ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 آذر 1390     |     کد : 28677

جريمه‌هاي 200 هزار توماني رانندگي از اواخر آذر

رئيس پليس راهور ناجا در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به ابلاغ جدول جديد جرايم رانندگي از سوي دولت از اجراي نرخ‌هاي جديد جرايم رانندگي در كشور از اواخر آذر خبر داد و گفت: جرايم جديد رانندگي 5‌روز پس از درج در روزنامه رسمي كشور اجرايي خواهد‌شد.

جدول جرايم 30 تخلف مهم رانندگي در جام‌جم امروز
جريمه‌هاي 200 هزار توماني رانندگي از اواخر آذر
سرانجام پس از چند ماه انتظار جدول جديد نرخ جرايم رانندگي روز گذشته از سوي دولت براي اجراي رسمي در كشور ابلاغ شد.

رئيس پليس راهور ناجا در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به ابلاغ جدول جديد جرايم رانندگي از سوي دولت از اجراي نرخ‌هاي جديد جرايم رانندگي در كشور از اواخر آذر خبر داد و گفت: جرايم جديد رانندگي 5‌روز پس از درج در روزنامه رسمي كشور اجرايي خواهد‌شد.

سردار اسكندر مومني افزود: براساس قانون جديد كف و سقف مبالغ جريمه‌ها از 3 هزار تومان تا 200‌هزار‌تومان پيش‌بيني شده است.به گفته مومني مبالغ جرايم رانندگي هر 3 سال براساس نرخ تورم سالانه افزايش مي‌يابد به اين معني كه در مجموع 3‌سال براساس نرخ تورم به ميزان سقف جريمه‌ها افزوده خواهد شد.رئيس پليس راهور ناجا ارائه توضيحات بيشتر درخصوص جزئيات جدول جرايم رانندگي را به روزهاي آينده موكول كرده و گفت: قطعا تا پيش از آغاز اجراي جرايم جديد در اين زمينه به شهروندان اطلاع‌رساني دقيق خواهد شد.

به گزارش «جام‌جم»، براساس جدول جديد نرخ جرايم رانندگي كه روز گذشته در قالب 171‌كد جريمه ابلاغ شد، نرخ جرايم رانندگي به 3 بخش «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي»، «ساير شهرها» و «روستاها و راه‌هاي روستايي» تقسيم شده است.

در قانون جديد جرايم، رانندگي در حالت مستي و مصرف روانگردان‌ها يا مواد افيوني در تمامي جاده‌هاي كشور 200 هزار تومان جريمه دارد و گواهينامه راننده به مدت 6 ماه ضبط و راننده مذكور به مراجع قضايي معرفي مي‌شود.

تخلفات 100 هزار توماني

از سوي ديگر حركات نمايشي مانند دور زدن درجا يا حركت موتورسيكلت روي يك چرخ، تجاوز از سرعت مجاز (بيش از 50 كيلومتر در ساعت)، سبقت غيرمجاز در راه‌هاي دوطرفه، حركت به صورت مارپيچ و حركت با دنده ‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» 100هزار تومان جريمه دارد.

نكته مهم اين‌ كه انجام همزمان 2 تخلف از تخلفات يادشده به جز حركت با دنده‌ عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها علاوه بر جريمه، توقيف 72 ساعته خودرو را نيز همراه دارد.

براساس ابلاغ دولت، ارتكاب تخلفاتي شامل تجاوز از سرعت مجاز (بيش از 30 تا 50 كيلومتر در ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسايط نقليه از پياده‌رو، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه يا وسايل ارتباطي مشابه در حين رانندگي در سرعت بالاي 60 كيلومتر، نقص فني موثر يا نقص در سيستم روشنايي در شب، عدم رعايت مقررات ايمني حمل و نقل جاده‌اي مواد خطرناك، رانندگي با وسايط نقليه عمومي بيش از زمان مجاز و عدم رعايت شرايط مندرج در گواهينامه مانند استفاده از عينك 50 هزار تومان جريمه دارد.

جريمه 50 هزار توماني براي بغل كردن كودكان

شهرونداني كه عادت دارند هنگام رانندگي كودك خود را نيز روي پايشان بنشانند بدون اين‌ كه متوجه باشند اين اقدام تا چه حد احتمال بروز تصادف را افزايش داده و جان سرنشينان خودرو را به خطر مي‌اندازد بايد بدانند كه براساس قانون جديد جرايم رانندگي در آغوش گرفتن اطفال حين رانندگي 50 هزار تومان جريمه دارد.همچنين تخلفاتي شامل عدم توجه به فرمان ايست يا پرچم مراقبين عبور و مرور محصلين يا پليس مدرسه، عدم رعايت مقررات حمل بار، نصب پلاك‌هاي متفرقه يا تغيير استاندارد پلاك وسيله نقليه، مغايرت مشخصات فني با كارت شناسايي وسيله نقليه،‌ در آغوش داشتن اطفال در حين رانندگي، حمل تيرآهن، ورق‌هاي فلزي و امثال آن بدون رعايت شرايط ايمني، عدم اقدام به تعويض پلاك هنگام خريد و فروش وسيله نقليه، توقف دوبله در محل ايستادن ممنوع، عبور كاميون و اتوبوس در خط سرعت بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاي داراي بيش از 2 خط عبوري در هر سمت 50 هزار تومان جريمه دارد.

50 هزار تومان جريمه براي نداشتن بيمه شخص ثالث

رانندگاني كه تاكنون نسبت به بيمه كردن خودروي خود بي‌توجه بوده‌اند يا اهميت چنداني به همراه داشتن بيمه‌نامه نمي‌دادند، آگاه باشند كه با ابلاغ قانون جديد هم بيمه شخص ثالث نبودن خودرو و نيز همراه نداشتن بيمه‌نامه تخلف محسوب شده و رانندگان متخلف 50 هزار تومان جريمه خواهند شد.

همچنين سوار كردن مسافر يا سرنشين داخل صندوق عقب يا هر قسمت خارجي وسيله نقليه، رانندگي با وسيله نقليه با پلاك غيرمجاز يا داراي پلاك گذر موقت، ويژه، تعميري، خارج از زمان و مكان تعيين شده يا پلاك تعويض نشده متعلق به مالك قبلي، حمل مواد محترقه با وسايط نقليه غيرمجاز، نداشتن مجوز فعاليت راننده وسيله نقليه عمومي، استفاده از نورافكن يا چراغ داراي نور خيره‌كننده، چراغ‌هاي الوان و نور سفيد در جلوي وسيله نقليه، نصب هرگونه تجهيزات يا اجسام اضافي روي بدنه وسيله نقليه يا روي چرخ كه از سطح بيروني آن تجاوز كند نيز جزو تخلفاتي هستند كه جريمه 50 هزار توماني براي آنها در نظر گرفته شده است.

شيشه‌هاي دودي 50 هزار تومان جريمه

براساس قانون جديد جرايم رانندگي، رانندگاني كه از شيشه‌هاي دودي و تيره در خودروي خود استفاده كنند طوري كه سرنشينان آن قابل رؤيت نباشند نيز 50 هزار تومان جريمه خواهند شد.

علاوه بر اين ‌كه تخلفاتي مانند توقف و سد معبر در سطح يا روي حريم تقاطع‌ها و ميادين يا سطوح نارنجي، تصادف ناشي از عدم توجه به جلو يا عدم رعايت فاصله طولي و عرضي با وسيله جلويي يا جانبي، عدم اعلام نشاني محل جديد سكونت مالك وسيله نقليه در مهلت تعيين شده به ادارات راهنمايي و رانندگي، عبور وسايط نقليه غيرمجاز از خط ويژه، سبقت از سمت راست وسيله نقليه در راه‌هايي كه در هر طرف رفت و برگشت فقط يك خط عبوري دارد هر كدام 50 هزار تومان جريمه دارد.

جريمه 40 هزار توماني براي ناخوانا بودن پلاک

شهرونداني كه پس از نقل و انتقال خودرو شماره‌گذاري آن را به تعويق مي‌اندازند، يا خودروي نوي خود را بدون شماره از نمايندگي تحويل مي‌گيرند بايد بدانند كه از اين پس نداشتن پلاك جلو و عقب يا ناخوانا بودن آن 40 هزار تومان جريمه دارد.

همچنين سبقت اتوبوس و كاميون در داخل شهر، توقف در ابتدا و انتهاي پيچ‌ها، نشاندن مسافر يا سرنشين در سمت چپ راننده، سوار كردن يا سوار شدن و پياده شدن از وسيله نقليه در حال حركت، روشن نكردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب و در مواقع لزوم حركت عمدي به موازات اتومبيل ديگر به نحوي كه موجب كندي و انسداد حركت شود، حركت نكردن وسايط نقليه بين دو خط يا تغيير خط حركت بدون رعايت مقررات مربوطه در معابر خط‌‌كشي شده، استفاده غيرمجاز از چراغ‌گردان، آژير و امثال آن در خارج از زمان ماموريت، عدم رعايت مسيرهاي تعيين شده حركت در معابر منتهي به تقاطع‌ها و تجاوز از سرعت مجاز ( تا 30 كيلومتر در ساعت) هم 40 هزار تومان جريمه دارد.

فرمان ايست پليس را جدي بگيريد

براساس قانون جديد جرايم رانندگي، آن دسته از رانندگان متخلفي كه نسبت به فرمان ايست پليس بي‌توجهي نشان مي‌دهند و بي‌اعتنا به حركت خود ادامه مي‌دهند هم 40 هزار تومان جريمه خواهند شد.همچنين توقف در محل ايستادن ممنوع (توقف مطلقا ممنوع)، حمل جنازه با وسيله نقليه غيرمجاز، حركت با دنده‌ عقب غيرضروري در راه‌ها، توقف وسايط نقليه در پياده‌رو، سوار يا پياده كردن مسافر در خارج از پايانه‌هاي مسافربري يا مكان‌هاي غيرمجاز، استفاده از لاستيك‌هاي غيراستاندارد، انجام سرويس مدارس بدون داشتن مجوز لازم يا با وسايل نقليه غيرمجاز، صداي ناهنجار يا نامتعارف از بوق‌هاي شيپوري و لوله اگزوز در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» هر كدام 40 هزار تومان جريمه دارد.

براساس جدول جديد استفاده از تلفن همراه و ساير وسايل ارتباطي مشابه در حين رانندگي در سرعت‌هايي كمتر از 60 كيلومتر در ساعت، توقف ساير وسايط نقليه در ايستگاه وسايط نقليه عمومي، راه ندادن به وسيله نقليه پشت‌سر براي سبقت، توقف وسايط نقليه عمومي، حمل بار و مسافر در خارج از ايستگاه‌هاي تعيين‌شده، پرتاب كردن يا ريختن ضايعات، زباله، آب دهان و بيني و امثال آن از وسايط نقليه به سطح معابر، توقف دوبله در معابر و رانندگي با وسايل دودزا، 30 هزار تومان جريمه دارد.

جريمه 30 هزار توماني براي عدم استفاده از كلاه

طبق قانون جديد راهنمايي و رانندگي، عدم استفاده از كلاه ايمني و سرنشين موتورسيكلت در حين رانندگي، عدم استفاده از كمربند ايمني توسط راننده يا سرنشين وسيله نقليه در حال حركت در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و جاده‌ها، هر نوع توقف كه منجر به سد معبر يا اخلال در عبور و مرور گردد، همراه نداشتن گواهينامه رانندگي، بيرون آوردن دست يا هر يك از اعضاي بدن از وسيله نقليه در حال حركت و بوق زدن در محل‌هاي ممنوعه هر كدام 30 هزار تومان جريمه در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» دارد.

سوار كردن كودكان زير 12 سال 20 هزار تومان

براساس قانون جديد جرايم رانندگي كه دستور اجراي آن از سوي دولت ابلاغ شده است از اين پس سوار كردن كودكان كمتر از 12 سال در صندلي جلو 20 هزار تومان جريمه دارد.

همچنين توقف در محل ممنوع (پارك ممنوع)، حمل و در آغوش گرفتن حيوانات يا سرگرم شدن با آنها، همراه نداشتن كارت شناسايي وسيله نقليه، ورود و تردد وسايط نقليه غيرمجاز در معابر، محدوده‌ها و مناطقي كه ممنوع اعلام شده است، عدم رعايت حق تقدم عابر يا تجاوز يا توقف وسايط نقليه در گذرگاه عابرپياده و خوردن و آشاميدن و استعمال دخانيات هنگام رانندگي در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» از ديگر تخلفاتي هستند كه هر كدام 20 هزار تومان جريمه خواهد داشت.

جريمه 10 هزار توماني براي نداشتن معاينه فني

عدم استفاده از تاكسيمتر و عدم توجه به اخطار و تذكر پليس و همراه نداشتن گواهي يا برچسب معتبر معاينه فني در «كلانشهرها، مراكز استان‌ها، جاده‌هاي بين‌شهري و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي» 10 هزار تومان جريمه دارد.


پوران محمدي / گروه جامعه


نوشته شده در   سه شنبه 1 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode