ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 اسفند 1388     |     کد : 6820

حضرت معصومه(ع)

حضرت فاطمه معصومه(عليهاسلام) در اول ذيقعده 173 در مدينه منوره چشم به جهان گشود...

بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت فاطمه معصومه(عليهاسلام) در اول ذيقعده 173 در مدينه منوره چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش حضرت موسي بن جعفر (عليه السلام) و مادر گرامي‌اش نجمه خاتون است. او از کودکي تا جواني تحت تربيت پدر بزرگوارش و برادر مکرّمش حضرت رضا(عليه السلام) قرار داشت و در علم و تقوا و پاسخ به پرسش‌هاي مراجعان به مقامي رسيد که مدال افتخار فداها ابوه از پدر خود دريافت داشت. بعد از ورود حضرت رضا (عليه السلام) به مرو آن حضرت نامه‌اي را به وسيله يکي از غلامان خويش براي خواهرش فرستاد که با رسيدن نامه، بلافاصله فاطمه معصومه(عليهاسلام) آماده سفر گشت.[1] آن حضرت در سال 201 هجري به همراه پنج تن از برادران (فضل، جعفر، هادي، قاسم، زيد) و تعدادي از برادرزادگان و کنيزان روانه خراسان شدند.[2]
هنگامي که موکب حضرت معصومه(عليهاسلام) به ساوه رسيد، عده‌اي از دشمنان اهل بيت، به اشاره مأمون عباسي راه را بر آنان بستند و در يک درگيري نابرابر، تمام برادران و بيشتر همراهان او به شهادت رسيدند و حضرت معصومه(عليهاسلام) بر اثر شدّت تألمات و بنا بر قولي بر اثر مسموميت[3] بيمار گشت.
در روز 23 ربيع الاوّل 201 هجري فاطمه معصومه(عليهاسلام) وارد قم شد و ناقه حضرت در محلي که امروز به نام ميدان مير ناميده مي‌شود، زانو به زمين زد و اين افتخار نصيب موسي بن خزرج ، بزرگ اشعريان، شد تا هفده روز ميزبان دختر، خواهر و عمه امام باشد.
آن بانو سرانجام در روز دهم ربيع الثاني 201 هجري از دنيا رحلت کرد و با تجليل فراوان مردم قم، و به وسيله دو فرد ناشناس، به خاک سپرده شد.
روى القاضى نور اللّه عن الصادق عليه السلام قال:ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدينة ألا وان لاميرالمؤمنين عليه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الصغيرة ألا ان للجنة ثمانيه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فيها امراة من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى عليهاالسلام و تدخل بشفاعتها شيعتى الجنة با جمعهم .
خداوند حرمى دارد که مکه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (عليه السلام) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (عليه السلام) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند .
عن سعد عن الرضا(عليه السلام) قال :يا سعد من زارها فله الجنة
ثواب الأعمال و عيون اخبار الرضا(عليه السلام): عن سعد بن سعد قال: سالت اباالحسن الرضا(عليه السلام) عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (عليه السلام) فقال:
من زارها فله الجنة
امام رضا (عليه السلام) فرمود- کسى که حضرت فاطمه معصومه را زيارت کند پاداش او بهشت است .
کامل الزيارة:عن ابن الرضا عليهماالسلام قال:
من زار قبر عمتى بقم فله الجنة
امام جواد - کسى که عمه ام را در قم زيارت کند پاداش او بهشت است .
امام صادق (عليه السلام):
من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة<**ادامه مطلب...**>
(بحار ج 48 صفحه 307) (اين تعبير بخشى از روايت مذکور در همين ورق شماره 7 است )
امام صادق (عليه السلام) کسى که آل حضرت را زيارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مى رود.
امام صادق (عليه السلام):
«الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم» بحار ج 60 صفحه 216
امام صادق (عليه السلام) - آگاه باشيد که حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است
جايگاه حضرت معصومه(عليها سلام)
لقب «معصومه» را امام رضا(عليه السلام) به خواهر خود عطا فرمود:
آن حضرت در روايتى فرمود:
«مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى.» (1)
«هرکس معصومه را در قم زيارت کند،مانند کسى است که مرا زيارت کرده است.»
اين لقب، که از سوى امام معصوم به اين بانوى بزرگوار داده شده، گوياى جايگاه والاى ايشان است.
امام رضا(عليه السلام) در روايتى ديگر مى فرمايد:
هرکس نتواند به زيارت من بيايد، برادرم را در رى يا خواهرم را در «قم» زيارت کند که ثواب زيارت مرا در مى يابد. (2)
لقب ديگر حضرت معصومه(عليها سلام) «کريمه اهل بيت» است. اين لقب نيز بر اساس رؤياى صادقانه يکى از بزرگان، از سوى اهل بيت به اين بانوى گرانقدر داده شده است. ماجراى اين رؤياى صادقانه بدين شرح است :
مرحوم آيت اللّه سيّد محمود مرعشى نجفى، پدر بزرگوار آيت اللّه سيد شهاب الدين مرعشى (ره) بسيار علاقه مند بود که محل قبر شريف حضرت صدّيقه طاهره (عليها سلام) را به دست آورد. ختم مجرّبى انتخاب کرد و چهل شب به آن پرداخت. شب چهلم پس از به پايان رساندن ختم و توسّل بسيار، استراحت کرد. در عالم رؤيا به محضر مقدّس حضرت باقر(عليه السلام) و يا امام صادق (عليه السلام) مشرّف شد.
امام به ايشان فرمودند:
«عَلَيْکَ بِکَرِيمَةِ اَهْل ِالْبَْيت ِ.»
يعنى به دامان کريمه اهل بيت چنگ بزن .
1-ناسخ التواريخ، ج 3، ص 68، به نقل از کريمه اهل بيت، ص 32
2-زبدة التصانيف، ج 6، ص 159، به نقل از کريمه اهل بيت، ص 3 .
ايشان به گمان اينکه منظور امام (عليه السلام) حضرت زهرا(عليها سلام) است، عرض کرد: «قربانت گردم، من اين ختم قرآن را براى دانستن محل دقيق قبر شريف آن حضرت گرفتم تا بهتر به زيارتش مشرّف شوم.»امام فرمود: «منظور من، قبر شريف حضرت معصومه در قم است.» سپس افزود:«به دليل مصالحى خداوند مى خواهد محل قبر شريف حضرت زهرا(عليها سلام) پنهان بماند؛ از اين رو قبر حضرت معصومه(عليها سلام) را تجلّى گاه قبر شريف حضرت زهرا(عليها سلام) قرار داده است. اگر قرار بود قبر آن حضرت ظاهر باشد و جلال و جبروتى براى آن مقدّر بود، خداوند همان جلال و جبروت را به قبر مطهّر حضرت معصومه(عليها سلام) داده است.»مرحوم مرعشى نجفى هنگامى که از خواب برخاست، تصميم گرفت رخت سفر بر بندد و به قصد زيارت حضرت معصومه (عليها سلام) رهسپار ايران شود. وى بى درنگ آماده سفر شدو همراه خانواده اش نجف اشرف را به قصد زيارت کريمه اهل بيت ترک کرد. (1)
1-کريمه اهل بيت، ص43، با تلخيص و تصرّف . 


نوشته شده در   يکشنبه 23 اسفند 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode