ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 دي 1404
جمعه 5 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 مهر 1390     |     کد : 26464

فقه امام رضا (ع) فقه تمدنی است

دكتر ابراهیم فیاض اظهار داشت: ما از سه سال ولایت عهدی امام رضا(ع) استفاده نكردیم، فقه امام رضا (ع) فقه تمدنی است و می تواند الگویی برای همه جهانیان در مسایل حقوقی و بین المللی باشد.

 دكتر ابراهیم فیاض اظهار داشت: ما از سه سال ولایت عهدی امام رضا(ع) استفاده نكردیم، فقه امام رضا (ع) فقه تمدنی است و می تواند الگویی برای همه جهانیان در مسایل حقوقی و بین المللی باشد.

به گزارش شبكه اجتهاد، دكتر ابراهیم فیاض در سلسله نشست های اندیشه رضوی با موضوع «نقش حضرت رضا (ع) در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی» كه از شبكه خراسان رضوی پخش گردید اظهار داشت: خیلی از ابعاد فقهی، سیاسی امام رضا (ع) دیده نشده است و فقه ما محدود به فقه جعفری است و به بقیه امامان نرسیده است با اینكه سه سال ولی عهد بودن سخن، فعل و سكوت را به همراه داشته است و این مرجع در اجتهاد است كه متاسفانه استخراجی برای مقوله فقه جهانی و تمدنی نداشته ایم.
وی با بیان اینكه هیچ یك از امامان به این ساختار نرسیده اند افزود: فقه امام به معنای عام و سیره حضرت رضا (ع) می تواند مرجعی برای قواعد حقوق مدنی و حقوق روابط بین الملل باشد و اگر جلد 49 بحار را به طور جدی بررسی و كار كنیم می تواند غالبی برای تمدن جهانی باشد.
این عضوء هیئت علمی تصریح كرد: نكته ای كه از آن غفلت كردیم این است كه ما در تاریخ خود 300 سال امامت داریم و از این استفاده ای برای تمدن سازی نكرده ایم و اگر غرب این دوره را به همراه داشت و هگل هم بود تاریخی می ساخت و آن را متصل به تمدن های كهن می كرد و فلسفه اش را بنیان می نهاد.
دكتر ابراهیم فیاض با بیان شكل گیری ساختار تمدن ساز شیعه عنوان كرد: از امام موسی كاظم (ع) دوره ساختار سازی شیعه شكل گرفت و با امام علی نقی تمام شد و نهضت شیعه در آن تاریخ شكل گرفته است و اوج آن در جامعه سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) بوده است.
وی با تاكید بر توجه بیشتر به سیره و احادیث حضرت اظهار داشت: اگر بخواهیم با بك نگاه ساختاری و تمدنی به سیره و احادیث نگاه كنیم حضرت می تواند بزرگترین مانیفست ما باشد و با این مانیفست جهانی، وهابیت از بین خواهد رفت و شیعه را به جهان اسلام، متصل می سازد و امروزه هر چه سیره امام را مطالعه كنیم كم است. عیون اخبار الرضا یك تدوین اندك از احادیث حضرت رضا (ع) است و با جلد 49 بحار متفاوت است و ما در حال حاضر به یك تدوین نو و جدید از سیره و احادیث حضرت نیازمندیم.
این دكترای فرهنگ و ارتباطات اذعان داشت: تاثیر گذاری رسانه ای اهل البیت (ع) و مخصوصا امام رضا(ع) خیلی قوی بوده است مانند داستان پاره شده پیراهن دعبل خزایی به دست دوست داران حضرت و ادامه وقایع و این استفاده از حكومت برای رسانه ای كردن بعد شیعه است.
این جامعه شناس در ادامه اظهار داشت: بعد ارتباطی حضرت رضا (ع) به شدت فعال بوده است. حضرت به چندین زبان حرف می زدند و در ایران بدون ته لحجه عربی به زبان فارسی دری سخن می گفتند و به غلامشان زبان فارسی را آموزش دادند و حتی دعوای بین زوجین را به زبان فارسی حل می كردنند و این مبناء تمام ارتباطات است.
این استاد دانشگاه تهران در پایان سخنان خود به ملزومات جهانی شدن پرداخت و عنوان داشت: برای تشكیل تمدن و جهانی شدن نیاز به شرایطی است كه ما آن را داریم منتهی حضور آمریكا و اسرائیل در سه راهی عراق، فلسطین، افغانستان؛ جاده جهانی شدن را مسدود كرده است تا این تمدن شكل نگیرد.

منبع: شبكه اجتهاد


نوشته شده در   شنبه 16 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode