ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 مرداد 1390     |     کد : 23734

كودكان در خودرو ؛ باري كوچك، خطري بزرگ

نبايد تصور كرد كودكان همان افراد بالغ اما در ابعادي كوچك‌تر هستند بنابراين سيستم‌هاي ايمني مهاركننده براي كودكان بايد با سن،‌ وزن و قد آنها سازگار و منطبق شود. براي هر گروه سني خطرات و در نتيجه سيستم‌هاي مهاركننده مخصوصي وجود دارد.

 
جام جم آنلاين: نبايد تصور كرد كودكان همان افراد بالغ اما در ابعادي كوچك‌تر هستند بنابراين سيستم‌هاي ايمني مهاركننده براي كودكان بايد با سن،‌ وزن و قد آنها سازگار و منطبق شود. براي هر گروه سني خطرات و در نتيجه سيستم‌هاي مهاركننده مخصوصي وجود دارد.
واقعيت‌ها و آمار

ـ كودكان، افراد بالغ در ابعاد كوچك نيستند. سر يك كودك، يك‌چهارم از وزن وي را تشكيل مي‌دهد، در حالي كه در افراد بالغ اين تناسب برابر يك‌هشتم وزن افراد است.

ـ هر ساله در اروپا 60 هزار كودك در تصادفات رانندگي دچار جراحت مي‌شوند.

ـ تصادف با سرعت 20 كيلومتر در ساعت مي‌تواند براي كودكي كه به امكانات ايمني تجهيز نشده، مرگ‌آفرين باشد. 10 درصد كودكان در زمان تصادف، از خودرو به بيرون پرت مي‌شوند كه اين مساله خطر مرگ را براي آنها 10 برابر بيشتر مي‌كند.

ـ 40 درصد تصادفات مرگ‌آفرين خودروها كه كودكي در آن حضور دارد، در سفرهايي به طول كمتر از 3 كيلومتر اتفاق مي‌افتد. با اين حال برآورد مي‌شود كه 50 درصد كودكان در مسافت‌هاي كوتاه، همچنان از كمربند ايمني استفاده نمي‌كنند.

ـ در يك تصادف احتمالي، كودكي كه توسط سيستم ايمني مهار نشده باشد، 6 يا 7 برابر بيشتر در معرض خطر پرتاب به بيرون از خودرو قرار دارد (معمولا از يكي از پنجره‌هاي سرنشينان).

ـ تنها 7 درصد صندلي‌هاي كودكان از سيستم ايمني صحيح بهره مي‌برند. مهار ايمني صحيح كودك در اروپا تا 88 درصد از آمار جراحت اطفال زير 9 ماه و تا 71 درصد از آمار جراحت كودكان 9 ماهه تا 4 ساله مي‌كاهد.

براي كودكان از سيستم‌هاي مهار كننده صحيح استفاده كنيد


تا 2 ساله

بيشترين خطر براي اين گروه سني، آسيب‌هاي گردن است. چرا كه كودكان نوپا، ستون فقرات شكننده‌اي دارند و سر آنها نيز به نسبت بدنشان به طور بي‌تناسبي سنگين است.

روش صحيح مهار اين گروه از كودكان، استفاده از صندلي‌هايي است كه رو به عقب خودرو قرار مي‌گيرند و سر آنها داراي تكيه‌گاهي است كه در صورت تصادف خودرو از روبه‌رو، از سر و گردن محافظت مي‌كند. چنانچه صندلي كودك را جلوي خودرو قرار مي‌دهيد، هميشه كيسه‌هاي هوا را غير فعال كنيد.


2 تا 4 ساله

جراحت‌هاي ناحيه سر براي اين گروه سني، شايع‌ترين آسيب‌هاست. دليل آن نيز پرتاب شدن كودك از روي صندلي به سمت جلوست.

اين نوع آسيب‌ها بيشتر زماني اتفاق مي‌افتد كه سيستم مهاركننده به طرزي نادرست بسته شده است، يعني صندلي كودك به طور كامل و صحيح در محل خود مهار نشده و كمربند ايمني نيز بيش از حد سست است. ساده‌ترين و مطمئن‌ترين راه‌حل نيز استفاده از سيستم ايزوفيكس ( Isofix ) است. اين سيستم در خودروهايي كه مجهز به قلاب‌هاي ايزوفيكس باشند، صندلي كودك را كاملا مهار مي‌كند.

4 تا 10 ساله

در اين گروه سني، شكم كودكان بيشتر در معرض آسيب قرار دارد.

از آنجا كه لگن و مفصل ران در اين سنين كاملا شكل نگرفته، بر خلاف افراد بالغ، به طور كامل در كمربندهاي ايمني اين سه نقطه‌ مهار نشده و در زمان تصادف به سمت بالا فشرده مي‌شوند.

كودكان در اين سنين بايد از صندلي بالا برنده استفاده كنند كه به كمربند ايمني مجهز باشد. به اين ترتيب ركاب كمربند در محل مناسب قرار مي‌گيرد و نوار قطري نيز براحتي روي شانه مهار مي‌شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 19 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode