ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 خرداد 1392     |     کد : 54525

قضاوت منصفانه در روابط همسران/ مهارت قضاوت منصفانه چگونه به دست می آید

زن و شوهر باید جهت انجام قضاوت بین همسر و خانواده خود به شيوه اي كاملا برابر و به صورت نه برنده و نه بازنده با طرف خود مواجه شوند و براي انجام قضاوت بايستي کاملا بي طرفي خود را حفظ نمایند.

زن و شوهر باید جهت انجام قضاوت بین همسر و خانواده خود به شيوه اي كاملا برابر و به صورت نه برنده و نه بازنده با طرف خود مواجه شوند و براي انجام قضاوت بايستي کاملا بي طرفي خود را حفظ نمایند.
به گزارش خبرگزاری مهر، به ندرت پيش مي آيد كه فردي درگيري و كدورتي بين خود و خانواده همسر را تجربه نكرده باشد و معمولا روال بدين صورت است كه افراد هنگامي كه در كنار يكديگر به صورت دوست، همكار، همسايه و همسر قرار مي گيرند. خواه ناخواه رفتارهايي از آنها سر مي زند كه باعث رنجش يكديگر مي شوند. به دليل محدوديت هاي مختلف، همسر و خانواده گاهي نمي توانند مشكل شان را مطرح و برطرف نمايند و در چنين موقعيتي همسري كه نقش واسطه دارد، مي تواند با مديريت انساني مناسب، تنش ها و درگيري هاي موجود را به حداقل بر ساند. گاهي نيز اعمال مديريت مناسب بر روي طرفين درگير به تنهايي قادر به پيشگيري از تنش هاي موجود نيست، زيرا كدورت حاصل بر اثر گفتار يا اعمال خاصي از هر دو سو آزردگي هايي را بوجود مي آورد، به نحوي كه همسري كه نقش واسطه را دارد، ناگزير به قضاوت بين طرفين در گير مي شود.

همسري كه وابسته و دلبسته به خانواده اش است، ناتوان از مديريت سازنده بين همسر و خانواده اش خواهد بود و لازم است چنين همسري به اين شناخت و بينش برسد كه با رعايت اعتدال و اعمال برخورد مناسب، برخوردها را در كنترل خويش بياورد وپس از آن با انجام قضاوتي عادلانه در ارتباط با رفتارها و كلام هاي رد و بدل شده، وضعيت را به تعادل نسبي برساند.

براي بعضي از هسران اين استنباط پيش مي آيد كه عمل قضاوت حتما بايستي در حضور طرفين درگير باشد. در صورتي كه لزومي به چنين كاري نيست. گاهي انجام چنين عملي باعث كدورت و درگيري هاي بيشتر مي شود، زيرا فردي كه بر عليه او قضاوت انجام شده، احساس بدي پيدا مي كند. چنانچه اين مورد تكرار نمي شود و فقط همين يك بار و گاهي چند بار اتفاق افتاده و ديگر تكرار نخواهد شد،كه به همان قضاوت نزد همسراكتفا شود. ولي اگر موردي كه باعث ناراحتي و آزار همسر مي شود در ديدارهاي خانواده و همسر تكرار مي شود علاوه بر قضاوت در ارتباط با صحبت ها و اعمال رد و بدل شده بين همسر و خانواده لازم است كه با طرفين درگير حتي الامكان به صورت غير حضوري، يعني بدين صورت كه فقط يكي از طرفين درگيري حضور داشته باشد موضوع رنجش و كدورت مطرح و شيوه برخوردي كه سالم تر و سازنده تر است ارائه و حداقل همكاري هاي لازم درخواست شود.

انجام قضاوت منصفانه روشي دارد كه چنانچه طبق همين روش قضاوت انجام شود،بيشترين بازدهي را به همراه خواهد داشت؛

جهت انجام قضاوت بين همسر و خانواده خود به شيوه اي كاملا برابر و به صورت نه برنده و نه بازنده با همسر مواجه شويم؛ براي انجام عمل قضاوت كاملا بايستي بي طرفي خود را حفظ نمود. زيرا فردي كه قبل از انجام قضاوت در افكار و نظراتش جانبداري وجود داشته باشد، همسر به راحتي متوجه خواهد شد و بديهي است كه در خاتمه هم به دليل جانبداري و پيشداوري اوليه نظر او مورد قبول واقع نخواهد شد.

مهارت دوم مهارت شنونده بودن ودرك كردن است؛ مهارت خوب شنیدن مهارتي بسيار ارزشمند است شنونده اي كه بتواند طرف مقابل خود را درك نمايد، عمل بسيار سازنده اي را به انجام رسانده است و مردم هم معمولا افرادي را كه شنونده خوبي باشند دوست دارند و هر فردي نيازمند است كه درك شود و ديگران در حد معقول و متناسب با درك شدن مراعاتش را بنمايند. خوشبختانه مهارت شنونده خوب بودن و درك كردن ديگر افراد با مقداري تمرين قابل دستيابي است.

مرحله سوم قضاوت منصفانه پذيرش صحبت همسر بدون قيد و شرط است؛ اين مرحله كه همان پذيرش بدون قيد و شرط صحبت همسر است، را به بيراهه مي كشاند اين است كه فرد قضاوت كننده اقدام به رفع شبهه و سو تفاهم مي نمايد.مثلا همسري از خواهر يا عضوي از خانواده حرفي را شنيده كه ظاهرا توهين آميز است و همسر به او مي گويد درست است كه حرفي زده شده ولي از آنجايي كه او را مي شناسم او قصد و هدفش آزار و اذيت و توهين به تو نبوده است و در چنين شرايطي ممكن است سو تفاهم رخ داده باشد وواقعا مورد صحبت چنين قصد و نيتي نداشته باشد ولي اين صحبت ها بايستي پس از انجام قضاوت انجام شود.زيرا همسري كه گله مند است معمولا در اين موقعيت پذيرش چنين صحبت هايي را ندارد و لي با انجام قضاوت و پس از گذشت مدت زماني در فرصتي مناسب مي توان اقدام به رفع شبهه و سو تفاهم نمود.

در نتيجه در رابطه ي همسران زير سوال بردن همسركار درستي نيست و انحراف و بيراهه ديگري، كه در كار قضاوت منصفانه بين خانواده خويش و همسر پيش مي آيد، زير سوال بردن همسر خود است. به عنوان مثال خانمي به شوهرش مي گويد كه خانواده تو به من چنين حرفي را زده اند و يا چنان اعمالي را انجام داده اند و شوهر نيز به جاي قضاوت بر اساس همان حرفهاي مطرح شده خانم، شروع به زير سوال بردن مي كند و مي گويد بايد ببينم كه تو چه حركت و رفتاري را انجام داده اي كه آنها چنين رفتاري را نسبت به تو اعمال نموده اند. و فردي كه چنين موضع گيري نسبت به همسرش پيش بگيرد، فرد مقابل احساس مي كند كه نسبت به او پيشداوري شده و همسر طرف خانواده اش است. در غير اينصورت چنين صحبت هايي را مطرح نمي كرد.بنابراين موضع گيري هايي از اين قبيل، عمل قضاوت را با دشواري و نا كامي مواجه خواهد ساخت.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode