. او در گفتگو با ايسنا توضيح مي‌دهد: شير منبع بسيار خوبي از كلسيم براي نوجوانان است و مي‌تواند در استحكام سيستم اسكلتي در دو دهه اول زندگي بسيار موثر باشد و از ابتلا به مشكلات جسماني در سنين سالمندي جلوگيري كند.
برخي خانواده‌ها براي اشتهاآورتر كردن صبحانه فرزندان‌شان از انواع تنقلات در صبحانه آنها استفاده مي‌كنند. اما دكتر حسين‌زاده اعتقاد دارد مصرف اين نوع مواد در آينده تاثير ناخوشايندي بر سلامت كودكان مي‌گذارد. او و در اين خصوص هشدار مي‌دهد: برخي كيك‌هاي آماده، چيپس و تنقلات از روغن‌هايي كه حاوي چربي با ترانس بالا هستند، توليد مي‌شوند كه مصرف آنان در درازمدت تاثير منفي زيادي بر سلامت افراد مي‌گذارد. اين در حالي است كه بچه‌ها گاهي اوقات به علت مصرف نكردن صبحانه، آبميوه‌هاي آماده و كيك را از بوفه مدارس تهيه و استفاده مي‌كنند.

مراقب ميان‌وعده‌ها هم باشيد
شايد شما صبحانه كاملي به فرزندتان مي‌دهيد اما هنوز نمي‌توانيد مدعي باشيد كه او مشكلي در تغذيه‌اش ندارد. آيا نسبت به ميان‌وعده‌هاي غذايي او توجه داريد؟ براي مثال آيا او ميوه و سبزي به اندازه كافي مصرف مي‌كند؟
اگر پاسخ‌تان به اين سوال منفي است و بهانه‌تان اين است كه كودكان ميلي به خوردن ميوه و سبزي ندارد، دكتر حسين‌زاده پيشنهاد مي‌كند از آجيل‌هاي مناسب به عنوان ميان وعده غذايي براي آنها استفاده كنيد.
او در اين زمينه مي‌گويد: آجيل، جايگزيني خوب براي چيپس، پفك و برخي ديگر از تنقلات آماده است. در واقع خوردني‌هايي مانند چيپس و پفك هم انرژي زيادي وارد بدن بچه‌ها مي‌كند و هم موجب ورود مواد غير ضروري به جسم آنان مي‌شود كه اين وضعيت تبعات منفي براي اين گروه سني دارد.
دكتر حسين‌زاده با بيان اين‌كه يكي از مشكلات روز افزون نوجوانان در حال حاضر مساله چاقي است، تاكيد مي‌كند: با توجه به اين شرايط به وعده‌هاي غذايي اصلي مانند صبحانه و ناهار و ميان وعده‌ها بايد توجه ويژه‌اي شود. در واقع ميان وعده‌ها را نبايد طوري انتخاب و مصرف كرد كه وعده‌هاي اصلي غذايي را تحت تاثير قرار دهد اين در حالي است كه استفاده از برخي از تنقلات باعث ايجاد اشكال در اشتهاي نوجوانان مي‌شود.
اين متخصص تغذيه مي‌افزايد: برخي نوجوانان با مصرف نوشابه‌هاي حاوي كالري زياد باعث مي‌شوند كه برخي مواد معدني مانند كلسيم در معده به خوبي جذب نشوند بنابراين بايد وعده‌هاي غذايي اصلي به اندازه كافي مصرف شود.


نوشته شده در   سه شنبه 23 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode