ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 آذر 1391     |     کد : 47002

روايتي ديگر از اقتدار پليس

سريال‌هاي پليسي و حادثه‌اي از آن مجموعه‌هايي است ...

چندساعت زندگي در پشت صحنه سريال ماتادور
روايتي ديگر از اقتدار پليس
جام جم آنلاين: سريال‌هاي پليسي و حادثه‌اي از آن مجموعه‌هايي است كه هميشه براي مخاطب جذابيت دارد، بخصوص اگر سازندگان‌شان با اكشن خاص، مخاطب خود را غافلگير كنند.

داستان سريال «ماتادور» درباره يك مقام بلندپايه اروپايي است كه مهمان ايران مي‌شود و يك گروه پليس، حفاظت از وي را به عهده مي‌گيرند، در حالي كه يك گروه تروريست كه از طرف دشمن خارجي حمايت مي‌شوند، قصد دارند او را ترور كنند.

اين مجموعه به سفارش و با سرمايه موسسه ناجي هنر و با كارگرداني فرهاد نجفي ساخته مي‌شود و جواد نوروزبيگي، تهيه‌كننده تلويزيون، در سمت تهيه‌كننده اجرايي و مشاور سريال حضور خواهد داشت.

در اين مجموعه، بازيگراني چون پوريا پورسرخ، پولاد كيميايي، عليرام نورايي، مجيد واشقاني، سام درخشاني، شقايق فراهاني، ليندا كياني، مجيد مشيري، تيرداد كيايي، روشا ضيغمي و جمعي ديگر از بازيگران سينما و تلويزيون ايفاي نقش مي‌كنند.

سريال تلويزيوني ماتادور، آخرين روزهاي تصويربرداري خود را در تهران سپري مي‌كند. قرار است تا 10 روز آينده گروه به تركيه برود تا بقيه سكانس‌ها آنجا فيلمبرداري شود.

400 سياهي لشكر در پشت صحنه

لوكيشن تصويربرداري حوالي بلوار ارتش است. باشگاه ديپلماتيك وزارت امور خارجه محلي است كه امروز گروه آنجا حضور دارد.

لوكيشن، آدرس سرراستي ندارد و از همين نكته مي‌توان فهميد گروه سازنده، وسواس خاصي در انتخاب محل‌هاي تصويربرداري داشته‌ است.

چيزي كه همان ابتدا جلب توجه مي‌كند، حضور تعداد زيادي اتومبيل پليس جلوي باشگاه است. باشگاه فضاي بزرگي دارد و حضور بيش از 400 سياهي‌لشكر، فضاي جالبي به وجود آورده است. قرار است در اين صحنه شخصيتي به نام ماتادور با بازي عليرام نورايي در تعقيب و گريزهاي بسيار به وسيله پليس دستگير شود.

گروه بشدت مشغول است. ساعت نزديك 3 بعدازظهر است. گروه تصويربرداري، مشغول چيدمان نور و ابزار تصوير است. در طبقه پايين سالن باشگاه هم پوريا پورسرخ و پولاد كيميايي گريم مي‌شوند تا همه چيز براي تصوير برداري يك صحنه مهيج آماده شود. فرصت خوبي است پاي صحبت‌هاي فرهاد نجفي، كارگردان جوان اين مجموعه بنشينيم.

از حركت اول تا ماتادور

فرهاد نجفي پيش از اين تله‌فيلم سينمايي «حركت اول» و «چهارسو» را كارگرداني كرده است و به جرات مي‌توان گفت جرات خطر كردن دارد؛ چرا كه اواسط دومين دهه از سال‌هاي زندگي خود توانسته نخستين ساخته خود را جلوي دوربين ببرد.

خودش مي‌گويد: پس از ساخت تله‌فيلم حركت اول تصميم گرفتم ديگر كار اكشن نسازم، چون ساخت اين‌گونه آثار هميشه در ايران محدوديت‌هايي دارد و به هر حال خواسته يا ناخواسته از كيفيت بالايي برخوردار نيست. من حدود ده سال است كار جلوه‌هاي ويژه هم انجام مي‌دهم و به نظرم يك كار اكشن و حادثه‌اي بايد در همه مراحل خود به صورت تلفيقي اكشن باشد. وقتي ساخت مجموعه ماتادور به من پيشنهاد شد تصميم گرفتم اين بار يك مجموعه حادثه‌اي را به صورتي نو و خاص‌تر از هميشه جلوي دوربين ببرم. خوشبختانه همه چيز دست به دست هم داد و اين اتفاق افتاد. ما در اين مجموعه بالغ بر 10 تصادف و برخورد خودروها را داريم؛ از صحنه انفجار گرفته تا پرت شدن از بالگرد و باقي صحنه‌هايي كه همه با هم در يك مجموعه، يك كار را به سمت و سوي حادثه‌اي بودن پيش مي‌برد.

به گفته سازنده مجموعه ماتادور، اتفاقات نه چندان جالبي هم در حين ساخت اين مجموعه براي بازيگران به وقوع پيوسته است، مثلا در يكي از صحنه‌ها كه قرار بود يكي از بدلكاران از بالگرد روي قطار پرتاب شود كمرش بشدت شكست. پولاد كيميايي از ناحيه پا دچار آسيب شد و يكي دو هفته نتوانست جلوي دوربين ظاهر شود. عليرام نورايي هم در يكي از سكانس‌ها از ناحيه دست آسيب ديد.

فرهاد نجفي، تركيب جديدي از بازيگران را كنار هم قرار داده است و به اعتقاد خودش، ماتادور معرفي جديدي از شخصيت پليس براي مخاطبان خود دارد، چون در دو خط موازي علاوه بر اتفاقاتي كه در طول داستان رقم مي‌خورد شاهد بخشي از معرفي زندگي خصوصي پليس‌هاي اين مجموعه هم هستيم.

در اين سريال، جدال چند پليس تخصصي با يك گروه تروريستي را خواهيم ديد. پوريا پورسرخ نقش يك پليس تخصصي تيراندازي و حفاظت از شخصيت‌ها را بازي مي‌كند. سام درخشاني، پليسي است كه بمب‌ها را خنثي مي‌كند.

پولاد كيميايي به نقش سرهنگ حامد امين در پليس سايبري (فضاي اينترنت)‌ ظاهر مي‌شود. شقايق فراهاني نقش يك زن منفي را بازي مي‌كند و به عنوان رابط از خارج وارد ايران مي‌شود و نقشه ترور و بمبگذاري را هدايت مي‌كند. عليرام نورايي در اين سريال ماتادور نام دارد و اجراي ترور اصلي به عهده اوست.

او سال ۸۰ از زندان فراري داده مي‌شود تا نقشه ترور را دنبال كند. تيرداد كيايي نيز به عنوان دستيار ماتادور در كنارش فعاليت مي‌كند.

با آماده‌سازي صحنه و اعلام حركت كارگردان قرار است پولاد كيميايي جلوي دوربين حاضر شود. در اين صحنه، سرهنگ امين با گريم خاص‌اش در حال جستجوي كاراكتر منفي فيلم با نام ماتادور است. صحنه به برداشت چندم مي‌رسد؛ چون پيچ و خم زيادي كه پله‌ها دارد باعث مي‌شود تصويربردار نماي درستي از بازيگر خود نداشته باشد.

دكتر سعيد منتظرالمهدي، مديرعامل موسسه ناجي هنر هم ميان عوامل سازنده كار حضور دارد. در كنار وي سرهنگ سجادي هم ـ كه نامش به عنوان كارشناس انتظامي بيشتر مجموعه‌هاي پليسي تلويزيوني ديده مي‌شود ـ مشغول صحبت با بازيگران است تا اين سكانس هم بخوبي جلوي دوربين برود.

تقدم پيشگيري اجتماعي بر اقدام انتظامي

شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني به سفارش موسسه ناجي هنر، چندي است ساخت مجموعه‌هاي پليسي را در دستور كار خود قرار داده‌اند. به گفته مديرعامل اين موسسه، قرار است در هر فصل سريال پليسي جداگانه‌اي براي تلويزيون ساخته شود.

وي مي‌گويد: در سريال تلويزيوني «ديوار» از ديدگاه اجتماعي به پليس نگاه كرديم، به همين دليل به مخاطبان آموزش داديم چگونه بايد با پليس‌نماها برخورد كنند.

پيش از اين در سريال پليسي «مثل شيشه» در ارتباط با مواد روانگردان و شيشه به جوان‌ها آموزش‌هايي داديم و قصد داريم در سريال پليسي ماتادور پليس را از قالب و وجهي ديگر به مخاطب معرفي كنيم.

به گفته دكتر منتظرالمهدي، يك اثر تلويزيوني زماني در نوع پيام‌دهي خود موفق عمل خواهد كرد كه بتواند آن حرف را به زبان مخاطب خود بيان كند. اين دقيقا همان چيزي است كه در كار ماتادور براي همه ما مهم بود. ما در اين كار تلاش كرديم با بيان يك كار اجتماعي در قالب يك كار پليسي، معرفي درستي از ايجاد رفاه و امنيت اجتماعي اين قشر براي مردم داشته باشيم. به گفته وي، پليس زماني مي‌تواند در ايفاي نقش درست و تمهيدات خود بخوبي عمل كند كه پيشگيري اجتماعي را قبل از اقدام انتظامي خود قرار دهد.

وي با اشاره به لوكيشن‌هاي اين سريال مي‌افزايد: اصلي‌ترين لوكيشن‌ها، راه‌آهن و فرودگاه مهرآباد است. با توجه به اين كه سريال تلويزيوني ماتادور پليسي است، به همين دليل صحنه‌هاي حادثه در اين سريال زياد است.

منتظرالمهدي درباره دشوارترين صحنه‌هاي اين سريال گفت: تعداد آثار حادثه‌اي در تاريخ سينما و تلويزيون ايران خيلي زياد نيست، اما ماتادور پرحادثه‌ترين سريال پليسي است. به عنوان مثال، بينندگان در يكي از صحنه‌هاي اين مجموعه مي‌توانند شاهد نشستن بالگرد روي قطار در حال حركت باشند.

وي چنين ادامه مي‌دهد: صحنه‌هاي تصادف زيادي در بزرگراه‌ها داريم. در مجموع، گروه سازنده تلاش كرد صحنه‌هاي حادثه با دقت و وسواس خاصي ضبط شود تا مورد توجه مخاطبان قرار بگيرد.

مديرعامل موسسه ناجي هنر با اشاره به تصويربرداري اين سريال در تركيه گفت: در تركيه ده روز تصويربرداري داريم. در بخش‌هاي تركيه شقايق فراهاني و عليرام نورايي حضور دارند. همچنين از چند بازيگر تركيه‌اي هم استفاده مي‌كنيم. البته بازيگران تركيه اي حرفه‌اي نيستند و براساس نياز كنار بازيگران ايراني حضور خواهند داشت.

منتظرالمهدي با ابراز رضايت از صحنه‌هاي ضبط شده مي‌گويد: ابتدا قرار بود اين سريال در هشت قسمت تصويربرداري شود، اما با توجه به اين كه سكانس‌هاي حادثه‌اي را بيشتر كرديم و بخش‌هايي هم به فيلمنامه اضافه شد، به احتمال زياد اين سريال در 10 تا 13 قسمت تدوين خواهد شد.

وي درباره نگارش فيلمنامه و انتخاب نجفي براي كارگرداني اين سريال تلويزيوني گفت: آرش قادري، فيلمنامه ماتادور را براساس طرحي از خودم نوشته است. همچنين پس از منتفي شدن همكاري عليرضا اميني، گزينه‌هاي زيادي براي كارگرداني بررسي شد تا فرهاد نجفي را انتخاب كرديم.

منتظرالمهدي ادامه مي‌دهد: نجفي جزو كارگردانان خوشفكر است. بايد به جوانان فرصت بدهيم تا توانمندي‌هايشان را نشان بدهند. به همين دليل ما به نجفي اعتماد كرديم و اين فرصت را در اختيارش گذاشتيم. رئيس اداره سينمايي ناجا با بيان اين‌كه به نظر مي‌رسد سريالي با اين نوع داستان و اكشن در ايران كار نشده باشد، اظهار مي‌كند: تصور مي‌كنم ماتادور با آثار اكشن جهان قابل رقابت باشد.

عليرام نورايي، شقايق فراهاني و تيرداد كيايي در نقش آنتاگونيست‌ها (ضدمنجي) ظاهر شده‌اند و سام درخشاني، پوريا پورسرخ و پولاد كيميايي نيز سه نيروي پليس هستند كه در مقابل اين خرابكاران انجام وظيفه مي‌كنند.

پرحادثه‌ترين سريال تلويزيوني

سعيد عليجاني، مدير توليد مجموعه پليسي ماتادور است.وي كه پيش از اين هم در سمت مديريت توليد در تلويزيون فعاليت مي‌كرده معتقد است: سريال ماتادور، يكي از سخت‌ترين كارهايي است كه در ژانر اكشن طي سال‌هاي اخير ساخته شده، بخصوص كه اساسا ساخت مجموعه‌هاي اينچنيني در سينما و تلويزيون ايران مشكل است، چون علاوه بر محدوديت‌هايي كه در نوع اجراي آن وجود دارد از لحاظ هزينه‌اي هم سرمايه بالايي مي‌طلبد.

وي در ادامه مي‌گويد: سليقه مخاطب امروز تا اندازه‌اي تغيير كرده است و شايد آن چيزي كه در گذشته‌اي
نه چندان دور او را پاي گيرنده تلويزيون مي‌نشاند، اينك ديگر موثر نباشد. ديدن صحنه‌هاي مهيج و پرحادثه يكي از عمده مواردي است كه بخوبي مي‌تواند مخاطب جوان را به ديدن يك اثر تلويزيوني راغب كند. در اين مجموعه هم سعي شده از اين تمهيدات بخوبي استفاده شود.

ماتادور از ارديبهشت 91 جلوي دوربين رفته و به گفته سازندگان اين اثر تا امروز چهار فصل را پشت سر گذاشته است. عليجاني در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد: بيش از صد لوكيشن را تا امروز پشت سر گذاشته‌ايم و به جرات مي‌توانم بگويم اين كار يكي از پربازيگرترين كارهاي سال‌هاي اخير بوده است.

جمعيت زيادي از هنروران با گريم‌هاي مختلف در طبقه پايين سالن به انتظار نشسته‌اند تا سكانسي ديگر از اين مجموعه جلوي دوربين برود. قرار است در اين صحنه عليرام نورايي در حال گريز از دست پليس باشد و به دنبال او هم پوريا پورسرخ وي را تعقيب كند.

عليرام نورايي پيش از اين هم در فيلم سينمايي «قلاده‌هاي طلا» در نقش يك رزمي‌كار ظاهر شده بود و اين بار هم قرار است در برخي صحنه‌هاي تعقيب و گريز، از اين هنر و استعداد خود استفاده كند.

با سه دو يك كارگردان ابتدا بازيگر نقش ماتادور و به دنبال او پوريا پورسرخ از ميان جمعيت بسرعت از پله‌ها بالا مي‌آيند. قرار است در اين صحنه كمي سرعت عمل عليرام نورايي بيشتر باشد و پورسرخ كمي با فاصله بدود تا او را ميان جمعيت گم كند. در برداشت اول، اين اتفاق نمي‌افتد و به فرمان كارگردان نوع ميزانسن صحنه و محل دوربين كمي تغيير مي‌كند.

اين بار قرار است ديالوگي هم به بازي بازيگران اضافه شود. ماتادور از پله‌ها بالا مي‌آيد و با دو سه ثانيه تاخير پورسرخ هم به دنبال او مي‌آيد و با گوشي به گروه خود اطلاع مي‌دهد سوژه را ديده است. كارگردان مجدد كات مي‌دهد و اين بار با مشورت‌هايي كه پورسرخ و كارگردان انجام مي‌دهند صحنه با برداشت سوم تائيد مي‌شود.

هوا رفته‌رفته تاريك مي‌شود و گروه كه قرار بود با تاريك شدن هوا كار را تعطيل كند در روزهاي پاياني تصويربرداري خود در تهران تصميم مي‌گيرند يكي دو سكانس پرحادثه‌اي ديگر را نيز تصويربرداري كنند.

تجربه دوباره همكاري در فضايي جديد

مجيد واشقاني كه با سريال طنز «مسير انحرافي» به تلويزيون آمد، برخلاف انتظار در دو سريال پليسي «هوش سياه ۲» و «ماتادور» در نقش پليسي به نام احسان ثامن ظاهر شده است. خودش مي‌گويد: كار كمدي را خيلي دوست دارم و فكر مي‌كنم محبوبيت يك بازيگر با يك كار كمدي خيلي بيشتر از بازي در چند سريال جدي است. تصميم گرفتم بعد از بازي در مسير انحرافي نقشي كاملا متمايز از قبل بازي كنم، چون نمي‌خواستم بقيه پيشنهادهايي كه به من مي‌شود نيز در همان ژانر باشد. احساس مي‌كردم مي‌توانم از پس يك نقش كاملا جدي هم برآيم. ولي بايد اعتراف كنم بازي در يك كار كمدي به مراتب سخت‌تر است.

او كه در مسير انحرافي نقش مقابل پوريا پورسرخ را بازي مي‌كرد، درباره تجربه بازي با پورسرخ در يك سريال پليسي مي‌گويد: دوستي من و پوريا پورسرخ طولاني‌تر از ارتباط كاريمان است و همين ارتباط پشت صحنه به داخل صحنه نيز كشيده مي‌شود، علاوه بر اين‌كه پوريا هر جا بتواند به من كمك مي‌كند. تيم چهار نفره پليس ما كه شامل من، پوريا پورسرخ، پولاد كيميايي و سام درخشاني است، بده بستان‌هاي خوبي با هم دارد و بشدت با هم هماهنگ هستيم. به نظرم اتفاق خيلي خوب ماتادور اين است كه اين تيم چهار نفره كاملا متفاوت از پليس‌هاي قبلي است.

وي در ادامه مي‌گويد: ماتادور فيلمنامه بسيار خوبي دارد كه كنار شخصيت‌پردازي درست و بجايي كه براي كاراكترهايش در نظر گرفته، تحليل درستي را نيز از آن كاراكترها به مخاطب مي‌دهد. اين اتفاق بخصوص در سريال‌هايي حائز اهميت است كه قهرمان و ضد قهرمان دارند و با يك اشتباه كوچك در پرداخت شخصيت‌ها، مخاطب براحتي مي‌تواند آنها را به لحاظ مثبت و منفي بودن دسته‌بندي كند. خود من معتقدم هر كاراكتري بسته به موقعيتي كه در آن قرار مي‌گيرد، مي‌تواند سياه يا سفيد باشد و اين هنر نويسنده و كارگردان است كه
به گونه‌اي شخصيت‌ها را طراحي كند كه مخاطب نتواند از همان ابتدا قضاوت كلي درباره آنها داشته باشد.

يك تروريست تمام‌عيار

عليرام نورايي يكي از نقش‌هاي اصلي را در مجموعه پليسي ماتادور ايفا مي‌كند. وي كه پيش از اين هم با بازي در فيلم قلاده‌هاي طلا نشان داد بازيگري است كه از توانمندي‌هاي خود در ايفاي نقش‌هايش كم نمي‌گذارد، اين بار هم با كاراكتر ماتادور حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. ماتادور شخصيتي است كه اوايل دهه 80 از زندان فراري داده مي‌شود تا در يك ماموريت تروريستي شركت كند.

وي كه پيش از اين هم در فيلم‌ها و مجموعه‌هاي مختلف سينمايي و تلويزيوني در نقش بدمن ظاهر شده، درباره حضور خود در ماتادرو مي‌گويد: كارهاي اكشن و حادثه‌اي را از بقيه بيشتر دوست دارم، چرا كه به عقيده من، ايجاد هيجان غيركاذب در سينما و تلويزيون يكي از نكات موثر در ديده شدن اين آثار است.

نورايي كه ورزش پاركور را به صورت حرفه‌اي انجام مي‌دهد، درباره حضور خود در اين مجموعه مي‌گويد: قرار بود شخصيت ماتادور يك رزمي‌كار باشد تا بتواند از اين قدرت خود در تعقيب و گريز با نيروهاي پليس استفاده كند. پيش از اين هم در فيلم قلاده‌هاي طلا از فنون اين ورزش استفاده كردم و پايم آسيب شديدي ديد. اين بود كه خيلي نتوانستم از مهارت‌هايم در ماتادور استفاده كنم. بخصوص كه در يكي از صحنه‌ها، دستم دچار آسيب شديد شد و در بازي‌ محدوديت‌هايي ايجاد كرد.

عليرام نورايي از آن بازيگرهايي است كه در كارنامه خود نقش‌هاي منفي و در عين حال خاكستري زياد بازي كرده است. خودش مي‌گويد: عموما نقش‌هاي منفي جذابيت بيشتري براي مخاطب دارد، بخصوص اگر در طراحي كاراكتر و زير و بم آن هم دقت شده باشد. يكي از اتفاقات خوبي كه در سريال ماتادور براي نقش‌ها افتاده اين است كه هركدام از شخصيت‌ها با پيش‌زمينه‌اي كه به مخاطب مي‌دهد، اين امكان را براي او فراهم مي‌آورد كه خيلي جاها حتي به كاراكتر منفي فيلم هم حق بدهد. به نظرم ماتادور يكي از شخصيت‌هاي قابل توجه در آثار اخير تلويزيوني است.

وي در ادامه مي‌گويد: به نظرم خيلي از بازيگران بايد ورزش را جزئي از مهارت‌هاي بازيگري خود قرار دهند. اين اتفاق باعث مي‌شود خيلي جاها خود بازيگر بتواند ايفاگر نقش خود باشد و نياز به استفاده از بدلكار را در كار حس نمي‌كند.

سكانس‌هاي داخل باشگاه ديپلماتيك به پايان رسيده است. قرار است سكانس دستگيري ماتادور توسط پليس بيرون از باشگاه به تصوير كشيده شود. سرهنگ سجادي، كارشناس انتظامي پروژه خودروهاي پليس را براي صحنه آماده مي‌كند. گويا قرار است اين سكانس پاياني يكي از مهيج‌ترين سكانس‌هاي اين مجموعه باشد. فرهاد نجفي با پولاد كيميايي، پوريا پورسرخ، مجيد واشقاني و عليرام نورايي مشغول گفت‌وگوست. به نظر مي‌رسد كارگردان خيلي جاها دست بازيگران خود را باز گذاشته و تعامل خوب بازيگران با گروه قطعا در پيشبرد كار موثر است.

احترام به حسن سليقه كارگردان

عليرضا رجايي‌مقدم، مديريت تصويربرداري پروژه را به عهده دارد. وي پيش از اين هم در تله‌فيلم حركت اول با فرهاد نجفي همكاري داشته و به گفته خودش تا حد زيادي به سليقه وي آگاه است.

خيلي از پلان‌هاي ماتادور به صورت دوربين روي دست و با ابزار حركتي طراحي شده است. رجايي‌مقدم معتقد است يك كار حادثه‌اي و اكشن ايجاب مي‌كند تصوير هم همراه با بازي بازيگران بتواند در ايجاد انتقال حس هيجان به مخاطب ياري برساند.

وي مي‌گويد: البته همه سعي كرديم پلان‌هاي متحرك به‌گونه‌اي نباشد كه چشم مخاطب را اذيت كند و در بلندمدت مخاطب را پس بزند. به گفته او، در خيلي از صحنه‌هاي اين كار بخصوص در سكانس‌هاي انفجار و پرتاب افراد از داخل هلي كوپتر، بيش از هشت دوربين به كار رفته تا چيزي از ديد مخاطبان پنهان نماند.

يك پليس ديگر

پوريا پورسرخ پيش از اين هم در مجموعه پليسي «سقوط آزاد» در نقش پليس ظاهر شده است. بايد ديد در تركيب جديد بازيگراني كه قبلا چنين نقش‌هايي را تجربه نكرده‌اند، سريال ماتادور تا چه اندازه مي‌تواند موفق باشد؛ سوالي كه تا زمان پخش اين مجموعه بي‌پاسخ خواهد ماند.

آنچه به نظر مي‌رسد اين است كه سازندگان مجموعه درصددند روايتي نو از حضور پليس و نيروي انتظامي در جامعه به مخاطب ارائه كنند. (جام جم - ضميمه قاب كوچك)

شبنم مدني


نوشته شده در   يکشنبه 19 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode