ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 دي 1390     |     کد : 30124

اخلاقت رو درست کن

از اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي دو روز مي‌گذرد، هر چند هنوز براي قضاوت كردن زود است اما پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اجراي اين قانون و در نظر گرفتن جرايم سنگين، مسلما در كاهش تخلفات بي‌تاثير نخواهد بود و در چند ماه آينده مي‌توان به بهبود فرهنگ رانندگي كشور اميدوارتر شد.

جام جم آنلاين: از اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي دو روز مي‌گذرد، هر چند هنوز براي قضاوت كردن زود است اما پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد اجراي اين قانون و در نظر گرفتن جرايم سنگين، مسلما در كاهش تخلفات بي‌تاثير نخواهد بود و در چند ماه آينده مي‌توان به بهبود فرهنگ رانندگي كشور اميدوارتر شد.

با اين وجود نگراني از بي‌اخلاقي‌ها در رانندگي شهروندان همچنان ادامه دارد.

چند روز پيش شبكه سوم سيما در همين خصوص در برنامه‌اي شبيه به دوربين مخفي، خودرويي را به همراه مجري برنامه به خيابان‌هاي تهران فرستاده بود.

مجري به‌طور عمد خودروي خود را در وضعيتي قرار مي‌داد تا به خودروي جلويي برخورد كند؛ برخوردي آرام كه نمي‌توانست منجر به حادثه و آسيب شود، اما به‌‌رغم عذرخواهي مجري، واكنش اغلب رانندگان به حدي خشونت رفتاري و خصوصا كلامي داشت كه صداي برنامه قطع مي‌شد.

در تجربه رانندگي همه ما چنين صحنه‌هايي وجود داشته و دارد. در اين برنامه زشتي عمل افرادي نشان داده مي‌شد كه ممكن است خود ما يا نزديكانمان اجراكننده آن بوديم، اما يا متوجه خشونت رفتارمان نيستيم يا خود را محق مي‌دانيم كه با چنين رفتاري از حقوقمان دفاع كنيم.

متاسفانه برخلاف قوانين راهنمايي و رانندگي كه قابل تعريف در اجرا و تعيين مجازات هستند، در مسائل اخلاقي (در رانندگي)‌ نه مي‌توان جرمي تعيين كرد و نه مي‌توان در لحظه فردي را كه با خشونت رفتار مي‌كند، آگاه كرد.

اما بدون شك مي‌توان به عنوان الگو به نمونه ارتقاي فرهنگ رانندگي درخصوص استفاده از كمربند ايمني رسيد.

راهنمايي و رانندگي ابتدا در قالب برنامه‌هاي آموزشي در اين خصوص وارد عمل شد و ضرورت استفاده از كمربند ايمني را در باور مردم گنجاند، مدتي بعد، قانون نيز جريمه‌هاي مشخصي براي اين كار درنظر گرفت و در نهايت حتي كودكان خانواده نيز حالا به والدين خود نسبت به بستن كمربند تذكر مي‌دهند.

با اين تفاسير ضروري به نظر مي‌رسد كه راهنمايي و رانندگي همزمان با اجرا شدن قوانين جديد با همكاري مستقيم، تعريف شده و رعايت اصول انتقال درست پيام، رسانه‌هاي تصويري، شنيداري و مكتوب كشور را وارد عمل كند.

مسلما استفاده از ظرفيت رسانه‌ها در انتقال پيام‌هاي غيرمستقيم با هدف اصلاح اخلاق رانندگان مي‌تواند در اجراي قوانين نيز نتايج بهتري را حاصل كند.

مستوره برادران‌نصيري‌ -‌ گروه جامعه


نوشته شده در   شنبه 3 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode