ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392     |     کد : 53497

غفلت و پیامدهای آن؛ از غرور تا مرگ قلب و ریا

غفلت از ارزش هاي اصيل باعث برتربيني نسبت به امور چند روزه مي شود كه در آن به ميز و مقام، ثروت و مال يا علم و تحصيلات رو مي كند و با خيال ماندگار بودن...

غفلت از ارزش هاي اصيل باعث برتربيني نسبت به امور چند روزه مي شود كه در آن به ميز و مقام، ثروت و مال يا علم و تحصيلات رو مي كند و با خيال ماندگار بودن اين عنوان هاي پوچ، روزگار خويش را سپري مي نمايد به گونه اي كه به جاي امارت بر مال و مقام، اسارت گريبان او را مي گيرد.به گزارش خبرگزاری مهر، "توجه و هوشياري" يا "تنبه و بيداري" عامل شناخت خود، دوستان و نزديكان و مشخصه انسان هاي آرمانگرا و هدفمند است كه ارزش هاي ماندگار حيات و هستي را مي جويند و "غفلت و بي خبري" يا "بي توجهي و نا آگاهي به حقايق راستين زندگي" بيرق برافراشته كساني است كه دل به سرگرمي هاي پوچ و بي ارزش سپرده اند و به جاي خردورزي و تعقل به خيال و روياها و آرزوهاي سراب گونه دلخوش كرده اند و بي احتياط و پرشتاب به سوي عنوان ها و منصب هاي اعتباري و بي ارزش روانه اند.

برخي معتقدند "غفلت" آگاه نبودن نسبت به چيزي هنگام نياز به آن در خاطر و ذهن است و عده اي ديگر بر اين باورند اتلاف وقت به بطالت و بيهودگي و بي توجهي نسبت به امور جدي زندگي است، چنانكه تفكر و انديشه زمينه ساز نورانيت دل و ديده می شود و باعث خروج آدمي از غفلت يعني بي توجهي يا بي خبري مي شود.

عالمان اخلاق، سستي و ضعف نفس نسبت به هدف و مقصود خود را "غفلت" دانسته اند كه مقابل آن "نيت" يا ياد و ذكر و توجه است كه باعث برانگيخته شدن نفس و گرايش به منظور و محبوب آدمي در حال و آينده مي شود.

غفلت از ديدگاه قرآن

آشنايي با آيات و روايات، كه واژه واژه آن باعث ايمني خاطر و روشني روح و روان آدمي است، زمينه ساز ايجاد انديشه و سپس ايجاد انگيزه مي شود تا هر يك از ما دست كم به "فهم زيان" دست يابيم و از زمره غفلت زدگان رهايي يابيم. سوره اعراف آيه 178 می فرماید: اولئك هم الغافلون. با توجه به این آیه شریفه اگر به فهم زيان هم برسیم سود است.

همچنین در سوره ماعون آيه 4 و 5 خداوند می فرماید: "واي بر نمازگزاران كه در نماز خود سهل انگاري مي كنند". سخن خداوند مهربان خطاب به غافلان و بي خبران است كه در حال نماز توجهي به گفته هاي خود ندارند و چشم و دل به جاي ديگري دوخته اند.

امر به ياد و نام خالق در لحظات تضرع و خوف و در صبحگاهان و شامگاهان و دوري از غفلت (ولا تكن من الغافلين) از دیگر سخنان پروردگار با هريك از انسان هاست تا به هوشياري و توجه رو كنند. چنانچه در آيه اي ديگر با هشدار نسبت به دور افتادگان از خود آگاهي و احساس مسئوليت مي فرمايد: مرگ بر دروغگويان، همان ها كه در جهل و غفلت فرو رفته اند. (ذاريات آيه 10 و 11 )

اثرات غفلت در زندگي

آشنايي با آثار زيانبار غفلت، همت ما را براي غفلت زدايي در زندگي بيشتر مي سازد تا با شور و شناخت و تمرين و تلاش، عزم و جزمي فراوان تر يابيم و خود را از تيرگي ها و تاريكي هاي غفلت خارج سازيم. نخستين پیامد غفلت، "غرور و خود خواهي" است. بي شك آنگاه كه اشيا اصيل در اختيار انسان نباشد، نسبت به بدلي ها تفاخر و تظاهر مي كند.

غفلت يا بي خبري از ارزش هاي اصيل و ماندني باعث غرور و برتربيني نسبت به امور اعتباري و چند روزه مي شود كه در آن به ميز و مقام، ثروت و مال يا علم و تحصيلات رو مي كند و با خواب و خيال ماندگار بودن اين عنوان هاي پوچ، روزگار خويش را سپري مي نمايد به گونه اي كه به جاي امارت بر مال و مقام ، اسارت گريبان او را مي گيرد و به سوي پرتگاه شخصيت روانه اش مي سازد. امام علي (ع) درباره اين صفت نا زيبا فرمود : بيداري و هوشياري نور و روشنايي است و غفلت و بي خبري، غرور و خود خواهي. (غررالحكم،ص 448)

اثر دیگر غفلت "مردگي قلب" يا دوري از خردورزي و دستيابي به راه هدايت است، زيرا غبارهاي غفلت يكي پس از ديگري باعث سياهي و تباهي دل مي شود و راه رشد و شكو فايي را بر آن مي بندد. همراه با اين زيان بزرگ، "كوري ديده دل" هم فرا مي رسد و بصيرت انسان غافل، باعث نابينايي نسبت به حقايق روشن و آشكار مي شود.

تاثير ديگر غفلت و دل مشغولي نسبت به امور ظاهري و فريبنده دنيوي است، باعث "ريا" يعني خوش آمدن اطرافيان و يافتن مقام و موقعيت در نگاه ديگران و از دست دادن فرصت هاي زيبا در زندگي مي شود. "مايوس شدن از رحمت الهي " اثر ديگري از غفلت و هم نشيني با غافلان است. چنان كه امام سجاد (ع) در دعاي ابو حمزه به پيشگاه خداي خود عرض مي نمايد: شايد مرا در بين غافلان ديده اي پس از رحمت خود مايوس ام كرده اي.


نوشته شده در   چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode