ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 آبان 1390     |     کد : 27800

مهريه هاي نجومي، آفت و مانعي بزرگ در راه ازدواج آسان جوانان

رسوم و بدعت هاي نامناسب ازدواج در برخي خانواده ها، سنگيني مهريه و نجومي بودن آن آسيبي است كه ازدواج جوانان را دچار مخاطره و برخي از آنان را از ازدواج گريزان كرده كه بايد چاره انديشي شود.

 رسوم و بدعت هاي نامناسب ازدواج در برخي خانواده ها، سنگيني مهريه و نجومي بودن آن آسيبي است كه ازدواج جوانان را دچار مخاطره و برخي از آنان را از ازدواج گريزان كرده كه بايد چاره انديشي شود.


ازدواج وعمل به شريعت پيامبراسلام (ص) ضرورتي است كه با زيبايي و ظرافت مثال زدني درقرآن بدين گونه بيان شده است ' وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ َلآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون'.

از آيات و نشانه‏هاي خداوند اين است كه براي شما از جنس خودتان همسراني قرار داديم تا در كنار آنان آرامش يابيد.

مهم‏ترين نيازي كه بر اثر ازدواج تأمين مي‏شود نياز به آرامش و احساس امنيت و آسودگي است و اين نياز كه در سرشت آدمي ريشه دارد، چنان مهم و تاثير گذار است كه خداوند در بيان فلسفه ازدواج به زيبايي هر چه تمامتر به آن اشاره كرده است.

با اين شرايط و با وجود تاكيد اسلام بر ازدواج به خصوص ازدواج آسان، برخي براي ازدواج و فراهم آوردن مقدمات آن نگرش تجملي و تشريفاتي دارند كه آنان را از رسيدن به اهداف اصلي ازدواج بازمي دارد و خداي ناكرده احتمال انتخاب نا مناسب شريك زندگي را برايشان افزايش مي دهد.

مهريه هاي سنگين و بعضا تعجب برانگيز و نجومي كه بر اساس سال تولد تعداد سكه هاي مهريه را مشخص مي كنند و مقايسه مهريه با دوستان و آشنايان از جمله بدعت هاي نادرستي است كه در بين برخي از خانواده ها متداول شده و برخي ديگر از جوانان را از تن دادن به ازدواج هراسان كرده است.

مراسم پرهزينه، انتخاب همسر برمبناي ماديات، بر مبناي شغل، بر مبناي ظاهر و يا انتخاب پدر و مادر بدون در نظر گرفتن نظر جوانان براي ازدواج از جمله ديگر آفت هايي است كه شايد براي آغاز پيوند ازدواج مشكلي به وجود نياورد ولي به يقين ادامه اين پيوند را دچار خطر، گسستگي و يا تزلزل خواهد كرد.

ازدواج بر مبناي تفاهم طرفين و داشتن فرهنگ و اعتقادات مشترك پيوندهاي ازدواج را دوام مي بخشد و ادامه زندگي را شيرين و دايمي مي كند.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز درباره ازدواج آسان و مهريه مناسب مي گويد: تاكيد اسلام بر موضوع ازدواج و سفارش در جهت عمل به آن درآيات مختلف قرآن كريم همواره اهميت عمل به سنت پيامبر را نشان مي دهد.

آيت الله 'محسن مجتهد شبستري' اظهاركرد: تجرد در اسلام جايز نيست و دعاي افراد متاهل بيشتر از افراد مجرد قبول مي شود.

وي با تاكيد بر ازدواج به موقع و آسان افزود: با سبك كردن جهيزيه و منطقي نمودن مهريه ازدواج آسان ممكن مي شود.

آيت الله مجتهدشبستري خاطرنشان كرد: دوري از تجملات و تشريفات از عوامل ديگر افزايش امكان ازدواج آسان بين جوانان است كه استحكام پيوندهاي ازدواج را نيز افزايش مي دهد.

وي با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علي (ع) با حضرت فاطمه زهرا(س) ، گفت: جوانان بايد با تاسي از اين دو پيشواي بزرگ جهان اسلام ازدواج به هنگام داشته و آنرا به تاخير نيندازند و آغاز زندگي ساده و شيوه ازدواج آسان را از آنان الگو بگيرند.

رييس سازمان تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي در خصوص ازدواج آسان معتقد است: ازدواج وسيله قرب الهي است و با اين رويكرد جوانان مي توانند زندگي هدفمند و موفقي را آغاز كنند.

حجت الاسلام ' حميد عظيمي ' گفت: بهترين الگوي ازدواج آسان، ميزان مهريه و جهيزيه براي زوج مسلمان با تبعيت از شيوه ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است كه حضرت علي مودبانه از پيامبر (ص) با حياي مردانه خواستگاري كرد و ساده ترين زندگي ممكن را آغاز نمود.

وي افزود: مهريه اسلامي با عنوان 'مهرالسنته' 500 درهم معادل حدود 262 مثقال طلا كه به قيمت روز امروز حدود شصت ميليون ريال است.

وي تاكيد كرد: براي اجراي سنت حسنه ازدواج بر اساس تعاليم الهي و اسلامي بايد نوعي آشتي بيشتري بين مومنان با دستورات دين برقرار شود و با مباني دين در اين خصوص تطابق ايجاد كنيم.

وي اظهاركرد: بر اين اساس همچنين بايد بين عرف و دين نيز نزديكي بيشتري ايجاد شود و عرف به سمت تبعيت از دين حركت كند تا تشريفات و تجملات موجب دشواري ازدواج نشود.

حجت الاسلام عظيمي اضافه كرد: ازدواج بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ هاي بومي اگر از دين تبعيت داشته باشد مي توانند در مرسوم شدن ازدواج آسان تاثير بيشتري داشته باشد.

مديركل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي نيز در خصوص ازدواج گفت: باتوجه به اينكه دين اسلام و رسول اكرم (ص) تاكيد فراواني به امر ازدواج دارند و سنت ائمه مي باشد، تا جايي كه ازدواج را نصف دين مي داند، دولت نيز در اين جهت اولويت هاي لازم را قايل شده است.

مهدي اسماعيلي اظهاركرد: وزارت كشور نيز در اين خصوص برنامه ريزي هاي لازم را انجام داده و موسسات مردم نهاد در ارتباط با ازدواج آسان مشاوره هاي لازم را ارايه مي كنند.

وي افزود: در وزارت كشور يك طرح با عنوان طرح تحول اجتماعي آماده شده و در آن، كميته تحكيم بنيان خانواده و كاهش طلاق در نظر گرفته شده كه وظيفه آن آشناسازي جوانان با ازدواج به خصوص ازدواج آسان با مهريه پايين است.

اسماعيلي همچنين تاكيد كرد: لازمه يك ازدواج پايدار و موفق بهره گيري از دستورات ديني بوده و عمل به توصيه هاي ائمه اطهار (ع) راهگشاست.

وي، تفاهم و همدلي را از جمله عوامل ديگر پايداري ازدواج جوانان دانست و گفت: هم سطح بودن خانواده ها و فرهنگ نزديك مي تواند ازدواج را به يك زندگي موفق و شيرين تبديل كند.

وي، نجومي و بالا بودن مهريه را ضمانت زندگي موفق و دايمي ندانست و افزود: مهريه كم مورد تاكيد ائمه و حضرت علي (ع) بوده و تاريخ اسلام بهترين زنان عالم را زناني معرفي كرده كه پايين ترين مهريه را داشته اند.

مدير كل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي با اشاره به ديگر اقدامات موثر دولت در جهت ايجاد بستر مناسب براي تشويق جوانان به امر ازدواج ، اظهاركرد: مسكن به عنوان يكي از بزرگترين و مهمترين مولفه هاي ازدواج و آرزوي ديرينه جوانان براي صاحب مسكن شدن از طرف دولت هاي نهم و دهم مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

اسماعيلي اضافه كرد: اجراي طرح مسكن مهر گام بسيار موثري در جهت صاحب خانه شدن جوانان و در نتيجه تشويق براي ازدواج آسان از مهمترين و موثرترين اقدامات دولت مي باشد.

وي با تاكيد بر پايين آوردن سن ازدواج در جامعه گفت: مسكن مهر ساخته شده در آذربايجان شرقي بيش از تعداد متقاضيان است و جوانان جهت تامين مسكن خود و فراهم آوردن مقدمات ازدواج مي توانند اقدام كنند.

استاد حوزه ودانشگاه و مديرحوزه علميه سفيران هدايت تبريز نيز دراين خصوص گفت: ازدواج به عنوان نياز طبيعي انسان نياز به لوازم متناسب جهت تحقق آن دارد.

حجت الاسلام ميكاييل صفايي افزود: تجرد در اسلام نكوهيده بوده و لعن ملائك را به دنبال دارد، در اين ارتباط با ازدواج آسان در كتاب معتبر وسايل شيعه موارد زيادي توضيح داده شده است.

وي گفت: در اين كتاب در خصوص ازدواج آسان آمده روزي پيامبر(ص) در مسجد براي جماعتي سخن مي گفت كه زني شوهر مرده وارد شد و درخواست ازدواج كرد.

پيامبر(ص) رو به مردم كرد و فرمود آيا كسي هست با وي ازدواج كند؟ و مردي از جمع بلند شد و اعلام آمادگي كرد.

پيامبر اكرم (ص) پرسيدند؟ مهريه چه مي دهي؟گفت چيزي ندارم و اين سووال و جواب سه بار تكرار شد و كسي به جز همان مرد اعلام آمادگي نكرد، بالاخره پيغمبر فرمود: سواد داري و مي تواني قرآن بخواني، مرد گفت بلي و خاتم پيامبران فرمود: اداي مهريه تو به زن ياد دادن سواد به وي است و آن دو باهم ازدواج كردند.

حجت الاسلام صفايي با اشاره به اين داستان تاكيد كرد: مادامي كه از آموزه هاي ديني دور شويم و سنت و فرهنگ پيامبر (ص) را فراموش كنيم، امكان انجام ازدواج آسان كاهش مي يابد.

اين استاد حوزه و دانشگاه مهريه هاي بالا، چشم همچشمي، ازدواج هاي پرهزينه ، بالا بودن توقعات و اشتغال را از جمله موانع ازدواج آسان براي جوانان عنوان كرد و افزود: ايجاد اشتغال و تسهيلات جهت ازدواج براي جوانان بايد از شعار به واقعيت بپيوندد تا عمده مشكل سرراه ازدواج جوانان برطرف شود.



نوشته شده در   جمعه 13 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode