ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آبان 1391     |     کد : 44863

عمری که در قهوه خانه ها دود می شود/ نوجوانان مشتری جدید قهوه خانه ها

با وجود هشدارها و توصیه های کارشناسان و مقامات قضایی، سفره خانه ها همچنان به افراد زیر 18 سال قلیان عرضه می کنند.

 خبرگزاری مهر: با وجود هشدارها و توصیه های کارشناسان و مقامات قضایی، سفره خانه ها همچنان به افراد زیر 18 سال قلیان عرضه می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، بارها پزشکان و کارشناسان در خصوص مضرات کشیدن قلیان و تأثیر مضر آن بر دو عامل اصلی و حیاتی قلب و ریه اخطار داده و سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه را ارمغان کشیدن قلیان عنوان کرده اند.

اعتقادات و باورهای غلط مبنی بر کم بودن ضرر قلیان نسبت به سیگار بارها رد شده و بر چند برابری ضرر این وسیله آبی نسبت به سیگارتأکید و همچنین میزان اعتیاد آوری قلیان نیز هشدار داده شده است.

اما با این وجود، با روی کار آمدن قلیان میوه ای با انواع طعم های گوناگون که گفته می شود از بدترین نوع برگ توتون و دور ریز تولیدات کارخانه های کشورهای عربی تهیه شده و به واسطه مواد شیمیایی معطر و بسته بندی‌های پر زرق و برق دراختیار سفره خانه های سنتی قرار می گیرد، جوانان و نوجوانان ایرانی و حتی اروپایی را راغب خود کرده است.

پس با این وجود می توان به راحتی تشخیص داد که ضرر قلیان میوه ای نسبت به قلیان سنتی یا همان خانسار بسیار زیاده بوده و بر عوامل بسیاری همچون کاهش اسپرم در مردان ، تأخیر در رشد اندام های جنین در شکم زنان و سایر اندام های بدن انسان تأثیر منفی دارد.

فقط افراد بالای 20 سال!

به دفعات مختلف و به بهانه های گوناگون مسئولان به ویژه مقامات قضایی از عرضه قلیان به افراد زیر 18 سال به صاحبان سفره خانه های سنتی هشدار جدی داده و انجام این کار را زیرپا گذاشتن قانون دانسته اند.

در این راستا نیز سفره خانه های سنتی در ورودی و همچنین بالای صندوق خود با حروف بسیار بزرگ و بعضا حتی به لاتین از ورود افراد زیر 20 سال معذور شده اند اما این عذرخواهی و ممنوعیت ظاهرا تنها روی کاغذ آمده است!

با این حال هنگامی که وارد اکثر مراکز کلاسیک و مدرن عرضه قلیان در استان آذربایجان شرقی به ویژه تبریز می شویم ، شاهد جمع کثیری از نوجوانان زیر 18 سال و بعضا حتی 15 سال هستیم که مشغول کشیدن قلیان های میوه ای به صورت حرفه ای هستند به طوری که در جمع صمیمیشان مسابقه حلقه زنی توسط دود قلیان به راه می اندازند.



اما سئوال اینجاست که آیا عده ای از قهوه خانه داران به دنبال منفعت شخصی خویش هستند یا در شناسایی افراد زیر 18 سال دقت کافی ندارد! آیا تفریح مناسبی برای نوجوانان و جوانان پیش بینی نشده که آنان به سمت مواد مخدر کشیده می شوند! آیا این مکان ها مناسب این سنین هستند!

حضور در قهوه خانه بهتر از بیهوده گذرانی در خیابان ها!

به جهت یافتن پاسخ برخی از این سئوالات نخست سراغ مهدی 17 ساله که با دوستان هم سن و سالش در یکی از قهوه خانه های شهر مشغول کشیدن قلیان بود رفتیم که علت اصلی حضور در این مکان را بهتر از بیهوده گذرانی وقت در خیابان های شهر عنوان کرد.



وی ادامه داد: محیط مکانی که در آن به کشیدن قلیان مشغول هستیم ، محیطی فرهنگی و به دور از هرگونه ناهنجاری است که دقایقی را در این مکان در کنار دوستان می گذرانیم.

وی می افزاید: وجود کتاب هایی از شاعران ایرانی و بعضا امکانات اینترنت بیسیم در این مکانها موجب حضور می شود و به واسطه وجود صاحب قهوه خانه متعهد ، فضای امنی را در اینجا احساس می کنیم.

مردها وارد شوند ، لطفا!

بیوک لطفعلی زاده ، یکی از قهوه خانه داران تبریزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود افراد فرهنگی در سال های دور به قهوه خانه ها ، اظهار داشت: در زمان های دور یعنی حدود 40 سال پیش ، ورود افراد به قهوه خانه ها مستلزم قوانین خاصی بود که به واسطه این قوانین ، همه مردم فرهنگ ورود به قهوه خانه ها به خوبی می دانستند.

وی به رسم قهوه چیها در همان زمان اشاره کرد و گفت: شاگرد قهوه چی دم در ورودی ایستاده و شانه ای دستش می گرفت و به هر مشتری که قصد ورود به قهوه خانه را داشت می داد، اگر شانه در ریش مشتری می ایستاد می توانست وارد شود چرا که نشانه پختگی او بود.



لطفعلی زاده الزام ورود افراد به قهوه خانه ها را در آن زمان وجود ریش و پختگی افراد عنوان کرد.

کشیدن قلیان اعتیار آور است

روح الله ساعی ، کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مسئله اعتیاد در کشور جزو مسائل و مشکلات اجتماعی است ، اظهار داشت: در جامعه کنونی نگرشی که به مسئله اعتیاد وجود دارد کاملا متفاوت تر از واقعیت های کنونی است.

وی افزود: در جامعه ما تنها به افرادی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند معتاد گفته می شود، اما در واقعیت کسانی هستند که به اینترنت و حتی قلیان عادت کرده اند، اینها نیز جزو افراد معتاد به شمار می روند.

ساعی با اشاره به ترویج کشیدن قلیان در بین جوانان و نوجوانان اظهار داشت: این قشر از جامعه به قلیان از دید تفنن و تفریح نگاه می کنند و با گروهی از همسن و سالان خود و حتی بدون اطلاع خانواده هایشان به قهوه خانه ها مراجعه می کنند اما غافل از اینکه این تفنن کم کم به عادت تبدیل شده و انسان را خواه و ناخواه به سمت اعتیاد می کشاند.



وی قهوه خانه های ایران را در زمان های نسبتا دور یک جایگاه فرهنگی عنوان کرد و گفت: در سال های گذشته در این مکان ها شاهنامه سرایی ، مشاعره و حتی افسانه گویی صورت می گرفت که افراد در کنار خوردن چایی و گاهی کشیدن قلیان به این برنامه های فرهنگی گوش فرامی دادند و حتی از ورود اقشار جوان و نوجوان جامعه به این اماکن جلوگیری می شد.

کارشناس ارشد جامعه شناسی با اشاره به از دست دادن جایگاه فرهنگی این قهوه خانه ، اضافه کرد: هم اکنون بیشتر قهوه خانه ها پاتوق جوانان شده و بعضا سرمنشأ کارهای منفی جامعه از همین جا نشأت می گیرد.

روح الله ساعی یکی از راهکارهای جلوگیری از این امر را نهادینه کردن فرهنگ درست در جامعه عنوان کرد و گفت: باید توسط نهاد و ارگان های ذیربط در امور جوانان آموزش های لازم به جوانان داده شود و از اعتیادآور بودن قلیان، جوانان را مطلع کنند.

وی با بیان اینکه باید تفریح های کم هزینه را جایگزین این وسیله اعتیادآور کرد ، افزود: با توسعه اماکن ورزشی ، سینماها و پارک ها باید جوانان را به سمت تفریحات سالم و البته کم هزینه تر از قلیان سوق دهیم ، چراکه کم هزینه بودن تفریح تأثیر بسزایی در این نوع فرهنگ سازی دارد.
...........................
عکس و گزارش: شاهین بدرحیدری


نوشته شده در   شنبه 6 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode