ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 30 شهريور 1391     |     کد : 43013

همه باهم دور يك سفره

قديم‌ترها، هنگام ناهار و شام اعضاي خانواده دور هم جمع مي‌شدند و كنار هم يك وعده غذاي خوشمزه و سالم را نوش‌جان مي‌كردند، اما اين روزها كمتر كسي است كه به فكر چيدن يك سفره زيبا و رنگارنگ باشد تا همه دور آن بنشينند و با هم غذاي‌شان را بخورند.

جام جم آنلاين: قديم‌ترها، هنگام ناهار و شام اعضاي خانواده دور هم جمع مي‌شدند و كنار هم يك وعده غذاي خوشمزه و سالم را نوش‌جان مي‌كردند، اما اين روزها كمتر كسي است كه به فكر چيدن يك سفره زيبا و رنگارنگ باشد تا همه دور آن بنشينند و با هم غذاي‌شان را بخورند.
با اين حال، خوب است كمي بيشتر به اين موضوع دقت كنيم چون متخصصان ده‌ها دليل براي شما مي‌آورند تا ثابت كنند صرف غذا همراه با ساير اعضاي خانواده به نفع سلامت‌ همه است.

اول از همه بايد به ياد داشته باشيد اين وعده‌هاي غذايي كه همراه با بقيه ميل مي‌شود، معمولاً مغذي‌تر و سالم‌تر از غذاهايي است كه فرد تنها آنها را مي‌خورد.

علاوه بر اين، بچه‌هايي كه تعداد وعده‌هاي بيشتري را كنار خانواده‌شان هستند، كمتر احتمال دارد سراغ غذاهاي مضر بروند و تمايل بيشتري به مصرف ميوه‌ها، سبزيجات و غلات سبوس‌دار دارند.

در ضمن اين بچه‌ها وقتي به دوران نوجواني مي‌رسند، كمتر به سيگار رومي‌آورند و از رژيم غذايي سالمي هم پيروي مي‌كنند.

مصرف وعده‌هاي غذايي در كنار اعضاي خانواده به بهبود روابط خانوادگي شما كمك زيادي مي‌كند و اين مساله با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.

با هم غذا بخوريد

حتماً خيلي سخت است كه در طول روز و ميان همه كارهايتان، زمان كافي براي تهيه غذا پيدا كنيد و بتوانيد همراه با بقيه، چند دقيقه‌اي در آرامش غذايتان را ميل كنيد، اما بد نيست براي رسيدن به اين هدف، مراحل زير را امتحان كنيد؛

ـ برنامه‌ريزي داشته باشيد. اولين و يكي از مهم‌ترين بخش‌ها براي اين كار برنامه‌ريزي است؛ تقويم را برداريد و از روي آن مشخص كنيد كدام يك از روزهاي هفته همه اعضاي خانواده كنار هم هستند.

حالا كه روزها مشخص شد، موانع را پيدا كنيد و ببينيد چه عواملي باعث مي‌شود شما نتوانيد بيشتر كنار هم باشيد؛ مثلاً برخي مي‌گويند فرصت كافي براي پخت غذا ندارند، عده‌اي از برنامه‌هاي شلوغ كاري شكايت مي‌كنند و برخي هم نبودن مواد اوليه تهيه غذا را عامل اصلي اين مساله مي‌دانند. وقتي موانع را پيدا كرديد، با همفكري ساير اعضاي خانواده به دنبال راهي براي برطرف‌كردن آنها باشيد.

ـ غذا را با هم آماده كنيد. زماني كه همه مواد اوليه براي تهيه غذا فراهم شد، از بچه‌ها هم در تهيه آن كمك بگيريد. بچه‌هاي بزرگ‌تر مي‌توانند كارهاي بيشتر و مهم‌تري انجام دهند و كوچك‌ترها هم كارهايي در حد خودشان، اما هر كاري كه انجام دهند، مهم است و ارزشمند.

مثلاً بچه‌هايي كه در سنين پيش از دبستان يا دبستان هستند، مي‌توانند ميز را بچينند، نوشيدني را داخل ليوان‌ها بريزند و... بچه‌هاي بزرگ‌تر هم مي‌توانند كارهاي ديگري مانند مخلوط‌كردن مواد اوليه، درست‌كردن سالاد، شستن ظروف و... را به عهده بگيرند.

فقط يادتان باشد وقتي بچه‌ها در تهيه غذا به شما كمك مي‌كنند، حتما از آنها تشكر كنيد و به كمك عباراتي مانند متشكرم، لطفا و... به آنها نشان دهيد چطور بايد با ديگران برخورد كنند.

ـ تا مي‌توانيد از اين با هم بودن، لذت ببريد. حتي اگر تمام مدت صرف شام فكرتان مشغول است و به كارهايي فكر مي‌كنيد كه بعد از شام بايد انجام شود، سعي كنيد در طول مدت صرف شام خيلي روي آنها تمركز نكنيد. بگذاريد ساعات صرف شام براي همه اعضاي خانواده دلنشين و آرامش‌بخش باشد و بعد از گذراندن يك روز سخت كاري، از اين همراهي و حضور لذت ببريد. (جام جم - ضميمه چارديواري)


نوشته شده در   پنجشنبه 30 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode