ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 آذر 1391     |     کد : 47516

چه کسانی را به دوستی نگیریم/ خطرات افراد چاپلوس و متملق

دوستی با بخیل نه خود را به سعادت دنیا و آخرت می‎رساند و نه دیگران را و باید از فرد بخیل در زندگی دوری جست چون خیری در دوستی با وی وجود ندارد.


خبرگزاری مهر-دوستی با بخیل نه خود را به سعادت دنیا و آخرت می‎رساند و نه دیگران را و باید از فرد بخیل در زندگی دوری جست چون خیری در دوستی با وی وجود ندارد.

آنچه از بین برنده محبت و دوستی است دوستی با چاپلوسان و بخیلان است؛ باید از دوستی با چاپلوسان پرهیز کرد زیرا این چنین افرادی به ظاهر از دوستشان تعریف و تمجید و تحسین می‎کنند، آنان زبان فریبنده و گفتارهای به ظاهر شیرینی دارند که نباید مورد فریب زبان و سخنان به ظاهر شیرین آنان قرار بگیریم.

تملق و چاپلوسی خصلت بدی است که پیوسته پیکره دوستی را می‎پوساند تا آنگاه که آن را از بن براندازد و پایه‏های آن را منهدم سازد، چه دوستی که اگر برپایه اخلاص صحیح قلبی و مودت روحی صادقانه و بی شائبه تکیه نداشته باشد چیزی جز یک نوع دوستی ظاهری نیست که نه امیدی به سود آن است و نه فایده‏ای از آن به دست می‎آید؛ از این رو پیامبر اکرم(ص) و ائمه اهل بیت ما را به اخلاص در دوستی امر کرده و از تملق و چاپلوسی پرهیز داده و از عواقب وخیم آن بر حذر داشته‏اند. در این باره امام باقر(ع) فرموده است: چاپلوسی از اخلاق مؤمن نیست.

چاپلوسی در دوستی موجب بی اعتمادی و بدگمانی می‎شود در دوستی باید حسن نیت وجود داشته باشد و از تملق باید دوری جست. بنده‏ای که دارای دو چهره و دو زبان است نمی‎توان از شر او ایمن بود. این چنین دوستی در گرفتاریها انسان را یاری نکرده و اگر دوست وی به موفقیت برسد مورد حسادت قرا می‎گیرد دوستی با افراد چاپلوس بسیار زیان‎آور و خطرناک است و انسان را به سوی هلاکت و نابودی سوق می‎دهد.

امیر مؤمنان علی(ع) می‏فرماید: با چاپلوس رفاقت مکن که او کارش را برای تو زینت می‎دهد و دوست دارد تو هم مانند او باشی.

خاک بر روی چاپلوس بپاشید

شاعری نزد عثمان آمد و در حضور اطرافیان به مدح و ستایش او پرداخت اطرافیان احسن احسن گفتند، ابوذر خشمگین شد برخاست مشتی خاک برداشت و به صورت آن شاعر چاپلوس پاشید. به ابوذر اعتراض شد ابوذر گفت: از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود به صورت مداحان چاپلوس و متملق خاک بپاشید.(منبع محمد مهدی اشتهاردی، پندهایی از تاریخ ص 288).

دوستی با بخیل

امام علی (ع) می‎فرماید: از دوستی با بخیل بپرهیز زیرا در موقعی که سخت به او محتاجی رهایت می‎کند(بحار الانوار ج 71 ص196).

از نظر اسلام بخل صفتی نکوهیده است و یکی از عوامل در آمدن به آتش دوزخ شمرده می‎شوند. بخل عبارت است از بذل و بخشش نکردن در جایی که باید بذل کرد، بخل ضد سخاوت است. بخیل هم کسی است که از احسان و نیکی و بخشش ناراحت می‎شود و به فقرا و مستمندان بخشش و انفاق و احسان نکند. بخیلان کسانی هستند که از پرداخت واجبات الهی خودداری و اموالشان را در جاهای دیگر مصرف و خرج می‎کنند.

پیامبر خدا می‎فرماید: آدم سخاوتمند به خدا، مردم و بهشت نزدیک است و انسان بخیل از خدا و مردم به دور است و به آتش نزدیک.(جامع السعادات ص187).

مؤمن در راه خدا بخشنده و دست و دل باز است و دین خداوند به چنین کسانی نیازمند است. اما بخیل درباره دین و مسلمانان خست و تنگدستی نشان می‎دهد چرا؟ چون آن که به خدا ایمان دارد پیوسته در راه او می‎بخشد . امام علی(ع) شنید که مردی می‎گوید: بخیل از ستمگر معذورتر است پس آن حضرت رو به مرد کرد و گفت:«نادرست گفتی، چون ستمگر گاه توبه می‎کند و آمرزش می‎طلبد و به رد مظالم می‎پردازد اما بخیل چون بخل ورزد از پرداخت زکات و صدقه و صله رحم و انفاق در راه خدا و میهمان نوازی و تمامی نیکی‎ها سرباز می‎زند بخیل هرگز وارد بهشت نمی‎شود».

خداوند در قرآن کریم می‏فرماید: سوگند به شب آنگاه که جهان را در خود فرو پوشاند و سوگند به روز آنگاه که آشکار شود و سوگند به آن که نرو ماده را بیافرید. که حاصل کوششهای شما متفاوت است. اما کسی که بخشایش و پرهیزکاری کرد و آن بهترین را تصدیق کرد. پس برای بهشت آماده‎اش می‎کنیم اما آن کس که بخل و بی نیازی ورزید و آن بهترین را تکذیب کرد او رابرای دوزخ آماده می‏سازیم و چون هلاکش در رسد دارایی‎اش به حالش سود نبخشد و آنچه بر ماست راهنمایی است و آن ماست آن جهان و این جهان. پس شما را از آتشی که زبانه می‎کشد می‎ترسانم جز اهل شقاوت بدان در نیفتد. آن که تکذیب کرد و رویگردان شد و پرهیزکارترین مردم را از آن دور دارند آن که مال خویش می‎بخشد و پاکی می‎جوید و هیچ کس را بر او حقی نباشد که اینک پاداش خواهد. مگر جستن خشنودی پروردگار والای خویش و زودا که خشنود شود.(سوره لیل آیات 1-21).

با توجه به آیات و روایات نتیجه می‎گیریم دوستی با بخیل نه خود را به سعادت دنیا و آخرت می‎رساند و نه دیگران را و باید از فرد بخیل در زندگی دوری جست چون خیری در دوستی با وی وجود ندارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode