ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 دي 1392     |     کد : 64851

راههاي مقابله با خشم؛ ازخود آرام سازی تا تخلیه خشم با فعالیت جسمی

افراد مختلف عقايد و برداشت هاي متفاوتي از خشم دارند و آستانه خشم افراد با يكديگر متفاوت است، ولي مي توان از راه حل هايی براي مقابله با موقعيت هايي كه باعث خشم مي شود استفاده كرد.


افراد مختلف عقايد و برداشت هاي متفاوتي از خشم دارند و آستانه خشم افراد با يكديگر متفاوت است، ولي مي توان از راه حل هايی براي مقابله با موقعيت هايي كه باعث خشم مي شود استفاده كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خشم يكي از هيجان هاي پيچيده انسان است. خشم واكنشي متداول نسبت به ناكامي و بدرفتاري است. همه ما در طول زندگي با موقعيت هاي خشم بر انگيز روبرو مي شويم. اشكال اساسي خشم اين است كه اگر چه بخشي از زندگي است ولي ما را از رسيدن به اهداف خود باز مي دارد و علت اينكه افراد در مورد خشم اين قدر دچار تعارض هستند، همين نكته است.  از يك طرف خشم پاسخ طبيعي انسان است و از طرف ديگر مي تواند روابط بين فردي را مختل كند و ما را از رسيدن به اهداف خود باز دارد.

هيجانهايي كه غالبا با خشم همراه هستند عبارتند از عصبانيت، خشونت،خصومت،كينه توزي،غضب،تنفر،تحريك،حسادت، رنجش،غرض،تحقير و ناراحتي چون تعاريف و تجربيات ما از اين احساسات متفاوت است. توصيف دقيق آنها غير ممكن است. نكته مهم شناخت اين مسئله است كه چه وقت خشم براي شما مشكل ايجاد مي كند و زندگيتان را به طور جدي به مخاطره مي اندازد. اگرچه ما عقايد و برداشت هاي متفاوتي از خشم داريم و آستانه خشم ما با يكديگر متفاوت است،ولي مي توانيم از راه حل هاي مطرح شده براي مقابله با موقعيت هايي كه خشم باعث بروز مشكلاتي براي ما مي شود استفاده كنيم.

-نگرش مقابله اي اتخاذ كنيد و از لحاظ هيجاني خلاق باشيد؛ يك نقطه شروع خوب براي آموختن نحوه مقابله با خشم تجزيه و تحليل ارزيابي هاي اوليه خود است. وقتي ارزيابي اوليه از رويدادي ناكام كننده و مشكل ساز به عمل مي آوريد بايد معين كنيد آيا مسئله ارزش ناراحت شدن را دارد يا نه. اينجاست كه مي توانيد از مهارت هاي تفكر منطقي خود بهره مند شويد.

با توجه به اينكه آرزو كردن بهترين ها در زندگي ميل طبيعي هر انسان است، همه ما انتظارات و خواسته هايي داريم كه هميشه معقول و منطقي نيستند از اين رو بررسي منطقي بودن ارزيابي هاي خود را به صورت يك عادت درآوريد. اگر اصرارتان اين باشد كه تمام كارها بايد هميشه طبق نظر شما پيش برود و ديگران هميشه با شما خوب رفتار كنند و هرگز نبايد ناكام شويد طبيعي است كه خشمگين خواهيد شد.مهارت مقابله اي خوب در اين وضعيت شناخت خواسته هاي غير منطقي خود و تغيير دادن آنها به خواسته هاي واقع بينانه تر است. به عنوان مثال به جاي اصرار كردن بر خواسته هاي غير منطقي خود و تغيير دادن آنها به خواسته هاي منطقي حرف بزنيد؛ بسيار دوست دارم مردم با من منصفانه و با ملاحظه رفتار كنند وقتي آنها اين كار را مي كنند خوشحال مي شوم و زماني كه اينگونه برخورد نمي كنند ناراحتم.با اين حال چون قرار نيست كه دنيا بر اساس خواسته ها و آرزوهاي من اداره شود،بنابراين بايد براي مقابله با ناكامي ها و بدرفتاري ها،مهارت مقابله اي اثر بخشي را ياد بگيريم"اگر چه اين نوع ارزيابي ها زماني كه كارها طبق نظر شما پيش نمي رود احتمالا موجب ناكامي و نا اميدي مي شوند اما به خشم بيهوده منجر نمي شوند.

-خود آرام سازي؛ وقتي عصباني هستيد استفاده از مهارت خود آرام سازي بسيار مفيد و اثر بخش است حقيقت دارد كه مي گويند وقتي عصباني هستيد قبل از اينكه پاسخي بدهيد بايد تا 10 بشماريد. اين كار به شما فرصت مي دهد تا با استفاده از مهارت هاي حل مسئله خود، بهترين راه حل را انتخاب كنيد. شما مي توانيد از احساس خشم خود به عنوان نشانه اي براي شروع خود آرام سازي استفاده كنيد. شما مي توانيد با استفاده از مهارت هاي تنفس آرام و عميق در مدتي كوتاه خود را كاملا آرام سازيد. سپس در وضعيت بهتر و آرام تر راه حل هاي خود را بررسي كنيد.اگر احساس مي كنيد كه فرياد زدن يا عمل پرخاشگرانه به نفعتان است مي توانيد اين كار را بكنيد اما عصبانيت و فرياد كشيدن شما در اين حالت انتخابي است نه نتيجه خشم غير قابل كنترل.

همچنين مي توانيد از خود آرام سازي براي آماده كردن خود جهت مواجه شدن با موقعيت خشم بر انگيز استفاده كنيد مي توانيد با مرور ذهني نحوه واكنش خود در موقعيت مزبور خود را نسبت به آن موقعيت حساسيت زدايي كنيد خود را آرام كنيد و تصور نماييد كه در معرض ناكامي يا بدرفتاري قرار گرفته ايد و با استفاده از مهارت خود آرام سازي آن را مهار كنيد اگر به اندازه كافي اين روش را تمرين كنيد، احساس خواهيد كرد كه براي مقابله موفقيت آميز با ناكامي و بدرفتاري واقعي در هر زمان آمادگي داريد. از روش خود آرام سازي براي حفظ كنترل خود در مواقع ناكامي يا و قتي كه مورد شبي حرمتي واقع مي شويد استفاده كنيد.

-تخليه خشم؛ وقتي خشم بر شما مستولي مي شود تخليه خشم از طريق پرداختن به فعاليت هاي جسمي يا خلاق بسيار مفيد و اثر بخش است فايده تخليه خشم اين است كه مي توانيد در و ضعيت ذهني آرام تري مشكل خشم بر انگيز خود را حل و فصل كنيد و از طريق پرداختن به فعاليت هاي جسمي يا خلاق خشم خود را تخليه كنيد و سپس از روش حل مسئله براي رفع منابع خشم استفاده كنيد.

کلید واژه های مطلب:
مهارت کنترل خشم
|
خشم و عصبانیت
|
خشم
|


نوشته شده در   سه شنبه 10 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode