ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 فروردين 1391     |     کد : 34622

سرمایه‌گذاری در کاروانسرای پیام مرند موجب رونق گردشگری منطقه می‌شود

ناظر عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: توسعه کاروانسرای پیام مرند به دلیل اهمیت ویژه‌ای که دارد، موجب رونق گردشگری منطقه می‌شود.

 ناظر عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: توسعه کاروانسرای پیام مرند به دلیل اهمیت ویژه‌ای که دارد، موجب رونق گردشگری منطقه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند سیدحسن قدمگاهی صبح امروز در بازدید از کاروانسرای تاریخی پیام مرند اظهار کرد: این کاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران خارجی و داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قدمگاهی با اشاره به توانمندی‌های این بنا در جذب گردشگران تصریح کرد: کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند یکی از مهم‌ترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می‌رفته که به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال‌‌غرب کشور از مهم‌ترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور محسوب می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در مرمت و بازسازی شایسته این بنا، گفت: اقدامات انجام گرفته در تامین تمام امکانات رفاهی، تبدیل کاروانسرای پیام مرند به یک مرکز اقامتی تفریحی به صورت سنتی و مرمت مناسب این اثر شاخص قابل توجه و چشمگیر بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این بازدید اظهار داشت: بنای‌ قدیمی‌ این کاروانسرا که در فاصله 54 کیلومتری‌ تبریز به مرند قرار گرفته به علت شرایط سخت اقلیمی‌ دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده بود که در سال‌های اخیر توسط مرمتگران بازسازی و احیا شد.

تراب محمدی افزود: قدمت کاروانسرای پیام مرند به دوره مغول و صفویه می‌رسد که پس از مرمت، هم اکنون به عنوان یکی از 999 کاروانسرای موسوم به شاه عباسی، امکان بازدید برای عموم گردشگران را دارد.

وی تصریح کرد: این کاروانسرا به علت اهمیت مکانی و مبادلات وسیع کالا در قرون گذشته بر خلاف کاروانسراهای کوهستانی، دارای حیاط مرکزی وسیع و از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که از سردر رفیع، گنبدخانه حیاط مرکزی به شکل هشتی، اتاقها و ایوان های مشرف به حیاط برای اقامت کاروانیان تشکیل می‌شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی افزود: ساختمان کاروانسرا که در فاصله 54 کیلومتری تبریز به مرند قرار دارد به شکل مستطیلی به طول 62 و عرض 48 متر است که در چهار گوشه آن چهار برج مدور به قطر هفت متر قرار دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: منطقه نمونه گردشگری پیام شهرستان مرند دارای پتانسیل های طبیعی و تاریخی قابل توجهی برای جذب گردشگران است.

وی با اشاره به امکانات گردشگری منطقه نمونه گردشگری پیام مرند، یادآور شد: پیست اسکی مجهز پیام، وجود کاروانسرای تاریخی شاه عباسی و جاده ترانزیت از جمله جدی‌ترین ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به شمار می روند که امیدواریم با حضور سرمایه‌گذار بهره برداری از آن به سرعت محقق شود .


نوشته شده در   چهارشنبه 9 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode