ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 فروردين 1388     |     کد : 2395

مقبره آیت اله انگجی

آذربایجان شرقی، تبریز، محله گجیل، خیابان فلسطین، قبرستان قدیمی گجیل...

1- موقعیت فعلی اثر:

آذربایجان شرقی، تبریز، محله گجیل، خیابان فلسطین، قبرستان قدیمی گجیل.

2- تاریخچه و وجه تسمیه اثر:

این اثر آرامگاه خانوادگی انگجی می باشد. مرحوم آیت الله سید ابوالحسن انگجی فرزند ایت الله سیدمحمد شیخ الشریعه یکی از فقهای نامدار و برجسته آذربایجان می باشند. خاندان انگجی یکی از خانواده های اصیل و معروف تبریز می باشند و شخصیتهای فقهی و طبی ارزشمندی از این خاندان برخاسته است که مرحوم سید ابوالحسن انگجی که این اثر آرامگاه ایشان می باشد از شاخص ترین چهره های این خاندان می باشند. آیت الله انگجی در تاریخ هجدهم ذی القعده سال 1357 ه.ق وفات یافته اند بنابراین قدمت آرامگاه فوق به هفتاد سال پیش باز می گردد.

3- نوع و توضیحات مالکیت اثر:

مالکیت این مقبره خانوادگی بوده و بنا به اظهار سرکار خانم آذرخشی نوه دختری آیت الله انگجی، مرحوم انگجی قبل از وفات، ملک فوق را شخصا" خریداری نموده اند. این بنا در حال حاضر نیز در اختیار خانواده انگجی می باشد.

4- ویژگی اثر:

این اثر بعنوان آرامگاه یکی از مفاخر مذهبی و فرهنگی شهر حائز اهمیت می باشد.

به لحاظ معماری، ویژگی بارز بنا پوشش طاق و گنبدی آن می باشد که نمای داخلی آن از تناسب و زیبایی خاص برخوردار است. درب ورودی محوطه مقبره نیز که ترکیبی از چوب و فرفروژه می باشد حائز اهمیت است.

5- مشخصات بنا (تزئینات، نوع مصالح، ابعاد و اندازه ) :

پلان بنا مستطیلی به ابعاد 11 در 10 متر می باشد. مصالح عمده بکار رفته در بنا سنگ و آجر بوده و فاقد تزئینات خاص معماری است تزئینات بنا محدود به آجرکاری نمای داخلی است همچنین ابزارهای چوبی و فرفوژه های فلزی درب ورودی نیز از جمله تزئینات بنا به شمار می رود.

6- توضیح دخل تصرفات انجام شده و مشهور در اثر:

اندود سیمانی نمای خارجی جزو الحاقات بنا به شمار می رود. همچنین تبدیل پنجره های چوبی به فلزی از جمله دخل و تصرفات بنا به شمار می رود.

7- توضیحات ضروری و اختصاری اثر:

همانگونه که ذکر شد این اثر که آرامگاه یکی از مفاخر فرهنگی شهر می باشد چه به لحاظ معماری و چه به لحاظ فرهنگی واجد ارزش می باشد. کمبود فضای سبز و فرهنگی در محله گجیل و پتانسیل این اثر به لحاظ معماری و فرهنگی بیانگر لزوم تبدیل آن به یک اثر تاریخی فرهنگی در میان فضای سبز می باشد. 

 

سايت ميراث فرهنگي 


نوشته شده در   يکشنبه 30 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode