ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 فروردين 1393     |     کد : 69723

برفک دهان را جدی بگیرید

متخصص کودکان گفت: با از بین رفتن باکتری های مفید موجود در دهان، قارچ های کاندیدای موجود در دهان رشد بیش از حد پیدا می کنند و به صورت برفک در دهان دیده می شوند.

متخصص کودکان گفت: با از بین رفتن باکتری های مفید موجود در دهان، قارچ های کاندیدای موجود در دهان رشد بیش از حد پیدا می کنند و به صورت برفک در دهان دیده می شوند.

دکتر علی رفیعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی اظهار کرد: برفک دهان، در میان نوزادان شایع است، یک نوزاد ممکن است بلافاصله بعد از به دنیا آمدن به برفک دهان مبتلا شود و این برفک عمدتا وقتی ایجاد می ِشود که مادر دچار عفونت قارچی واژن بوده و زایمان نوزاد به طریق زایمان طبیعی باشد.

وی با بیان اینکه این نوع برفک دهانی معمولا طی 7 تا 10 روز بعد از تولد بهبود می یابد، افزود: در کودکان و بزرگسالان، ایجاد برفک دهان، دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد؛ مانند شیمی درمانی سرطان، مصرف داروهای استروئیدی و یا آنتی بیوتیک که سیستم ایمنی فرد را تحت تأثیر قرار می دهند.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیک ها باعث از بین رفتن فلور میکروبی دهان می شوند (یعنی باکتری هایی که به صورت طبیعی در حفره دهان وجود دارند)، در نتیجه جمعیت قارچ ها در دهان افزایش یافته و به دنبال آن برفک دهان یا کاندیدا ایجاد می شود.

وی گفت: احساس مزه بد در دهان و اینکه حس چشایی و حس طعم مزه غذا کاهش می یابد از علائم برفک دهان می باشد ،  برفک دهان به صورت یک سری تکه هایی مثل تکه وصله هایی که به پارچه های کهنه و مندرس می دوزند نمایان می شود که این وصله ها در کناره زبان در گوشه دهان و کام و پشت زبان دیده می شود.

دکتر رفیعی گفت: اگر سعی کنید این لایه و یا وصله سفید را از روی زبان خود یا از ناحیه ای که در دهان هست جدا کنید، در آن منطقه وصله سفید رنگی خواهید دید که قرمز و ملتهب شده و ممکن است دچار خونریزی شود، گاهی این پلاک های برفکی در دهان، دردناک می شوند به خصوص باعث بی قراری کودکان و نوجوانان می شود و چنانچه علائم برفک در دهان فردی دیده شد، باید به دندانپزشک مراجعه کند تا با تشخیص صحیح، درمان مناسب هم برای وی صورت گیرد.

رفیعی در مورد خطرات احتمالی گفت: در حالت خشکی دهان میزان بزاق دهان کم شده و امکان ابتلا به عفونت های قارچی کاندیدایی بیشتر می شود،  افزایش سن نیز در بروز برفک دهان موثر است چرا که افراد مسن با توجه به این که میزان بزاقشان کم می شود نیز در معرض ابتلا به عفونت کاندیدا هستند، بیماران دیابتی باید مراقب خشکی دهان باشند.

وی ادامه داد: کسانی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده است، مانند مبتلایان به سرطان و ایدز ، افراد دارای استرس شدید و طولانی در بدن که باعث آزاد شدن هورمون کورتیزول می شود، این هورمون با کاهش ایمنی بدن و افزایش قند خون، می تواند موجب ایجاد برفک دهان شود و کسانی که از آنتی بیوتیک یا دهانشویه های ضد باکتری استفاده کرده اند، افراد دارای دندان مصنوعی،  زنان باردار  و افرادی که داروهایی که میزان بزاق را کاهش می دهد مصرف می کنند در معرض برفک دهان قرار دارند.

وی در مورد راه های تشخیص برفک دهان گفت: چنانچه علائم برفک در دهان فردی دیده شد، باید به دندانپزشک مراجعه کند تا با تشخیص صحیح، درمان مناسب هم برای وی صورت گیرد.

وی در مورد راه های درمان برفک دهان گفت: درمان شامل مصرف داروهای ضد قارچ است که میزان و نوع دارو و طریقه مصرف را دندانپزشک به شما می گوید.


نوشته شده در   دوشنبه 11 فروردين 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode