ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 بهمن 1388     |     کد : 6452

افزايش تعداد كودكان مبتلا به فشار خون

تعداد كودكان مبتلا به فشار خون به‌دليل افزايش تعداد كودكان چاق، رو به فزوني است ...

 
تعداد كودكان مبتلا به فشار خون به‌دليل افزايش تعداد كودكان چاق، رو به فزوني است .
حدود 50 سال قبل، مطرح كردن اينكه كودكان هم ممكن است به عارضه بالا رفتن فشار خون دچار شوند، خنده‌آور بود، ولي امروز متأسفانه اين مسئله حقيقتي است كه كتمان كردن آن مشكل است؛
شاهد اين قضيه هم اين است كه به گزارش واشنگتن‌پست، مطالعات انجام گرفته از دهه 80 ميلادي تا‌كنون آمار نگران‌كننده‌اي از افزايش فشار خون در كودكان آمريكايي را به اثبات رسانده است.
تحقيقات انجام شده روي 30 هزار فرد 8 تا 18 ساله، از دهة 1960 نشان مي‌دهد كه اين بيماري از اواخر دهه 1980 به‌صورت بيماري چاقي بروز كرده و رو به افزايش نهاده است و هر روز هم بر تعداد تلفات ناشي از آن اضافه مي‌شود.
در آمريكا تخمين زده شده كه 2 ميليون كودك بيماري فشارخون دارند ولي حدود سه‌چهارم آنها از بيماري خود خبر ندارند. اين درحالي است كه تعداد كودكان مبتلا به فشارخون به‌دليل افزايش تعداد كودكان چاق رو به فزوني است.
اين آمار طي هفته جاري از سوي انجمن قلب آمريكا در مجله گردش خون منتشر شده است.بنابراين گزارش كه در آن عوامل مؤثر در بالا رفتن گردش خون و عروق قلبي بررسي شده، ابتلا به فشار خون بالا در كودكان نگراني‌هاي زيادي براي خانواده‌ها به‌وجود آورده است.
اين در حالي است كه عدم‌تشخيص بيماري فشارخون در كودكان منجر به صدمه ديدن اعضاي مهم بدن همچون قلب، كليه و اعصاب مي‌شود. اما با وجود اينكه بررسي فشارخون در كودكان به تامل بيشتري نياز دارد به‌نظر مي‌رسد بسياري از پزشكان آمريكا اين زحمت را به‌خود نمي‌دهند چون معتقدند بيماري فشار خون مخصوص بزرگسالان است.
با اين اوصاف در حالي كه بيش از يك ميليارد نفر در سراسر دنيا از افزايش فشار خون رنج مي‌برند و اين آمار تا سال 2025 دو برابر خواهد شد، در ايالات متحده از هر 4 نفر 3 نفر به بيماري فشار خون بالا مبتلا است.
اكثر اين بيماران از درمان كافي و مؤثر برخوردار نيستند و اين مسئله آنها را در معرض حمله قلبي و يا سكته قرار مي‌دهد.كارشناسان معتقدند الگوهاي غلط و ناسالم زندگي در دنياي پيشرفته امروز به اين معني است كه تا 15 سال آينده شمار تلفات ناشي از فشار خون بالا به 56/1 ميليارد نفر خواهد رسيد،
در حالي كه در سال 2000 اين رقم 972 ميليون نفر بوده است. اما هنوز بسياري از بيماران بر اين باورند كه فشار خون بالا بيماري قابل درماني است و يا اينكه مي‌توانند درصورت پايين آمدن ميزان فشار خون مصرف دارو را متوقف كرده يا كاهش دهند.
به همين دليل كارشناسان معتقدند پزشكان بايد اين پيغام را به گوش همگان برسانند كه فشار خون بالا نخستين علامت و هشداري است كه تاكيد مي‌كند بسياري از اعضاي بدن تحت حمله هستند. ضمن اينكه اين نشانه‌ به سهولت قابل اندازه‌گيري است.

همشهری آنلاین- سميه شرافتي


نوشته شده در   شنبه 17 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode