ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 بهمن 1388     |     کد : 6360

«اِنذار» تنها هدف رسالت

قرآن كريم نسبت به جامعه بشري بشير است و نذير و در آياتي چند اين دو عنوان با هم آمده، ليكن در برخي آيات، خداوند هدف نزول را تنها انذار خوانده است...

قرآن كريم نسبت به جامعه بشري بشير است و نذير و در آياتي چند اين دو عنوان با هم آمده، ليكن در برخي آيات، خداوند هدف نزول را تنها انذار خوانده است؛ ﴿تنزيل العزيز الرحيم٭ لتنذر قوماً ما أُنذر ءاباؤُهم فهم غافلون﴾.(1) اين نشانگر نقش اساسي انذار در هدايت انسانهاست. در آياتي كه خداوند سمت‏هاي رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم را بيان مي‏فرمايد، او را در كنار اوصاف ديگر، جامع دو صفت «مبشّر» و «منذر» مي‏نامد؛ ﴿إنّا أرسلناك شاهداً و مبشّراً و نذيراً٭ و داعياً إلي الله بإذنه و سراجاً مُنيراً﴾.(2)
در گروهي‏ديگر از آيات، انذار و منذر بودن تنها هدف رسالت بيان شده است، نه تبشير و مبشر بودن؛ ﴿وأُوحي إلي هذا القران لاُنذركم به و من بلغ﴾(3)؛ اين قرآن براي من نازل شده كه شما و جوامع‏بشري ديگر را بترسانم تا به گناه آلوده نشويد.
خداوند در آيه ديگر به رسولش مي‏فرمايد: ﴿إنّما أنت نذير﴾(4) كار تو فقط ترساندن بشر است، خواه آنها ايمان بياورند يا نه. نيز مي‏فرمايد: ﴿و هذا كتاب أنزلناه مبارك مصدّق الّذي بين يديه و لتنذر أُمّ القري ومن حولها﴾؛(5) اين كتاب مبارك و مصدّق را نازل كرديم تا هسته مركزي حجاز، مكّه و اطرافش را بترساني. همچنين مي‏فرمايد: ﴿تبارك الّذي نزّل الفرقان علي عبده ليكون للعالمين نذيراً﴾(6) و ﴿إنّما أنت منذر و لكلّ قوم هاد﴾ (7)و ﴿قل إنّما أنا منذر﴾(8) كه همگي نشان اين است كه هسته مركزي هدايت و تبليغ پيامبر گرامي‏صلي الله عليه و آله و سلم همان انذار است.قرآن كريم هنگام يادآوري قيامت مي‏فرمايد كه در آن روز خداوند به جنّ و انس مي‏فرمايد: ﴿يا معشر الجن و الإنس ألم يأتكم رسل منكم يَقصّون عليكم آياتي و ينذرونكم لقاء يومكم هذا﴾(9)؛ اي گروه جن و انس، آيا رسولان الهي كه از خود شما بودند، آيات مرا بر شما نخواندند و آيا شما را نترساندند از اينكه در چنين روزي به ديدار پروردگارتان مي‏رسيد؟ نيز مي‏فرمايد: ﴿كلّما أُلقي فيها فوج سألهم خزنتها ألم يأتكم نذير﴾(10)؛ هر وقت گروه تبهكاران به جهنّم انداخته شدند، خازنان جهنّم از آنها مي‏پرسند كه آيا بيم‏دهنده‏اي به سوي شما نيامده بود؟
امير مؤمنان(عليه‌السلام) در نامه‏اي‏براي‏جناب سلمان» چنين انذار فرمود: «مثل الدنيا مَثل‏الحيّة لَيّن مسُّها قاتلٌ سمّها»؛(11) دنيا چون ماري است‏كه ظاهرش زيبا و باطنش سمّي و كشنده است. يك ولي مهربان به كودك بازيگوش خود مي‏گويد: دست به پشت مار اَبلَق نزن. زيرا در برونش پشتي نرم و زيبا دارد، ولي درونش سمّ كشنده است.
مردم اگر بدانند كه باطن گناهان و شهوات، سمّ و آتش است، از آن مي‏گريزند. قرآن كريم براي آگاه ساختن انسان‏ها از باطن گناه چنين هشدار مي‏دهد: ﴿إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامي ظلماً إنّما يأكلون في بطونهم ناراً﴾؛(12) خوردن مال يتيم و ستم كردن به او، ظاهراً لذيذ است، ولي حقيقتاً آتش خوردن است. در روايات اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) به عنوان انذار از آتش چنين آمده است: «حفّت النّار بالشهوات»؛(13) آتشِ قيامت پوشيده و پيچيده به لذات است و لذايذ حيواني، گِرداگِرد آن را گرفته‏اند.

1 ـ سوره يس، آيات 6 ـ 5.
2. سوره احزاب، آيات 46 ـ 45.
3. سوره انعام، آيه 19.
4. سوره هود، آيه 12.
5. سوره انعام، آيه 92.
6. سوره فرقان، آيه 1.
7.سوره رعد، آيه 7.
8. سوره ص، آيه 65.
9 ـ سوره انعام، آيه 130.
10 ـ سوره ملك، آيه 8.
11 ـ نهج البلاغة، نامه 68.
12 ـ سوره نساء، آيه 10.
13 ـ بحارالأنوار، ج 67، ص78.

هدايت در قران، ص 100-102.


نوشته شده در   پنجشنبه 8 بهمن 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode