ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 شهريور 1391     |     کد : 42145

نيمكره غالب انتخاب غالب

اگر شما هم راست دست باشيد، احتمالا انتخاب‌هايي متفاوت با دوستان چپ دست‌تان خواهيد داشت.

جام جم آنلاين: اگر شما هم راست دست باشيد، احتمالا انتخاب‌هايي متفاوت با دوستان چپ دست‌تان خواهيد داشت. برخي پژوهش‌هايي كه بتازگي منتشر شده نشان مي‌دهد ما انسان‌ها، نيمه غالب بدن خود را با انتخاب‌هاي خوب يكي مي‌دانيم و نيمه مغلوب خود را با انتخاب‌هاي بد.
همچنين اشيا و افرادي كه به سمت غالب ما نزديك‌ترند را خوب‌تر از اشيا و افرادي مي‌دانيم كه به نيمه مغلوب ما نزديك‌ترند.

در سال‌هاي اخير نظريه‌اي خاص مورد توجه فراوان دانشمندان علوم شناختي قرار گرفته كه فرض را بر اين مي‌نهد كه افكار ما، ريشه در تجربيات جسمي ما دارد.

در اين ميان، روان‌شناسي به نام دنيل كاسنتو كه مجذوب اين نظريه شده بود از خود پرسيد: «اگر بدن ما شكل‌دهنده افكار ماست، آيا افرادي كه بدنشان با هم متفاوت است، متفاوت فكر مي‌كنند؟» وي براي بررسي بيشتر اين فرضيه خود، به بررسي تفاوت‌هاي رفتاري راست‌دست‌ها و چپ‌دست‌ها پرداخت.

در مجموعه پژوهش‌هايي كه سال 2009 منتشر شد، اين دانشمند به نتيجه رسيد كه راست‌دست‌ها، خوبي را مربوط به سمت راست و بدي را مربوط به سمت چپ مي‌دانند و چپ دست‌ها انتخابي خلاف اين دارند.

افراد شركت‌كننده در آزمايش‌هاي او، اشيا و افراد و تصاوير سمت غالب خود را بر آنها كه در سمت مغلوب‌شان قرار داشت ترجيح مي‌دادند.

وي سال 2010 اعلام كرد نامزدهاي رياست جمهوري ايالات متحده (كري، اوباما و مك كين) در مواقعي كه مي‌خواستند در مورد مسائلي مثبت و اميدبخش صحبت كنند، از حركات دست سمت غالب خود استفاده مي‌كردند و در توصيف موارد منفي و تاسف‌بار، دست سمت غيرغالب را به كار مي‌بردند.

همچنين داده‌هاي جمع‌آوري شده وي نشان داد وقتي مسافران هواپيما در سمت راست هواپيما نشسته بودند، مهمانداران آن پرواز را بهتر ارزيابي مي‌كردند.

اين پژوهشگر براي رد كردن اين احتمال كه اين نحوه گزينش رفتاري ژنتيكي نيست، تصميم گرفت به نوعي دست غالب شركت‌كنندگان را محدود كند.

در پژوهشي كه سال 2011 انجام شد، از شركت‌كنندگان خواست دستكش بزرگ و سنگين اسكي را دست غالب خود كنند و سپس مهره‌هاي دومينو را به شكلي خاص بچينند.

اينجا بود كه اين افراد، برخلاف گذشته، اشياي سمت غيرغالب خود را ترجيح مي‌دادند. نتيجه اين آزمايش شايد بيانگر اين باشد كه دليل ترجيح يك نيمه، سهولت كار كردن با آن باشد.

همچنين بتازگي اين پژوهشگر نتايج پژوهش جديد خود را اعلام داشته كه در آن حتي كودكان شش ساله هم انتخاب‌هايي براساس نيمه غالب بدن خود داشتند. در اين پژوهش، از عده‌اي از كودكان خواسته شد تا بگويند كدام شخصيت كارتوني جذاب‌تر و دوست‌داشتني‌تر است.

كودكان چپ‌دست، در اغلب موارد تصاوير سمت راست و كودكان چپ‌دست نيز تصاوير سمت چپ را برگزيدند. حتي وقتي از آنها خواسته شده بود تا اسباب‌بازي مورد علاقه خود را انتخاب كنند نيز باز هم اسباب‌بازي‌هاي سمت غالب خود را بر مي‌گزيدند.

با در نظر داشتن اين‌كه چقدر اين سبك برخورد بر نحوه تفكر ما تاثير مي‌نهد، دانستن اين‌كه چقدر بدن ما بر نحوه قضاوت ما تاثيرگذار است و خودمان از آن بي‌خبر بوديم، شگفت‌انگيز مي‌نمايد. (جام جم - ضميمه سيب)

منبع: Scientific


نوشته شده در   يکشنبه 12 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode