ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 ارديبهشت 1389     |     کد : 7420

خطر ابتلا به آسم در کودکاني که مصرف بي‌رويه آنتي بيوتيک دارند، بيشتر است

يك دكتر داروساز گفت: خطر ابتلا به آسم در کودکان زير دو سال که مصرف بي‌رويه آنتي بيوتيک دارند، بالاتر از ساير کودکان است...

يك دكتر داروساز گفت: خطر ابتلا به آسم در کودکان زير دو سال که مصرف بي‌رويه آنتي بيوتيک دارند، بالاتر از ساير کودکان است.
عليرضا حقيقت در گفت وگو باایسنا، با بيان اينکه مصرف خودسرانه دارو در کودکان، عوارض بسيار بالاتري ايجاد مي‌کند، اظهار کرد: آنتي بيوتيک‌ها از جمله داروهايي هستند که به ميزان بسيار شايعي به طور خودسرانه به مصرف مي‌رسند.
وي تجويز و مصرف دارو را مستلزم آگاهي و شناخت کافي از بيماري و علايم مورد مشاهده دانست و تصريح کرد: فردي که دست به مصرف خودسرانه دارو مي‌زند، ضمن اين که از ماهيت دارو و نحوه درست مصرف کردن و عوارض آن اطلاع کافي ندارد، ممکن است بسياري از نشانه‌هاي بيماري را مورد توجه قرار ندهد كه اين امر موجب پنهان ماندن بيماري اصلي و عدم درمان آن خواهد شد.
اين مقام مسؤل با بيان اينکه هر نوع آنتي بيوتيک با دوز و مصرف مشخص در درمان عفونت يا عفونت‌هاي خاصي مؤثر است، خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه آنتي بيوتيک‌ها ضمن اتلاف هزينه‌هاي اقتصادي و تحميل عوارض دارويي مي‌تواند موجب ايحاد مقاومت ميکروبها نسبت به آنتي بيوتيک‌ها شود.
حقيقت با بيان اين كه به عنوان مثال، گلو درد ممکن است چندين علت داشته باشد، ادامه داد: گاه افراد در اثر يک گلو درد ساده اقدام به مصرف آنتي بيوتيک‌ها مي‌کنند، در حالي که ممکن است بيماري آنها هيچ منشأ عفوني نداشته باشد و بدون نياز به مصرف دارو برطرف شود. اما مصرف آنتي بيوتيک منجر به ايجاد مقاومت ميکروبي و پيدايش ميکروب‌هاي جديد و در نتيجه تحميل هزينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي به فرد و جامعه مي‌شود.
وي افزود: گاه ممکن است گلودرد در اثر عفونت ويروسي حادث شده باشد که دراين صورت مصرف آنتي بيوتيک‌ها هيچ تأثيري در درمان عفونت نخواهد داشت.
اين دكتر داروساز با بيان اينکه اگر فردي با گلودرد عفوني مواجه باشد، حتي بدون انجام هيچ مداخله درماني و مصرف دارو، طي يک هفته گلو درد وي برطرف خواهد شد، تصريح كرد: ممکن است عفونت‌هاي خاصي از جمله عفونت استرپتوکوکي موجب ايجاد گلو درد شده باشد، در اين صورت عدم درمان عفونت و يا مصرف خودسرانه نادرست آنتي بيوتيک‌ها مي‌تواند موجب بروز عوارض کليوي و قلبي از جمله رماتيسم قلبي در آينده شود، لذا مصرف خودسرانه دارو موجب عدم درمان منشاء اصلي بيماري و بروز عوارض در آينده خواهد شد.
حقيقت، مقابله با روند مصرف بي‌رويه و خودسرانه دارو را مستلزم عزمي راسخ در ابعاد مختلف دانست و ابراز کرد: فرهنگ سازي عمومي از طريق مسئولين و رسانه‌ها و برنامه ريزي در خصوص خودداري از ارائه داروهاي خاص بدون ارائه نسخه در داروخانه‌ها مي‌تواند در اين راستا مؤثر واقع شود.
وي افزود: همچنين بايد جنبه‌هاي حمايتي در سطح جامعه به گونه‌اي تأمين شود که فرد به دليل فرار از هزينه‌هاي ويزيت و درمان اقدام به تهيه مستقيم دارو از داروخانه نكند.


نوشته شده در   يکشنبه 12 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode