ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392     |     کد : 53400

شیوه حل مشكل در زندگي خانوادگي/ مشکلات خود را در هرجایی علنی نکنید

زوج ها باید شيوه حل مشكل را یاد بگیرند و بدانند بحث های طولاني و مبهم در زمينه چرايي یا علت وقوع مشكل بي فايده بوده و حل درست مشکل در طی یک روند ممکن است که نمي توان آن را در هر زمان و مكاني انجام داد.


زوج ها باید شيوه حل مشكل را یاد بگیرند و بدانند بحث های طولاني و مبهم در زمينه چرايي یا علت وقوع مشكل بي فايده بوده و حل درست مشکل در طی یک روند ممکن است که نمي توان آن را در هر زمان و مكاني انجام داد.
 به گزارش خبرگزاری مهر، هنگامي كه دو فرد زندگي مشتركي را شروع مي كنند ممکن است در روند زندگی دچار مشكل يا تعارض هم شوند. اوقاتي پيش مي آيد كه يا عدم توافق مشاهده مي شود يا نيازها برآورده نمي شوند، در نتيجه همسران نسبت به يكديگر احساس خشم، نا اميدي و نارضايتي مي كنند. بنابر اين، بايد قبل از بروز هرگونه تعارض يا كشمكش زوج ها را براي آن آماده كرد؛ يعني بايد به شيوه صحيح برخورد با تعارض را به زوج ها آموزش داد تا راه حل هاي معقول و منطقي را در موقعيت هاي مشكل آفرين پيدا كنند."حل مشكل" نيازمند مهارت هاي ارتباطي موثر است.

تعارض، ماهيتي دو سويه دارد و حل مشكل فقط به يكي از همسران كمك نمي كند، بلكه از آن براي كمك به ايجاد تداوم رابطه استفاده مي شود. در نهايت هدف از حل مشكل آن نيست كه اثبات شود كه يكي از همسران درست مي گويد و ديگري اشتباه مي كند. هدف، حل مشكل و رسيدن به راه حلي عملي است كه مورد قبول هر دو است، اين كار ساده اي نيست و به تلاش همسران نيازمند است.

حل مشكل را مي توان به دو مرحله جداگانه تقسيم كرد: اول شناخت مشكل و دوم رفع مشكل. در مرحله اول، تلاش براي رسيدن به درك مشتركي از "مشكل" است؛ يعني همسران بايد توانايي مشخص كردن رفتارها، ابراز احساسات و مهارت هاي گوش كردن فعالانه را داشته باشند و در مرحله بعد يك راه حل را انتخاب و اجرا كنند. در نتيجه، مهارت هاي سيال سازي ذهن، سازش و ارزيابي، اولويت بيشتري خواهند داشت.

بسياري از زوجها از تلاش براي حل اختلاف نظر مي ترسند، زيرا گذشته چنين زوج هايي به آنان آموخته كه احتمال دارد اين فرآيند بسيار آزاردهنده و ناخوشايند باشد. ولي اگر زوج ها شيوه حل مشكل را بفهمند و بدانند كه وجود نظم و ترتيب باعث تسهيل در حل مشكل خواهد شد احساس آرامش و راحتي مي كنند. حل درست مشکل در طی یک روند ممکن است که می توان برای آن مراحل و ترتيبی را برشمرد.

انتخاب زمان و مكان مناسب براي حل مشكل
در مورد حل مشكل بايد توجه شود كه اين فرآيند را نمي توان در هر زمان و مكاني انجام داد. همسران براي اينكه بتوانند به بحثي سودمند در زمينه هايي بپردازند كه در مورد آنها اختلاف نظرهاي واضحي دارند، لازم نيست آن را علني و در همه جا مطرح كنند و بايد محيطي را پيدا كنند كه بحث صادقانه مربوط به موضوع مورد نظر را تسهيل كند. در همين رابطه قابل ذكر است كه زمان چنين اقدامي نيز بايد مناسب باشد.

ثبت "مسائل ضروري" جلسه هاي حل مشكل
زماني كه از مشكلات بحث مي شود و راه حل هايي را مطرح مي گردد، يك يا هر دو نفر توافق مي كنند كه رفتار خود را،به نوعي تغيير دهند. اين يك تعهد است. وقتي افراد متعهد مي شوند بايد به آن عمل كنند، بنابراين ضروري است كه افراد دست نوشته اي از تعهدهاي يكديگر را كه در طي جلسه هاي حل مشكل پذيرفته اند، همواره همراه داشته باشند.

استفاده از بيان دقيق و مشخص براي توصيف مشكل
تحليل هاي طولاني و مبهم در زمينه چرايي يا علت وقوع مشكل،كاملا بي فايده است. به عكس، مثال هاي مشخص و مستقيم و تكليف گرا در مورد رفتار يا موضوع مشكل زا حل تعارض را واقعا آسانتر مي كند. گرچه ممكن است همسران قصد القاي نظر خود را داشته باشند، اما بايد يادآور شد كه هدف اذيت كردن يا آزردن نيست بلكه حل مشكل است. بنابراين،حتي اگر افراد عصباني باشند باز بايد احساسات همسرشان را در نظر بگيرند و به خاطر شيوه بيان مسائل، سبب مخالفت بي مورد نشوند.

پذيرش "مشكل" و حركت به سوي راه حل
پس از آنكه يكي از زوجين، آنچه را كه مشكل تلقي مي كند با همسرش در ميان مي گذارد و منتظر پاسخ يا واكنش او مي ماند درچنين مواقع چه بايد گفت و چه بايد كرد؟ براي اين كه افراد موفق به رفع مشكلات شوند ابتدا بايد بياموزند كه به احساسات همسر خود احترام بگذاريم و به سخنانش گوش دهيم و آنها را بپذيريم.

مشخص سازي هدف
اگر زوجي تصميم گرفته است مشكلات خود را حل كند، ابتدا، بايد بداند چه چيزي را دنبال مي كند؛ بنابراين هدف ها بايد به شيوه اي عيني و واضح بيان شوند،به طوري كه امكان بررسي دقيق اين نكته كه زوج به آنها دست يافته است يا خير ميسر شود. همسران به اين توافق بايد دست يابند كه هدفي را كه به طور صريح بيان شده مورد قبول دو نفر وعملي و قابل دست يافتن باشد. وقتي هدفي غير قابل دستيابي است بيان صريح هدف ها و رسيدن به توافق، هيچ ارزشي ندارد.

در نظر گرفتن گسترده ترين دامنه از راه حل هاي ممكن
يكي از پاداش دهنده ترين جنبه هاي روش حل مشكل آن است كه افراد شرايطي را فراهم كنند تا بتوانند از خلاقيت خود بهره گيرند. همسران بايد پس از تعيين اهداف، انواع راه حل هاي بالقوه مشكلات خود را كشف و به آنها توجه كنند اين كه افراد براي خلق حالت هاي ممكن ذهن خود را كاملا آزاد بگذارند اهميت به سزايي دارد.

انتخاب راه حل و توجه همزمان به سازش
زماني كه زوجين سيال سازي ذهن خود را كامل كردند آماده انتخاب يك يا چند راه حل موازي براي مشكل مي شوند. اولين وظيفه اطرافیات، راهنمايي زوج در زمينه حذف راه حل هايي است كه به طور آشكار نامناسب اند پس از انجام دادن اين كار، زوجين پس از اجراي رضايت بخش يك راه حل مي توانند نتايج را ارزيابي كنند. اجراي آزمايشي راه حل، جمع آوري داده ها و ارزيابي پيامدها هنگامي كه راه حلي انتخاب شد و مورد توافق هر دو نفر قرار گرفت و حل مشكل ثبت شد بايد اجرا شود. 


نوشته شده در   سه شنبه 17 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode