ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 بهمن 1388     |     کد : 6484

هدايت‏هاي تشريعي و تكويني قرآن كريم

خداي سبحان، در آيات بسياري قرآن كريم را كتاب هدايت ناميده، ولي در اين زمينه كه هدايتش براي چه كساني است، بيانات گوناگوني دارد. در برخي آيات، قرآن هادي همه‏مردم خوانده شده است...

خداي سبحان، در آيات بسياري قرآن كريم را كتاب هدايت ناميده، ولي در اين زمينه كه هدايتش براي چه كساني است، بيانات گوناگوني دارد. در برخي آيات، قرآن هادي همه‏مردم خوانده شده است؛ ﴿شهر رمضان الّذي أُنزل فيه القران هدي للنّاس﴾(1) و ﴿الر كتاب أنزلناه إليك لتخرج النّاس من الظلمات إلي‏النّور﴾(2)
آيات ديگري، قرآن را كتاب هدايت مسلمانان و مؤمنان دانسته است؛ ﴿و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكلّ شي‏ءٍ و هدي و رحمة و بشري للمسلمين﴾(3) و ﴿إنّ هذا القرءان يقصّ علي بني إسرائيل أكثر الّذي هم فيه يختلفون٭ و إنّه لهدي و رحمة للمؤمنين﴾.(4) در مواردي نيز آن را هدايتگر متّقيان مي‏شمرد؛ ﴿ألم٭ ذلك الكتاب لا ريب فيه هدي للمتّقين﴾(5) و ﴿هذا بيان للنّاس و هدي و موعظة للمتّقين﴾.(6)
راز تفاوت اين آيات در تعدّد و چگونگي هدايت قرآن نهفته است. خداي سبحان دوگونه هدايت دارد: تشريعي و تكويني؛ قرآن كريم نيز كه تجلّي خداوند است، از اين دو نوع هدايت برخوردار است. هدايت تشريعي قرآن همگاني است و
هدايت تكويني آن فقط براي مؤمنان و متّقيان.قرآن خورشيد هدايتي است كه توانايي هدايت همه بشر را دارد. از سوي ديگر، همه انسانها بر فطرت توحيدي آفريده شده‏اند؛ ﴿فأقم وجهك للدّين حنيفاً فطرت الله الّتي فطر النّاس عليها﴾.(7) پس شايستگي هدايت شدن به وسيله قرآن را دارند. زيرا قرآن حكيم نوري است كه هدفش بيرون‏كردن همه مردم از ظلمت‏هاست؛ ﴿يا أيّها النّاس قد جائكم برهان من ربّكم و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً﴾.(8)
اين هدايت عام همان هدايت تشريعي، راهنمايي علمي و ارائه طريق است و پس از تحقّق هدايت تشريعي، اختيار با خود مردم است كه اين هدايت را بپذيرند و اين نور را ببينند يا نه؛ ﴿إنّا هديناه السبيل إمّا شاكراً و إمّا كفوراً﴾.(9) هدايت تشريعي هدايتي علمي است و در عمل و رفتار تخلّف‏پذير است؛ ﴿و أمّا ثمود فهديناهم فاستحبّوا العمي علي الهدي﴾؛(10) قوم ثمود را هدايت كرديم (به هدايت تشريعي) ولي آنها كوري و ضلالت را بر نور و هدايت تشريعي ترجيح دادند.
اگر كسي فطرت توحيدي خود را به سبب گناه، ضعيف و ناتوان نكرده باشد، هدايت تشريعي قرآن را مي‏پذيرد و در اين صورت، هدايت تكويني كه پاداشي الهي است، نصيب او مي‏گردد؛ ﴿و من يؤمن بالله يهد قلبه﴾.(11) هر كه به خداوند ايمان بياورد، خدا نيز او را هدايت تكويني و عملي مي‏كند و اگر هدايت تشريعي خدا را كاملاً پذيرفت، بر هدايتش مي‏افزايد؛ ﴿و الّذين اهتدوا زادهم هدي و ءاتاهم تقواهم﴾.(12) درباره اصحاب كهف مي‏فرمايد: ﴿إنّهم فتية ءامنوا بربّهم و زدناهم
هدي﴾.(13)هدايت خاصّ تكويني، با توفيق الهي همراه است و انجام فضايل و كارهاي خير را براي انسان آسان مي‏سازد، نه تنها او در اين راه رنج نمي‏كشد، بلكه لذّت هم مي‏برد؛ ﴿فأمّا من أعطي و اتّقي٭ و صدّق بالحسني٭ فسنيسّره لليسري﴾.(14) در اين هنگام، انسان در جهاد اكبر و مجاهده دروني و در جهاد اصغر و جبهه بيروني موفق و پيروز است و سنگرهاي دشمن درون و بيرون را با توفيقات الهي يكي پس از ديگري فتح مي‏كند.
بخشش و اهداي هدايت خاص به اراده و مشيّت خداست، مشيّتي كه براساس حكمت الهي سامان يافته، هيچ وسيله‏اي آن را عوض نمي‏كند؛ «يا من لا تبدّل حكمته الوسائل»(15) اگر كسي به ره‏آورد تشريعي قرآن ايمان آورد و پا بر هوس خود بگذارد و در اين راه كمي مقاومت كند، خداوند او را برمي‏گزيند و هدايت پاداشي خود را نصيب او مي‏گرداند؛ ﴿الله يجتبي إليه من يشاء﴾.(16) كسي كه فطرت خود را سركوب و خاموش نكرده باشد، در پيشگاه هدايت قرآنِ حكيم سر فروتني فرود مي‏آورد و پس از آن، اُنس و اُلفتي ميان او و قرآن پديد مي‏آيد و آيات نوراني آن در دل و جانش مي‏نشيند و او را به سوي لقاء الله پرواز مي‏دهد.
معارف قرآن درجات گوناگوني دارد و هر كه انيس و همراه قرآن شود، در ميان راه از معارف متوسّط آن بهره مي‏گيرد، سپس در پايان به درجات بالاتر آن راه مي‏يابد و به همين جهت در جهان ديگر نيز به او گفته مي‏شود: بخوان و بالا برو؛ «إقرأ و ارقَ».(17) خواندن و بالا رفتن در آن جهان، ظهور اُنس و عروجِ متدرّج وي در دنيا
است كه همگي در سايه قرآن، يعني تجلّيگاه بزرگ ذات اقدس الهي است.

1 ـ سوره ابراهيم، آيه 1.
2. سوره نحل، آيه 89.
3. سوره نمل، آيات 77 ـ 76.
4. سوره بقره، آيات 2 1.
5. سوره آل‏عمران، آيه 138.
6. سوره روم، آيه 30.
7. سوره نساء، آيه 174.
8. سوره نساء، آيه 174.
9. سوره انسان، آيه 3.
10. سوره فصّلت، آيه 17.
11 . سوره تغابن، آيه 11.
12. سوره محمّدصلي الله عليه و آله و سلم، آيه 17.
13. سوره كهف، آيه 13.
14. سوره ليل، آيات 7 ـ 5.
15 . صحيفه سجاديّه، دعاي 13.
16. سوره شوري، آيه 13.
17. كافي، ج 2، ص 606.

هدايت در قرآن، ص 164-167. 


نوشته شده در   سه شنبه 20 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode