ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 مرداد 1388     |     کد : 4222

قدرت معصوم (عليه‌السلام) بر گناه

دربارهٴ‌ توانايي يا ناتواني معصوم، بر فعل گناه، اختلاف است...

دربارهٴ‌ توانايي يا ناتواني معصوم، بر فعل گناه، اختلاف است. برخي معتقدند كه ساختار بدني و نفساني انسان معصوم به گونه‌اي طرّاحي شده و ويژگي‌هايي در او به كار رفته است كه اقتضا دارد هرگز بر معصيت اقدام نكند. بعضي نيز گفته‌اند كه عصمت، قدرت بر طاعت و عدم قدرت بر گناه است.

اماميّه بر اين ‌باور است كه عصمت، با قدرت بر گناه منافات ندارد؛ يعني شخص معصوم، قادر بر معصيت است؛ وگرنه استحقاق مدح و ثواب بر ترك معصيت را نمي‌داشت. افزون بر اين، ثواب و عقاب در حقّ او بي‌معنا بود، بلكه او بايد از محدودهٴ‌ تكليف خارج باشد؛ حال آن كه اين گونه نيست؛ زيرا انسان معصوم مكلف است و بر اطاعت دستور خداوند، مستحق مدح است و ساختار بدني او نيز مانند ديگر مردم است: قل إنّما أنا بشرٌ مثلكم يوحي إليّ...(1).

بنابراين ـ چنان كه اشاره شد ـ عصمت در نزد اماميه، ملكه‌اي است كه انسان با داشتن آن، عواقب دردناك هرگناه و معصيت را با همهٴ‌ وجود احساس مي‌كند؛ آن سان كه پزشكِ حاذق، فرآيند يك بيماري واگير و خطرناك و ميكرب‌هاي كشنده را در بدن بيمار مي‌بيند و هرگز از نيم خوردهٴ‌ اين بيمار نمي‌خورد و با او تماس مستقيم برقرار نمي‌كند و از وي پرهيز كامل دارد و شرايط و لوازم بهداشت را مراعات مي‌كند و تا مي‌تواند به چنين شخصي نزديك نمي‌شود.

در جايي كه انسان، دست خود را به دهان مار سمّي خطرناك و افعي كُشنده نزديك نمي‌كند، شخص معصوم در اثر شهود شعله‌هاي دوزخ از تماس آن جداً خودداري مي‌كند. او جهنّم را مي‌بيند؛ زيرا به مقام يقين رسيده است (از راه معرفت و عبادت): كلاّ لو تعلمون علم اليقين * لترونّ الجحيم(2)، و چگونه مي‌توان از جهنم مشهود نهراسيد.

نتيجه اين كه از ديدگاه اماميّه، پيامبران و پيشوايان ديني با داشتن ملكهٴ‌ عصمت (كه موهبت و تفضّل الهي است)، هيچ گاه گِرد معاصي بزرگ يا كوچك نمي‌گردند؛ هم پيش از بعثت، هم پس از آن، و دامنشان از زمان تميز و آغازِ ظهور عقل تا پايان عمر، از هرگونه ناپاكي و آلودگي پاك و منزّه و مبرّاست.

(1) سورهٴ‌ كهف، آيهٴ‌ 110.

(2) سورهٴ‌ تكاثر، آيات 5 ـ 6.

وحي و نبوت، 238-239

 


نوشته شده در   دوشنبه 19 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode