ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 شهريور 1390     |     کد : 24634

حكمي كه آرزوهاي غول وزنه‌برداري را بر باد داد

در حالی که همگان منتظر شنیدن خبرهای خوش از راهروهای دادگاه CAS بودند، اعلام خبر محرومیت 12 ساله سعید علی حسینی مانند آب سردی بر پیکره ورزش ایران بود.

در حالی که همگان منتظر شنیدن خبرهای خوش از راهروهای دادگاه CAS بودند، اعلام خبر محرومیت 12 ساله سعید علی حسینی مانند آب سردی بر پیکره ورزش ایران بود.
به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، دادگاه حکمیت ورزش(CAS) که طی یک ماه اخیر به بررسی دفاعیات وکلای بین المللی این وزنه بردار پرداخته بود، حکم نهایی‌اش را به فدراسیون وزنه برداری کشورمان ارسال کرد.
تلاش وکلای ایرانی و بین المللی سعید علی حسینی، سرانجام به لغو محرومیت مادام العمر این وزنه بردار دسته فوق سنگین کشورمان انجامید.
دادگاه حکمیت ورزش که طی یک ماه اخیر به بررسی دفاعیات وکلای بین‌المللی این وزنه بردار و آنچه که خود علی حسینی در جریان دادگاه نهایی این پرونده پرداخته بود، حکم نهایی اش را به امضای «جیمز رابرت رید»، رئیس انگليسي هیئت حکمیت دادگاه CAS بدین شرح به فدراسیون وزنه برداری کشورمان ارسال کرد:
«با توجه به بررسی جامع پرونده دوپینگ وزنه برداری ایرانی، حکم محرومیت مادام العمر سعید علی حسینی لغو و محرومیت این وزنه بردار به 12 سال کاهش پیدا می کند.»
براساس این حکم سعید علی حسینی که نمونه دوپینگش برای دومین بار در اکتبر سال 2009 مثبت اعلام شده بود، در اکتبر سال 2021 می‌تواند دوباره به عرصه رقابت‌های وزنه برداری بازگردد.

این متن خبری بود که شب گذشته در رسانه‌های کشور منتشر شد و در حالی که همگان منتظر شنیدن خبرهای خوش از راهروهای دادگاه CAS بودند، اعلام خبر محرومیت 12 ساله سعید علی‌حسینی، مانند آب سردی بر پیکره ورزش ایران ریخته شد.
سعید علی‌حسینی بخشیده شد، اما کیست که نداند محرومیت 12 ساله برای یک ورزشکار عملا با محرومیت مادام‌العمر تفاوتی ندارد. شاید معدود رشته ورزشی باشد که ورزشکارش با سن بیشتر از 30 سال در اوج پختگی، تجربه و قدرت به سر ببرد، اما همگان می‌دانند که در وزنه‌برداری همواره جوانی و نشاط است که می‌تواند رکوردهای جهان را از پا دربیاورد.
البته در همه کارها استثنا هم وجود دارد، اما مگر وزنه برداری که 12 سال از رقابت دور باشد، دیگر می‌تواند کمر راست کرده و دوباره فکر قهرمانی جهان را در سر بپروراند.

صحبت از سعید علی‌حسینی، غول جوان ایرانی است. وزنه برداری که خیلی زود چهره شد و خیلی زود تمام رکوردها را به نام خود شکست. سعید فکر همه چیز و همه کس را کرده بود به جز اتهاماتی که قرار بود باعث خداحافظی‌اش برای همیشه از دنیای قهرمانی شود.

*سکانس اول:
"فدراسیون جهانی وزنه‌برداری: غول جوان ایرانی تمام رکوردها را شکست"
28 آبان سال 1387 و در پی رکورد شکنی وزنه بردار تیم مناطق نفت خیز جنوب، سایت فدراسیون بین المللی وزنه برداری، سعید علی حسینی را به عنوان غول جوان ایرانی نامید.
علی حسینی در رقابت‌های جام باشگاه های آسیا در رده سنی جوانان موفق شد رکورد آسیا و جهان را شکسته و در نهایت عنوان بهترین وزنه بردار مسابقات را به خود اختصاص دهد.
در حالی که بیش از یک هفته از این اتفاق می گذشت، سایت IWF در گزارشی به بررسی این رقابت ها پرداخته و ضمن اشاره به قدرت نمایی و رکوردشکنی سعید علی حسینی وزنه بردار دسته 105+ کیلوی تیم مناطق نفت خیز جنوب و ملی پوش اردبیلی نوشت:
سعید علی حسینی، غول جوان ایرانی تمامی رکوردهای جوانان جهان در دسته فوق سنگین را در مسابقات جام باشگاه های آسیا شکست.
علی حسینی رکورد یکضرب را به 205 کیلو ارتقا داد و 2ضرب جهان را به 241 کیلو تغییر داد و به همین ترتیب مجموع جوانان جهان را به 446 کیلو رساند.
همچنین وی سه روز بعد در مسابقات بزرگسالان شرکت کرد و مجددا رکورد 2ضرب را به 242 کیلو بهبود بخشید.

سکانس دوم:
"وزنه بردار دسته فوق سنگین ایران در آسیا؛ سعید علی حسینی باز هم رکورد زد"
وزنه بردار دسته فوق سنگین تیم ملی جوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نیز به سه مدال طلا دست یافت.
دیدار دسته فوق سنگین بیست و یکمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان آسیا در کره جنوبی برگزار شد و سعید علی حسینی و بهداد سلیمی دو ملی پوش سنگین وزن ایران عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی این دوره از پیکارها را به خود اختصاص دادند.
سعید علی حسینی که با درخشش در رقابت های جام باشگاه های آسیا رکورد جوانان جهان و آسیا را بهبود بخشیده بود و فدراسیون جهانی نیز لقب غول جوان ایران را به وی داده بود، موفق به مهار وزنه های 206 و 245 کیلویی در حرکات یکضرب و دو ضرب و مجموع 451 کیلو شد تا 3 نشان طلای آسیا را از آن خود کند.
علی حسینی در این دیدار موفق شد رکورد یکضرب ، دوضرب و مجموع جوانان جهان را که با 205 کیلو متعلق به خودش بود ارتقا بخشد.
سعید چندین ماه بعد حتی عنوان سومین وزنه بردار برتر جهان در سال 2008 هم را به خود اختصاص داد.

سکانس سوم:
"مسابقات جهانی 2009 کره جنوبی – خواب تلخی که تعبیر شد"
سعید به واسطه القابی که به وی داده می‌شد و البته رکوردهایی که زده بود توجه همه جهان را به خود جلب کرده بود و همه می دانستند که لقب هرکول جوان ایرانی به حق لایق این وزنه بردار است.
روزهای پایانی هفتادو‌هفتمین دوره مسابقات جهانی وزنه‌برداری که در سال 2009 به میزبانی کره‌جنوبی در حالی سپری می‌شد که همگان در انتظار شکست رکورد فوق سنگین جهان از سوی هرکول ایرانی بودند. سعید علی‌حسینی با شکستن بسیاری از رکوردها به نوعی چشم امید ورزش ایران برای شکست رکورد فوق سنگین حسین رضازاده محسوب می‌شد.
سعید در حالی که خود را آماده می‌کرد تا افتخاری بی نظیر را برای کشورش به ثبت برساند، بنابه دلایل نامشخص در آن روز از زدن وزنه در روز پایانی رقابت‌ها محروم شد. در آن روز دلیل این کار را به وی اعلام نکردند و تنها به ذکر این جمله بسنده شد که با بازگشت به تهران مشکلت را حل می‌کنیم. در آن روزها هنوز کسی اتهام دوپینگ را به سعید نزده بود.
تیم ملی به کشور بازگشت اما وعده و وعیدها برای پیگیری این مشکل هیچگاه محقق نشد.

سکانس چهام:
"سعید دوپینگی شد"
چندین و چند ماه از این ماجرا گذشت و در حالی که هنوز دلایل عدم حضور علی حسینی در مسابقات جهانی به صورت رسمی مشخص نشده و کسی آن را اعلام نکرده بود، یکی از مسئولان فدراسیون وزنه برداری در مصاحبه‌ای جنجالی سعید را دوپینگی خواند تا در عرض 10 دقیقه با ترجمه صحبت‌های وی و انتشار آن در رسانه‌های معتبر بین المللی، آتشی بزرگ در ورزش جهان به پا شود.
با تأیید دوپینگ سعید توسط داماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری، سعید رسماً دوپینگی شد و چون برای مرتبه دوم این کار را انجام می‌داد، محرومیتی مادام‌العمر گریبانگیرش شد، چراکه سعید در سال 2006 هم در بین 9 وزنه‌بردار دوپینگی قرار داشت.

سکانس پنجم:
"آیان: آماده‌ کمک به علی حسینی هستیم"
مصاحبه رئیس جهانی فدراسیون وزنه‌برداری در واقع می توانست تأکیدی باشد بر دوپینگی بودن سعید و البته برافروخته کردن آتش این داستان.
رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری درباره تست دوپینگ سعید علی‌حسینی در گفت و گویی اختصاص با خبرگزاری فارس در آن زمان یادآور شد: متأسفانه جواب آزمایش دوپینگ علی‌حسینی مثبت است و من به صورت ویژه‌ای توجه رضازاده و داراب ریاحی را به این موضوع جلب کردم که مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری ایران باید با دوپینگ مبارزه کند.
وی ادامه داد: متأسفانه این بار اول نبود که چنین اتفاقی برای ایران رخ می‌داد، اگر آنها نتوانند مربیان و ورزشکاران را از استفاده از مواد غیرمجاز نیروزا منع کنند، این موضوع برای آینده وزنه‌برداری ایران بسیار بد خواهد بود.
آیان خاطر نشان کرد: با رضازاده در خصوص کمک به علی‌حسینی صحبت کردیم و من آماده‌ام که هر کمکی به فدراسیون ایران بکنم، اما اگر نتیجه آزمایش ورزشکاری مثبت باشد دیگر نمی‌توانیم کاری برای آن فرد انجام دهیم. هر وزنه‌برداری که برای بار اول دوپینگ کند به مدت چهار سال محروم و بار دوم نیز برای همیشه از فعالیت در این رشته محروم خواهد شد.
آیان در پاسخ به این که امید ناییج، یکی دیگر از وزنه‌برداران دوپینگی ایران به همراه علی‌حسنی اعلام کردند که با آنها رفتار ناعادلانه شده و می خواهند به فدراسیون جهانی شکایت کنند و آیا آنها می‌توانند از حق خود دفاع کنند، گفت: هر ورزشکاری که اعتراض به عدم تست دوپینگش دارد حق دارد یک بار اعتراضش را به فدراسیون جهانی ارسال کند، اما تاکنون هیچ شکایت و یا نامه‌ای از وزنه‌برداران معترض ایران به دستمان نرسیده است. ما موظف هستیم که به شکایت ورزشکار معترض رسیدگی کنیم و اگر از ناییج یا علی‌حسینی شکایتی برسد حتماً آن را مورد مطالعه و بازبینی مجدد قرار خواهیم داد.

سکانس ششم:
"رضازاده: محرومیت علی حسینی را کاهش می‌دهیم"
فدراسیون وزنه برداری ایران نیز بیکار ننشسته و تمام تلاش خود را برای رفع این محرومیت به کار بست.
حسین رضازاده در گفت‌وگویی با فارس ضمن اشاره به این نکته که فدراسیون وزنه‌برداری تمام تلاش خود را می‌کند تا مشکل این ورزشکار آینده‌دار کشورمان را حل کند و در صدد هستیم تا محرومیت علی‌حسینی را کم کنیم، ادامه داد: کمیته ‌ملی المپیک 100 میلیون تومان را از محل اعتبارات فدراسیون وزنه‌برداری در سال 88 به حساب فدراسیون واریز کرده است و در نظر داریم 50 میلیون تومان آن را به حل مشکل علی‌حسینی اختصاص دهیم.
رضازاده تاکید کرد: کمیته ملی المپیک طی نامه‌ای به ما اعلام کرده این مبلغ را صرف حل مشکل محرومیت مادام العمر علی‌حسینی و کاهش آن کنیم.
حتی در آن زمان اعلام شد که با برگزاری مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان در بلغارستان، مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری برای حل مشکل علی‌حسینی به این کشور سفر ‌می‌کنند تا با تاماش آیان، رئیس فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری دیدار کنند.

*سکانس هفتم:
CAS" همه را امیدوار کرد"
صحبت‌ها و حمایت‌ها از سعید آغاز شد، هرچند که وکیل اول سعید در همان ابتدا با دفاعی غیر منطقی کار را خراب تر از گذشته کرده بود، اما این پایان کار نبود و سعید از طریق حمایت خانواده و همشریانش و با استخدام وکلای مجرب، کار را به دادگاه CAS کشاند تا با محکوم کردن فدراسیون جهانی حقش را پس بگیرد و پس از پیگیری‌های خانواده و وکیل سعید علی‌حسینی، سرانجام دادگاه بین‌المللی رسیدگی به شکایات ورزشی (CAS) ابتدا یکی از روزهای 15 یا 17 تیرماه سال جاری را مشخص کرد تا به منظور دادرسی این پرونده تشکیل جلسه بدهد که این تاریخ به 31 تیرماه تغییر کرد.

*سکانس هشتم:
"حاج‌نوری: امیدواریم دادگاه CAS اولین حکمش را علیه یک فدراسیون‌ صادر ‌کند"
سلمان حاج نوری، وکیل سعید نیز که به مراحل پیشرفت پرونده موکلش خوش بین بود به فارس گفت: 100 درصد به حل مشکل سعید امیدوارم و حقش را می‌گیریم. او دوپینگی نیست و مطمئن باشید حق این وزنه‌بردار را خواهیم گرفت.
حاج‌نوری در مورد اینکه دادگاه به ندرت رأی فدراسیون‌های ورزشی جهان را بر می‌گرداند، تأکید کرد: این اولین رأیش خواهد شد و اشکالی ندارد. دادگاه برای همین است و مشکل خاصی نمی‌بینم.
وکیل علی حسینی با تأکید دوباره این مطلب که سعید دوپینگ نکرده است، گفت: ما برای بخشش سعید نمی‌رویم و فقط برای برائتش به سوئیس می‌رویم.

دادگاه سعید تشکیل شد و در حالی که قرار بود 15 یا 16 مردادماه این رأی اعلام شود، پنجم شهریورماه سرانجام رأی لغو محرومیت مادام‌العمر و رأیی جدید، شبیه رأی قبلی صادر شد. به طول کشیدن روند دادرسی همه را خوش بین تر از قبل کرده و گویی قرار است خبر خوشی شنیده شود. اما این اتفاقی بود که هرگز رخ نداد تا سعید وزنه برداری ایران خداحافظی تلخی با دنیای قهرمانی داشته باشد.

*سکانس پایانی:
"آروزهای بر بادآورده"
سعید چندی قبل آرزوهايش را چنين بيان كرد:
"فکر قهرمان شدن آن هم در دسته فوق سنگین وزنه برداری به عنوان سخت ترین رشته ورزشی از کودکی همراهم بود. اصلا آرزویم این بود که با مدال طلای بزرگان وزنه برداری روزی بر بلندترین و باارزش‌ترین سکوی ورزشی یعنی سکوی اول المپیک بایستم.
برای رسیدن به این آرزو نیمه بیشتر راه را پیموده بودم. سختی‌ها و ملامت‌ها و دشواری‌های فراوانی را خودم و خانواده ام متحمل شدیم. بی خوابی‌ها و دردهایی فراوانی کشیدم. از خیلی لذت‌ها و جذابیت‌ها گذشتم. چه روزها و شب‌هایی را که در حسرت خانواده، دوست، سفر بی دغدغه، استراحت، تحصیل، غذایی به دور از دغدغه رژیم ورزشی و .... نگذراندم.
همه و همه برای رسیدن به هدف بود.هدفی که نیمه کمی از راه برای رسیدنش باقی بود. البته من مصمم بودم و برای رسیدن به نتیجه روز به روز مصمم تر و باتجربه‌تر می‌شدم اما حیف . . .

تمام این حرف‌ها نشان از آرزوهایی بود که رنگ باخته و مانند این بود که انگار خود سعید هم می‌دانست دیگر قرار نیست روی تخته مبارزه وزنه‌ای را بالای سر ببرد.
وزنه‌برداری 21 ساله که پشت سر هم رکوردها را جابجا می‌کرد و تنها یک قدم مانده بود تا رکورد جهان را هم بشکند، چنان رأیی برایش بریدند که حسرت این کار تا ابد بر دل ایرانیان بماند.


نوشته شده در   دوشنبه 7 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode