ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 آبان 1390     |     کد : 27946

طرح ملي حفظ قرآن کريم، در آموزش و پرورش آغازشد

طرح نهضت ملي حفظ قرآن کريم دانش‌آموزي عصر روز شنبه 14/8/1390 با حضور رئيس‌جمهور در نهاد رياست جمهوري آغاز شد.

طرح نهضت ملي حفظ قرآن کريم دانش‌آموزي عصر روز شنبه 14/8/1390 با حضور رئيس‌جمهور در نهاد رياست جمهوري آغاز شد.
بر اساس اين طرح، قرار است امسال دو ميليون دانش‌آموز در اين برنامه شرکت کنند.
طرح نهضت ملي حفظ قرآن کريم دانش‌آموزي با هدف تربيت 10 ميليون دانش‌آموز حافظ کل قرآن در کشور اجرا مي‌شود.
************************ رئيس‌جمهور:
نهضت ملي حفظ قرآن بايد با عظمتي خاص و حركتي پرشتاب در كشور اجرا شود
احمدي‌نژاد با بيان اينكه برپايي حاكميت الهي و عدالت و استقرار انسانيت و زيبايي انساني در زمين در پناه شناخت و عمل به قرآن كريم ايجاد خواهد شد، تصريح كرد: نهضت ملي حفظ قرآن بايد با عظمتي خاص و حركتي پرشتاب در كشور اجرا شود.
محمود احمدي‌نژاد در مراسم آغاز طرح نهضت ملي حفظ قرآن كريم دانش‌آموزان با تقدير از مجريان و برگزار‌كنندگان اين طرح قرآني براي دانش‌آموزان كشور، خاطرنشان كرد: اين حركت بايد با عظمتي خاص و با حركتي پرشتاب در تمام كشور اجرا شود كه به فضل الهي بركاتش شامل كشور و ملت شود.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه كاري بزرگ در حال برنامه‌ريزي و آغاز شدن است به اجراكنندگان اين طرح توصيه كرد: برنامه‌ريزي‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه ذهن و دل اهالي فرهنگ و دانش‌آموزان از كتاب صامت به كتاب ناطق و ائمه معصومين متصل شود، چرا كه امام روح، حقيقت، ترجمان و عينيت قرآن است و بايد حفظ، تلاوت، ترجمه و تفسير قرآن انسان را از اين كتاب به امامان و ائمه اطهار هدايت كنند و هنگامي كه اين اتفاق بيفتد، حقيقت قرآن فهميده مي‌شود.
رئيس‌جمهور همچنين با بيان اينكه در اين طرح عظيم بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود تا همه از جمله كادر آموزش و پرورش بتوانند در آن شركت كنند و اين طرح نبايد تنها مختص دانش‌آموزان باشد، گفت:‌ در اين طرح عظيم علاوه بر اينكه از تمام ظرفيت‌هاي آموزش و پروش اعم از مديران، اساتيد و معلمان استفاده شود، از تمام ظرفيت قرآني كشور نيز بايد بهره‌مند شده و همه بايد براي اجراي اين طرح مشاركت كنند و برنامه‌ريزي‌ها به گونه‌اي باشد كه طي 12 سال آينده تمامي كساني كه در آموزش و پرورش هستند، تحت آموزش‌هاي قرآني قرار گرفته باشند.
احمدي‌نژاد كار قرآني را يكي از بهترين فعاليت‌ها دانست و خاطرنشان كرد: خداي متعال براي تعالي و رشد انسان‌ها دو دستاويز يعني قرآن و عترت پيامبر(ص) را قرار داده است. كتاب خدا راه سعادت و رسيدن به خدا و شناخت حقايق عالم را در بر داشته و اهل بيت پيامبر نيز امام و راهنما براي پيمودن اين راه هستند و در حقيقت قرآن كتاب صامت و اهل بيت(ع) كتاب ناطق هستند.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه بسياري از افراد به لحاظ آنكه حقيقت قرآن را درك نكرده‌اند در نهايت به گمراهي رسيدند، گفت: قرآن براي كساني كه ايمان به غيب دارند هدايتگر است و اگر اين ارتباط برقرار شد، قرآن نور و رحمت براي بشر خواهد بود.
احمدي‌نژاد افزود: همه اصحاب و بزرگان قرآني در كشور بايد با همفكري و مشورت كاري كنند كه با خواندن قرآن دل‌ها به سمت حقيقت قرآني سوق پيدا كند.
رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي قرآني در مدارس بايد بسيار پرنشاط، زيبا و شاداب به اجرا برسد، اظهار كرد: بهترين و شاداب‌ترين ساعات دانش‌آموزان در مدارس بايد اوقات مختص به برنامه‌هاي قرآني باشد كه البته عشق و محبت نيز در آن به وفور باشد و بايد در اين مسير از انجام كار كلاسي كليشه‌اي و خشك خودداري شده و همه صاحبنظران، برنامه‌ريزان و مربيان بايد با عشق در اين مسير تلاش كنند، چرا كه معلمي كار عشق است.
احمدي‌نژاد تصريح كرد: اگر بناست حاكميت الهي و عدالت در جهان برپا شده و انسانيت و زيبايي‌هاي انساني در زمين حاكم شود، تنها در پناه شناخت و عمل به قرآن محقق خواهد شد. اين صراط مستقيمي است كه هيچ كس غير از آن به سعادت نمي‌رسد.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه طي 32 سال گذشته اقدامات خوبي در زمينه فعاليت‌هاي قرآني در كشور صورت گرفته خاطرنشان كرد: اصل انقلاب اسلامي برپايه آيات قرآن و عمل به آنها شكل گرفت؛ حركت و ايستادگي ملت ايران در برابر مستكبرين، خدمت و محبت به ديگران و وجود امام راحل(ره) و تك تك شهدا همگي نماد عمل به قرآن و آيات قرآن بودند. سعادت مورد انتظار تنها در سايه عمل كامل به قرآن محقق مي‌شود كه اين امر با حضور حاكميت امام عصر(عج) در جهان محقق خواهد شد.
************************ حاجي بابايي:
اجراي طرح ملي حفظ قرآن از يکم آذر در مدارس
حاجي بابايي گفت: اگر دانش‌آموزان ما در مسير قرآن قرار گيرند بسياري از مشکلات اجتماعي از جمله اعتياد به مواد مخدر حل مي شود و اين طرح ملي افتخاري براي دولت دهم است.
وزير آموزش و پرورش گفت: اجراي طرح ملي حفظ قرآن کريم به طور کامل و رسمي از يکم آذر در همه مدارس کشور آغاز خواهد شد.
آقاي حاجي بابايي در مراسم افتتاح طرح نهضت ملي حافظان دانش‌آموزي قرآن کريم که با حضور رئيس جمهور در نهاد رياست جمهوري برگزارشد افزود: جلسات طولاني براي اين طرح ملي برگزار کرده‌ايم که براي مرحله نخست قرار است دو ميليون نفر از دانش آموزان از حفظ نيم جزء شروع کنند تا حفظ کل قرآن کريم.
وي با بيان اينکه طرح نهضت ملي حافظان دانش‌آموزي قرآن کريم برنامه بسيار زيبايي است گفت: اين طرح ملي از مدرسه شروع مي‌شود و تا شوراي وزارتخانه با برنامه‌ريزي کاملا تعريف شده دنبال خواهد شد.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه با اجراي اين طرح خواسته‌ايم نهضت توجه به قرآن و حفظ آن آغاز شود افزود: همچنين سايتي راه‌اندازي کرده‌ايم که همه تحولات رو به رشد اين طرح ملي در آن ثبت و ضبط مي‌شود؛ براي نمونه کسي که حافظ يک جزء قرآن مي‌شود اسمش در بخش حافظان يک جزء در اين سايت ثبت خواهد شد.
حاجي بابايي گفت: اگر دانش‌آموزان ما در مسير قرآن قرار گيرند بسياري از مشکلات اجتماعي از جمله اعتياد به مواد مخدر حل مي شود و اين طرح ملي افتخاري براي دولت دهم است.
وزير آموزش و پرورش همچنين از همايش بزرگ مربوط به طرح نهضت ملي حافظان دانش‌آموزي قرآن کريم در سه شنبه اين هفته خبر داد و افزود: اميدواريم خبرهاي خوشي از طرف آقاي احمدي‌نژاد براي اهالي قرآن در اين همايش داشته باشيم.
******** زكريا يازرلو عنوان كرد:
آغاز طرح سراسري حفظ قرآن كريم در مدارس كشور
معاون پرورشي و تربيت ‌بدني وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه اقدامات لازم براي آغاز طرح سراسري حفظ قرآن كريم ويژه دانش‌آموزان و فرهنگيان انجام شده، عنوان كرد: با اختصاص اعتبارات و بودجه لازم براي اين طرح از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش، اجراي اين طرح از 14 آبان در مدارس كشور آغاز شد.
زكريا يازرلو، معاون پرورشي و تربيت‌بدني وزير آموزش و پرورش بيان اينكه آموزش و پرورش نسبت به قرآن كريم و آموزش‌هاي قرآني توجه ويژه‌اي دارد، به ايكنا گفت : براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بحث آموزش عمومي قرآن در حوزه‌هاي روخواني، روان‌خواني، حفظ و... به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است و از سال گذشته تاكنون نيز بنا به توجه وزير آموزش و پرورش به فعاليت‌هاي قرآني، اقدامات خوبي در اين حوزه انجام شده است.
معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه بحث روخواني و روان‌خواني قرآن از سال گذشته به صورت جدي در مدارس قرآن دنبال مي‌شود، عنوان كرد: در بحث حفظ قرآن كريم نيز، هرچند آموزش‌هايي در مدارس قرآن داشته‌ايم، اما با توجه به منويات مقام معظم رهبري و ديداري كه ايشان با قرآن‌پژوهان داشته و در اين ديدار فرمودند كه "ايران بايد به 15 هزار حافظ قرآن كريم زيبنده باشد" از سال تحصيلي جاري بحث حفظ قرآن كريم را به عنوان يك رويكرد اساسي در برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش مورد توجه و تأكيد قرار مي‌دهيم.
يازرلو ادامه داد: با توجه به منويات مقام معظم رهبري در زمينه افزايش حافظان قرآن كريم، وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي جاري تلاش دارد تا 20 درصد از جمعيت دانش‌آموزي و 10 درصد از كاركنان (فرهنگيان، معلمان، معاونان و..." را تحت پوشش اين طرح قرار دهد، تا در پايان سال تحصيلي و پس از اجراي اين طرح، اين گروه از دانش‌آموزان و فرهنگيان حداقل دو جزء از قرآن كريم را حفظ كرده باشند.
وي با بيان اينكه اقدامات اوليه براي اجراي طرح ملي حفظ قرآن كريم در مدارس طي ماه‌هاي گذشته انجام شده، افزود: آمادگي كامل براي اجراي اين طرح در آموزش و پرورش وجود دارد كه با اختصاص بودجه و اعتبارات لازم از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش اين طرح از 14 آبان، در مدارس سراسر كشور آغاز و مرحله اول آن تا پايان سال جاري ادامه خواهد داشت.
معاون پرورشي و تربيت‌بدني وزير آموزش و پرورش با يادآوري اينكه در اجراي طرح سراسري حفظ قرآن كريم 2 ميليون دانش‌آموز و 500 هزار فرهنگي تحت پوشش قرار مي‌گيرند، اظهار كرد: تلاش داريم تا با شروع اين طرح در مدارس، امسال 20 درصد از دانش‌آموزان و معلمان را تحت پوشش قرار داده و اين روند را در سال‌هاي آينده نيز ادامه دهيم.
يازرلو در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه اين طرح در تمامي مقاطع تحصيلي اجرا خواهد شد، عنوان كرد: در هر مدرسه 20 درصد از دانش‌آموزان و معلمان تحت پوشش قرار مي‌گيرند و ساير دانش‌آموزان نيز در سال‌هاي آينده از امكانات و ظرفيت‌هاي اين طرح استفاده خواهند كرد.
وي يادآور شد: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، هر سال 2 ميليون حافظ دانش‌آموز و 500 هزار حافظ فرهنگي در مدارس تربيت خواهند شد كه تا 5 سال آينده اين رقم به بيش از 10 ميليون خواهد رسيد و در اين صورت به منويات و خواسته‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر تربيت 15 ميليون حافظ قرآن كريم نزديك خواهيم شد.
معاون پرورشي وزير آموزش و پرورش در پايان يادآور شد: پس از تحت پوشش قرار دادن كامل دانش‌آموزان و فرهنگيان در اين طرح، طرح سراسري حفظ قرآن كريم را ويژه اوليا و خانواده‌ها اجرا خواهيم كرد.
يادآوري مي‌شود، مراسم رسمي آغاز طرح سراسري حفظ قرآن كريم امروز در تهران و همزمان در استان‌هاي سراسر كشور برگزار مي‌شود.


نوشته شده در   سه شنبه 17 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode