ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 آبان 1391     |     کد : 45050

تعادل در عشق تداوم در ازدواج

اگر بگويم اين روزها به دنبال يك سوراخ موش مي‌گردم كه از دست همسرم در آن قايم شوم باور نمي‌كنيد.

جام جم آنلاين: اگر بگويم اين روزها به دنبال يك سوراخ موش مي‌گردم كه از دست همسرم در آن قايم شوم باور نمي‌كنيد.
همسرم با عشق آتشين خود تقريبا مرا جزغاله كرده است. وقتي در اداره هستم ساعتي نيست كه موبايل از تماس او در آسايش باشد و مضمون همه تماس‌هايش هم يك چيز است: كجايي عزيزم. دلم برايت خيلي تنگ شده! هرچي صبر كردم تا تو زنگ بزني با من تماس نگرفتي گفتم خودم زنگ بزنم و حالت را بپرسم.

اگر غفلتا كنترل از راه دورم را در خانه جا بگذارم (همان موبايل) ايشان بلند مي‌شوند و مي‌آيد اداره ببينند من زنده و سالم رسيده‌ام يا نه و اشغال نگه داشتن يا از شبكه خارج كردن تلفن اداره هم فايده‌اي ندارد.

وقتي هم به خانه مي‌رسم همسر گرانمايه چونان طوق لعنت به گردن من آويزان است و هر جا مي‌روم بايد با من بيايد و همه جا بايد با هم باشيم. هر چقدر هم مي‌گويم كه من نمي‌توانم اين همه كنارهم بودن را تحمل كنم و دارم خفه مي‌شوم نمي‌فهمد منظورم چيست. گريه مي‌كند و مي‌گويد: ازدواج اولم خراب شده است و فكر مي‌كردم در ازدواج دوم همسرم را مي‌توانم با محبت نگه دارم، اما مردها همه‌شان بي‌وفا هستند.

مادرش هم در تنور اين عشق آتشينش هيزم مي‌ريزد و مي‌گويد: عزيزم زن آن است كه يك لحظه از حال شوهرش غافل نشود. يك وقت بلند نشوي خانه كسي بروي و شوهرت را تنها بگذاري‌ها!

اينها بخشي از درددل‌هايي است كه يك مرد متاهل با مشاور در ميان گذاشته است.

سمي به نام محبت

عالمان طب معتقدند هر چيزي حتي آب اگر بيش از اندازه مورد نياز مصرف شود به سمي كشنده بدل مي‌شود.

محبت نيز همين طور است. سعيده كاشاني مي‌گويد: اين كه يك نفر تمام هدفش در زندگي ازدواج كردن و دودستي نگه داشتن همسرش باشد يقينا به زودي او را از دست خواهد داد زيرا انسان‌ها به قدري حريم خصوصي و آزادي فردي نياز دارند و در غير اين صورت چيزي از عشق نخواهد ماند و معشوق فقط حس اسارت را تجربه خواهد كرد.

اين مشاور خانواده تعادل را بهترين راز موفقيت يك خانواده مي‌داند و مي‌افزايد: وقتي شما زيادي ابراز محبت مي‌كنيد، فرصت دلتنگي را از طرف مقابل مي‌گيريد. بگذاريد همسرتان گاهي دلتنگ شما بشود تا محبتتان ارزش خود را نشان دهد.

متأسفانه به دليل فقدان درك و فهم صحيح نيازها، زوجين بدون آگاهي در مسيري پيش مي‌روند كه نيازهاي يكديگر را ارضا نمي‌كنند. آنها سعي مي‌كنند نيازهايي را در همسرشان ارضا كنند كه خودشان احساس مي‌كنند، مهم است بنابراين زنان اغلب محبت زيادي به شوهر خود نشان مي‌دهند زيرا خودشان خواهان محبت زياد هستند و به اشتباه تصور مي‌كنند، شوهرشان هم خواهان محبت زياد است.

اين نوع رفتار كه در آن همسري چيزهايي را به ديگري مي‌دهد كه به راستي مورد نياز او نيست، زندگي زناشويي را افسرده و مسموم مي‌سازد و عوامل تخريب و فروپاشي زندگي مشترك را فراهم مي‌كند. زيرا اولويت‌هاي نياز در مردان متفاوت از اولويت نياز در زنان است.

هر كسي چه مي‌خواهد

«عزيزم از من توقع داري براي تو چه كار كنم تا بيشتر احساس خوشبختي كني؟» اين ساده‌ترين سوالي است كه هر زوجي مي‌توانند از هم بپرسند و صادقانه براي خوشبختي همسرشان بكوشند.

ممكن است بعد از شنيدن پاسخ اين سوال همسران متعجب شوند زيرا گاه نيازهاي زن و شوهر كاملا با آنچه در مورد يكديگر فكر مي‌كرده‌اند متفاوت بوده است.هر زن و مرد متأهلي لازم است روش شناسايي و رفع نيازهاي همسر خود را بياموزد، اين يك مهارت است كه متأسفانه بسياري از زوج‌ها توجه چنداني به آن نمي‌كنند.

سينا تهراني، متخصص مهارت‌هاي ارتباطي در مورد تجربيات خود مي‌گويد: از ميان هر ده زوجي كه براي مشاوره درخصوص خيانت همسران مراجعه كرده‌اند، ۹ زوج نيازهاي همسر خود را به اشتباه شناسايي كرده بودند و لذا همسر آنها براي رفع نيازهاي خود به جنس مخالف ديگري گرايش پيدا كرده و به همسر خود خيانت كرده بود.

بنابراين در مورد اين كه همسرتان به چه چيزي در روابط عاطفي‌تان نياز دارد زياد به دانسته‌هاي خود اكتفا نكنيد.

ناز و نياز

زنان بايد ناز كنند و مردان بايد ناز بكشند. اين ابراز نياز مردان به زنان احساس محبوبيتي رضايت‌بخش مي‌دهد.

اين جملات از نظر سعيده كاشاني، روان‌شناس اگرچه يك قانون بدون استثنا نيست، اما در اغلب موارد صدق مي‌كند.

حالا اگر قرار باشد يك مرد ناز كند و خانم دائم منت او را بكشد چه اتفاقي خواهد افتاد.

به اعتقاد اين روان‌شناس در چنين خانواده‌اي زن جايگاه و شان خود را از دست مي‌دهد و مانند موردي كه در ابتداي گزارش خوانديد مرد از احساس مردي خود تهي مي‌شود و به دنبال جايي مي‌گردد كه از شر محبت زيادي و لاجرم كنترل زيادي در امان باشد و چه‌بسا منزل زني كه با او به ناز رفتار مي‌كند پناهگاه او شود.

به خانم‌ها توصيه مي‌شود به همسران خود كمي فضاي تنهايي بدهند و بگذارند آنان اولين كسي باشند كه سراغ همسر را مي‌گيرد.

آقايان نيز بايد قبل از اين كه همسرشان اينقدر احساس نياز كند كه خود به ابراز محبت ناچار شود با جملات و اعمال محبت‌آميز به همسرشان يادآوري كنند كه جايگاه منحصر به فردي در خانواده و در دل او دارد.

كوه يخ

شيدا، خانمي 25 ساله است كه همسرش را كوه يخ توصيف مي‌كند. او مي‌گويد: وقتي دختر دبيرستاني بودم، همسرم پاهايش را در يك كفش كرد كه عاشق من است و بايد با او ازدواج كنم.

آنقدر رفت و آمد و خانواده و واسطه را فرستاد و زمزمه محبت كرد تا من خام شدم و دانشگاه رفتن را فراموش كردم و بعد از ديپلم با او ازدواج كردم، اما هر چقدر از زندگي زناشويي‌مان مي‌گذشت او مهارت‌هاي كلامي‌اش را از دست مي‌داد تا جايي كه امروز به كوهي از يخ تبدل شده است كه هيچ واكنش احساسي از خود نشان نمي‌دهد.

اگر به او بگويم چرا ابراز محبت نمي‌كني مي‌گويد: تو كه نظر من را نسبت به خود مي‌داني. اوايل ازدواجمان هر چه گفتني بود گفتم ديگر. همان‌ها را در ذهنت مرور كن.

بنا به توصيه روان‌شناسان و مشاوران خانواده، اگر مي‌خواهيد لذت بيشتري از زندگي مشترك خود ببريد بايد از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نكشيد، زيرا ابراز علاقه نشانگر ميزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان است، پس نگوييد علاقه‌ام را با رفتارم نشان مي‌دهم، براي ابراز علاقه بايد از كلمات زيبا و محبت‌آميز استفاده كرد.

هرگز اجازه ندهيد مشكلات زندگي، شما را از همسرتان دور كند، چون مشكلات هميشه هست و خواهد بود و در هر حال، ابراز علاقه و عشق به همسر، بهترين و والاترين هديه به اوست و نبايد اين هديه را از وي دريغ كرد. (جام جم - ضميمه چارديواري)


نوشته شده در   سه شنبه 9 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode