ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 آذر 1392     |     کد : 64081

اثرات اعتماد به نفس در زندگي زناشويي/ در زندگی مشترک منفی بافی نکنید

اعتماد به نفس در زندگی زناشوئی تاثیرات زیادی دارد چرا که مردانی که اعتماد به نفس دارند به همسرشان محبت فراوان دارند، فرزنداني شايسته و بايسته تربيت مي كنند و سختگير و مرد سالار نيستند و زناني كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند از جاده وسواس و نق زدن عبور نمي كنند و همدوش و همگام شوهر قدم بر مي دارند.

اعتماد به نفس در زندگی زناشوئی تاثیرات زیادی دارد چرا که مردانی که اعتماد به نفس دارند به همسرشان محبت فراوان دارند، فرزنداني شايسته و بايسته تربيت مي كنند و سختگير و مرد سالار نيستند و زناني كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند از جاده وسواس و نق زدن عبور نمي كنند و همدوش و همگام شوهر قدم بر مي دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اعتماد به نفس نوعي خودباوري و خويشتن شناسي به دور ازغرور و جاه طلبي و صفتي است. تعداد كمي از افراد داراي اعتماد به نفس راسخي هستند و اكثر مردم مي خواهند اعتماد به نفس و اطمينان خاطري را كه نسبت به خود دارند تقويت كنند.

اعتماد به نفس و اطمينان از خود در نظر اول چنين به نظر مي رسد كه بايستي به صورت يك عادت كاملا ساده و طبيعي باشد، ولي در واقع خيلي پيچيده تر از آن است كه فكرمي شود، زيرا اين ضعف يا خاصيت به عوامل ديگري نيز بستگي دارد.

اعتماد به نفس صفت اصلي زندگي رواني است چون شخص بر اساس آن براي خود ارزش و اهميت قائل مي شود. اين احساس ظريف و دقيق معمولا از دوران كودكي آغاز مي شود و تحت تاثير تربيت، فرهنگ و جامعه تقويت مي شود. پس اگر با گذشت سالها به يك احساس قوي و محكم تبديل شود تغيير آن بسيار دشوارخواهد بود. اين احساس به شما توانايي مي دهد كه خود را علي رغم اشتباهات و شكستهايتان با اهميت و با ارزش و مورد قبول بدانيد و با اين تاييد بتوانيد مسئوليت اداره زندگي خود را به دست بگيريد.ضعف اين احساس هم باعث مي شود تا باور كند فقط در صورتي قابل تاييد هستيد كه از همه جهت كامل و بي نقص باشيد.

بنابراين همواره احساس بي ارزشي مي كنيد و تلاش مي كنيد به طريقي خود را بهبود ببخشيد. اعتماد به نفس را نمي توان از طريق ارزشيابي شخصيت يا موفقيت در زندگي اندازه گرفت، زيرا اين احساس دروني و مخفي است. مطمئن ترين راه براي تشخيص اين احساس مقايسه كردن رفتار و شخصيت خودتان با رفتار فردي است كه از بالاترين حد اعتماد به نفس برخوردار است.با تشخيص اينكه تا چه ميزان از اعتماد به نفس برخوردار هستيد بهتر مي توانيد به تقويت و پرورش اين احساس بپردازيد.

ضعف اعتماد به نفس ناشي از قضاوت بي رحمانه و سختگيرانه در مورد خودتان است. فردي كه فاقد اعتماد به نفس است خود را انساني نالايق و غير قابل تصور مي داند هر چند كه واقعا چنين نباشد مشكل اعتماد به نفس با عدم شناخت فرد ارتباط مستقيم دارد.بسياري از افراد كه فاقد اعتماد به نفس هستند از خود مي پرسند؛من كه هستم"يا چه خصوصياتي دارم؟"يا چه مي خواهم و به دنبال چه مي گردم". چه چيز مرا خوشحال مي كند و در چه صورتي احساس خوشبختي خواهم كرد؟ چنين افرادي نمي دانند چه جنبه هايي از وجود خود را دوست دارند و از زندگي چه انتظاري دارند، مثلا در زندگي زناشويي اعتماد به نفس نقش اساسي و اصولي دارد.

مرداني كه اعتماد به نفس دارند به همسرشان محبت فراوان دارند، فرزنداني شايسته و بايسته تربيت مي كنند و سختگير و مرد سالار نيستند. زناني كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند از جاده وسواس و نق زدن عبور نمي كنند همدوش و همگام شوهر قدم بر مي دارند، در بروز احساسات زنانه نسبت به شوهر كوچك ترين ترديدي به خود راه نمي دهند و به دنبال زن سالاري و منيت نيستند.

چند اصل اساسي در ايجاد اعتماد به نفس براي كساني كه در كانون گرم خانوادگي به دنبال آسايش وآرامش هستند به شرح زير مي باشد؛

-دوره و زمان لازم جهت ساختن اعتماد به نفس مشخص و محدود نيست بلكه اين دوران دائمي است و تا پايان عمر ادامه دارد.

-شما تنها كسي هستيد كه مي توانيد به خود اعتماد به نفس بدهيد چنانچه كسي ديگر اين احساس را به شما بدهد به همان سادگي نيزمي تواند آن را از شما بگيرد.

-چيزهايي را كه در زندگي براي شما مهم تر و با ارزش تر هستند تشخيص دهيد و توجه كنيد به چه چيزهايي بيشتر تمايل داريد و آيا مطابق با خواسته خود و آنچه برايتان مهم تر است؟ زندگي مي كنيد.

-نسبت به خود مهربان باشيد و با ديد مثبت به خود و اطرافيان و قضايا نگاه كنيد، عينك خوش بيني بر چشم بگذاريد و پرده غرور و خودخواهي و زياده طلبي را پاره كنيد و خود را با صفات خوب در نظر خويش مجسم كنيد و به خود اطمينان دهيد كه لياقت و شايستگي آنچه را به دست مي آوريد، داريد.

-خود را متعهد سازيد كه به خود هديه و پاداش و جايزه بدهيد هر روز به خودتان آفرين بگوييد تا موجب شود بهتر از روز پيش در مورد خودتان فكر كنيد و مشخص كنيد كه چه چيزهايي باعث خرسندي شما مي شود سپس تعهد كنيد كه هر روز با دادن جايزه اي به خود موجبات شادي خويش را فراهم سازيد.

-تصور نامطلوبي را كه از گذشته خود داريد به دست فراموشي بسپاريد و كاملا آن را فراموش كنيد و اجازه ندهيد در قسمت روشن ذهنتان خودنمايي كند و آن را به عنوان شيطان مخرب وجود از خود دور سازيد.

-تغيير فكر و احساس و تغيير راه و روش يك شبه ميسر نمي باشد چنين تغيير بزرگي به زمان احتياج دارد.بنابراين به خود خوب فكر كنيد و اگر روزي احساس بدي داشتيد نا اميد و مايوس نشويد.اين امر كاملا طبيعي است و منحصر به شما نمي شود.چنانچه هر روز خود را فقط كمي بيشتر از روز قبل قبول داشته باشيد،از اين پيروزي خوشحال باشيد و بدانيد كه درراه درستي پيش مي رويد و به خودتان اعتماد كنيد و با خودتان و همسرتان مهربان و صميمي باشيد.


نوشته شده در   يکشنبه 24 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode