ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 فروردين 1391     |     کد : 35094

نوزادان معاني كلمات را مي‌فهمند

مطالعات جديد نشان مي‌دهد نوزادان در سني كه شايد فقط بتوانند كلماتي مانند بابا و مامان را بر زبان جاري كنند مفهوم كلمات زيادي را كه توسط ما در مورد اشيا به كار مي‌رود مي‌فهمند.

جام جم آنلاين: مطالعات جديد نشان مي‌دهد نوزادان در سني كه شايد فقط بتوانند كلماتي مانند بابا و مامان را بر زبان جاري كنند مفهوم كلمات زيادي را كه توسط ما در مورد اشيا به كار مي‌رود مي‌فهمند.

پژوهش محققان روان‌شناس دانشگاه پنسيلوانيا روي نوزادان شش تا 9 ماهه نشان مي‌دهد كه نوزادان معاني كلمات مربوط به غذاها و اجزاي مختلف بدن را از طريق تجربه روزمره خود به‌وسيله زبان ياد مي‌گيرند.

اين يافته‌ها اجماع قبلي در مورد يادگيري نوزادان را به چالش مي‌كشد. پيش از اين تصور بر اين بود كه نوزادان بين شش تا 9 ماهه توانايي فهم معاني منتقل شده از طريق صحبت كردن را ندارند. اكثر روان‌شناسان معتقدند درك كلمات تا يك‌سالگي كودك امكان‌پذير نيست.

شايد به آساني بتوان قبول كرد كه نوزادان تا قبل از يك‌سالگي قادر به درك زبان نيستند چراكه قبل از 10 يا 11 ماهگي نوزادان قادر به گفتن كلمه‌اي نيستند و حتي اشارات معني‌داري هم ندارند.

محققان در اين آزمايش چند كودك و پرستار آنها را براي انجام دو تست متفاوت به آزمايشگاه دعوت كردند. ابتدا كودك روي پاي پرستارش و روبه‌روي يك صفحه نمايش كه تصاويري از يك خوراكي و قسمتي از بدن را نمايش مي‌داد، نشسته بود.

پرستار هدفوني در گوش و عينكي مخصوصي روي چشم داشت تا تصاوير تلويزيون را نبيند. سپس جمله‌اي شبيه به آن سيب نگاه كن يا سيب كجاست از طريق هدفون در گوش پرستار پخش مي‌شد و او بايد اين جمله را براي كودك تكرار مي‌كرد.

پس از تكرار جمله، به‌وسيله يك دستگاه ردياب چشم، سمت و زمان دقيق نگاه بچه به صفحه نمايش تعيين مي‌شد تا مشخص شود كه نوزاد پس از شنيدن هر كلمه به سمت تصوير مربوط نگاه مي‌كند يا خير.

آزمايش دوم هم شبيه به آزمايش اول بود با اين تفاوت كه به‌جاي صفحه نمايش تعدادي خوراكي يا قسمت‌هايي از اعضاي مصنوعي بدن داخل قفسه‌اي قرار داشت.

در اين آزمايش محققان 33 نوزاد شش تا 9 ماهه را مورد مطالعه قرار دادند.

همچنين به‌منظور مقايسه توانايي اين گروه با نوزادان بزرگ‌تر روي 50 نوزاد 10 تا 20 ماهه هم اين آزمايش دقيقا به همان صورت انجام گرفت.

نتايج نشان مي‌داد كودكان شش تا 9 ماهه بيشتر به اشيايي خيره مي‌شدند كه در طول آزمايش، كلمات يا نام‌هاي مربوط به آنها را شنيده بودند. اين موضوع نشان مي‌داد آنها كلمات متناسب با اشكال را درك مي‌كنند.

پيش از اين، آزمايش‌هاي ديگري در زمينه درك كلماتي مانند مامان و بابا در اين نوزادان انجام گرفته بود اما اين آزمايش‌ها در رده بالاتر و كلمات كلي‌تري انجام گرفت، چراكه معمولا كلمات به دسته‌هاي مختلفي اشاره دارد تا به يك فرد يا يك شيء.مثلا وقتي كلمه سيب را به كار مي‌بريم منظور فقط يك نوع سيب نيست بلكه انواع سيب با رنگ‌هاي مختلف را شامل مي‌شود.

محققان با بررسي الگوي يادگيري در كودكان شش تا هفت ماهه با كودكان هشت تا 9 ماهه متوجه شدند تفاوتي در ميزان يادگيري اين دو گروه وجود ندارد و تنها تا 14 ماهگي شاهد رشد كمي در اين نوزادان هستيم.

متخصصان بر اين باورند كه اين آزمايش مي‌تواند حاوي پيام مهمي براي والدين باشد: شما مي‌توانيد با كودكتان صحبت كنيد و آنها هم بخش كوچكي از حرف‌هاي شما را درك كنند. شايد آنها نتوانند جواب بدهند اما بخش‌هايي از آن را درك مي‌كنند. هر چه نوزادان بيشتر بدانند، دانش بيشتري براساس يادگيري‌هايشان خواهند داشت.
sciencedaily - مترجم: آتنا حسن‌آبادي 


نوشته شده در   دوشنبه 21 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode