ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 28 شهريور 1392     |     کد : 59743

شاعری آذری زبان که اسطوره ادب فارسی شد/ شهریار از نگاه پسرش

زبان و ادبیات فارسی شهریاری را خفته در خاک دید که شاید به جرات می توان گفت اسطوره بی نظیری هم

خبرگزاری مهر: 27 شهریور سال 67 روزی بود که زبان و ادبیات فارسی شهریاری را خفته در خاک دید که شاید به جرات می توان گفت اسطوره بی نظیری هم در ادبیات فارسی و هم ترکی آذری بود.
به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدحسین بهجت تبریزی ، شاعر ولایی آذری زبانT این اسطوره ادبیات فارسی در شهریور سال 1285 در قره چمن آذربایجان شرقی در خانواده ای سخاوتمند به دنیا آمد و از همان کودکی طبع شعری فراوانش تعجب همگان را برمی انگیخت.

27 شهریور را برای بزرگداشت استاد شهریار روز ملی زبان و ادب فارسی نام نهادند تا به بهانه این روز هم که شده ،‌ همه ساله شعرها و آثار شهریار ملک سخن بازگو شده و از یادها فراموش نشود؛ گرچه برهمگان واضح است مقام والای استاد شهریار نیازی به تعریف و تمجید ندارد.

سادگی،‌ شهریار را ملک سخن کرد/ حرف و عمل شهریار عین هم بود

فرزند استاد شهریار با بیان اینکه تواضع و سادگی باعث محبوبیت بیش از حد شهریار شد، گفت: پدرم با مناعت طبع، در برابر کوچک و بزرگ خاضع بود و این باعث می شد همیشه مورد ستایش همگان قرار گیرد.

سید هادی بهجت تبریزی با اشاره به اینکه سروده های شهریار با رفتارش تناقضی نداشت، گفت: شهریار الگویی برای شاعران تازه به دوران رسیده است تا همیشه خدا و Hخرت را درنظر داشته و لحظه ای هم فراموش نکنند.

وی شهریار را فرزند عصر مشروطه عنوان کرد و افزود: ایام کودکی شهریار با جنبش آزادی خواهان مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان همراه بود و با کمک پدرش در کودکی با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیلات مقدماتی در تبریز به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون شد.

فرزند استاد شهریار همچنین افزود: شهریار بعد از اینکه به تهران رفت ، مشغول تحصیل در رشته پزشکی شد ولی چون علاقه ای به جراحی نداشت چند ماه مانده به فارغ التحصیلی این رشته را ترک کرده و به خراسان سفر کرد.

وی هدف شهریار از سفر به خراسان را دیدار کمال الملک بیان کرد و گفت: این دیدار و آشنایی با چند دوست مقدمات آن را فراهم کرد تا پدرم بیش از گذشته با شعر و شاعری اخت شود.



سید هادی تلخ ترین واقعه عمر شهریار را مرگ مادر بزرگش دانست و در مورد سبک نگارش استاد شهریار گفت: شهريار در قالب های مختلف شعری هنرنمايی کرده ولی روح او با غزل عجين است و به عنوان يکی از مشهورترين و قوی ترين غزلسرايان معاصر مطرح است.

وی یکی از مزیت های شهریار را عدم جبهه بازی و باند بازی دانست و گفت: در چندین مورد از نوشته های شهریار آمده است که ایشان سیاست را دام شیطانی معرفی و از آن دوری می کند.

سیدهادی بهجت تبریزی با بیان اینکه شهریار همیشه دوست داشت تا بعد از اتمام شعر ابتدا آن را به اعضای خانواده بخواند، گفت: در زندگی خصوصی آدمی بسیار بخشنده بود و غیر از كمك های مالی، وسایل شخصی اش را نیز می بخشید، قلبی مهربان داشت و برای همین بسیار احساساتی و حساس بود و خیلی زود تحت تأثیر قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه شهریار در زمينه های گوناگون شعر گفته است، افزود: تازگی مضمون، خيال و تعبير حتی در قالب شعر، ديوان او را از بسياری شاعران عصر متمايز کرده است.

فرزند استاد شهریار مجموعه حیدربابایه سلام را تجلی عشق شهریار به مردم آذربایجان دانست و ادامه داد: این منظومه از جمله بهترین آثار ادبی در زبان ترکی آذری است .

شهریار ساده نگار بود، نه ساده انگار

نویسنده و مترجم کتاب های آذری با بیان اینکه اکثر شهریار پژوهان در مواجهه با ساده نگاری های شهریار، ساده انگاری در پیش گرفته اند، گفت: شهریار ساده نگار بود نه ساده انگار، اگر ساده نگاری هنر است، ساده انگاری چیزی نیست جز کم مایگی.

محمد رحمانی فر با اشاره به اینکه شهریار را بیشتر به نسل امروزی شاعری رمانتیک و احساساتی معرفی کرده اند، گفت: متاسفانه محققان شهریار پژوه بیشتر به دوران کودکی و عشق جوانی شهریار پرداخته اند.

وی شعر شاعر را خانه ی وجود انسان دانست و افزود: شعر شاعر برایند خداگاه و ناخودآگاه شاعر است.

رحمانی فر با تاکید بر ضرورت نگاه عمیق به معناهای خفته ابیات شعر شهریار ، گفت: با این نگاه شهریار دیگر شاعری صرفا رمانتیک نیست و بلکه شاعری است که عمق حوادث اجتماعی در زیر ساخت شعری اش قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه شهریار در جریان انقلاب مشروطه به دنیا آمد و بنا به شنیده ها یک بار هم ستار خان او را در آغوش گرفته بود، ادامه داد: ما بازتاب این حوادث را در برخی اشعار فارسی و با موضوع آذربایجان می بینیم و در سهندیه شهریار هم این عشق به میهن در حد اعلی مشاهده می شود.

این نویسنده درخصوص مذهب و اعتقادات شهریار نیز گفت: تاثیراتی که شهریار با معاشرت از دوستان خود در تهران گرفت هیچگاه بر اعتقادات مذهبی وی اثر نگذاشت و شعرهای دوران پیری گواهی بر این مدعاست.



شعر شهریار مظهر پاکی وجود شاعر بود

رئیس بنیاد پژوهشی استاد شهریار با اشاره به اینکه بهجت تبریزی شاعری عاشق به خدا و اهل بیت بود، گفت: شعر شهریار مظهر پاکی بود و محتوای ساده و بی ریای اشعارش نشان می داد که ذهن شهریار فراتر از دنیای مادی است.

مهری باقری با بیان اینکه امروزه شهریار دیگر به کشور خودمان تعلق ندارد، افزود: اشعار و کتاب هایی که در مورد استاد شهریار نگارش شده هکنون در کشورهایی مثل ترکیه و آذربایجان به چاپ مجدد رفته است.

وی منظومه حیدربابایه سلام را که در سال ۱۳۳۰ سروده شده‌است، از مهم‌ترین آثار ادبی ترکی دانست و ادامه داد: اصولاْ شرح حال و خاطرات زندگی شهريار در خلال اشعارش خوانده مي شود و هر نوع تفسير و تعبيری که در آن اشعار بشود، به افسانه زندگی او نزديک است.

این چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی همچنین افزود: شهریار به گفته ی خودش در آثار مکتوب، در چهار سالگی اولین سروده اش را خلق کرد و همچنین شرح حال دوران کودکی خود را در اشعار آذری بسیار زیبا و تاثیر گذار به تصویر کشیده است.

باقری همچنین با اشاره به اینکه بیشتر اشعار شهريار به مناسبت حال سروده شده است، گفت: قرین شدن روز ملی شعر و ادب فارسی با نام استاد شهریار فرصتی است برای پاسداشت و ارج‌گذاری بر این گنجینه‌ی ارزشمند که الگویی باشد برای جوانانی که نوشتن را دوست دارند.

سيد محـمد حسين بهجت تبریزی در 27 شهـريـور 1367 در بـيـمارستان مهـر تهـران به دلیل بیماری بدرود حيات گـفت و بـنا به وصيـت در زادگـاه خود در مقـبرة الشعـرا تـبـريـز با شركت آحاد مـلت و احـترام كم نظير به خاك سپـرده شد. چه نيك گفت:
براي ما شعـرا نـيـست مـردني در كـار كـه شعـرا را ابـديـت نوشـته اند شعـار

روحش شاد و یادش گرامی

.......................

گزارش از محمدرضا علی اشرفی

کلید واژه های مطلب:روز شعر و ادب پارسی |استاد شهریار |آذری زبان |


نوشته شده در   پنجشنبه 28 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode